Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av david70
#910871
Uppdaterar er lite på vad som hänt senast: Förra veckan någonting så fick bilen ett nytt kupéfilter! :)
BildBildBildBild
Det gamla var inte så farligt skitigt men suttit där ett år så.. Var ändå rätt svart så säkert en del sot ifrån alla svartrykande östlastbilar och gamla mercor man möter! :-O)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#910889
Själva motorerna låter likadant imellan 85x70(97-98 iaf). Därimot hörs motorljudet betydligt mindre innuti bilen på x70.
Det stämmer också att en turbo agerar som en liten "ljuddämpare" när den inte jobbar, och en 2.5t som nämndes har ju en fjutturbo som inte laddar något orginal, så dom ger ju ett mer "dämpat" intryck än t ex en T5a.

Vill man ha lite goare motorljud i kupén kan jag iaf rekommendera poly-bussningar, speciellt i det övre fästet. Vissa tycker det blir "jobbigt" med det extra ljudet, men själv tycker jag det blev precis lagom på min T5a iaf :-)-)
Sen blir ju motorn att sitta mer stabilt också, vilket alltid är bra, samt att du inte behöver byta dom en gång om året som orginal skumgummi bussningar :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
#911087
david70 skrev:Då vet du vilket avsnitt jag menar, finns på youtube! :D Ja, tkr också att motorljudet är mysigare i 850 :P Men möjligtvis isolerades det ner i x70 för att det var för sportigt eller ngt :roll: Får se om någon annan 850 åkare kan kommentera dina upplevelser om ljudnivån :) på min 850 kom ialf det mesta av oväsendet från hjulhusen. Att sitta i baksätet var lite som att åka nercabbat ljudmässigt (överdriver men ni förstår nog liknelsen 8) ) man hörde ialf knappt vad de fram sa :P
:o Om man knappt hör vad dom i framsätet säger så är det högljutt. Volvo måste ju ha förbättrat ljuddämpningen rejält då på senare 850 om din var modellår -94. Ingen med en -95a eller -96a som kan uttala sig om vägljudet? Tycker det är riktigt intressant det här. :)
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
#911093
Lucif3r skrev:Själva motorerna låter likadant imellan 85x70(97-98 iaf). Därimot hörs motorljudet betydligt mindre innuti bilen på x70.
Det stämmer också att en turbo agerar som en liten "ljuddämpare" när den inte jobbar, och en 2.5t som nämndes har ju en fjutturbo som inte laddar något orginal, så dom ger ju ett mer "dämpat" intryck än t ex en T5a.

Vill man ha lite goare motorljud i kupén kan jag iaf rekommendera poly-bussningar, speciellt i det övre fästet. Vissa tycker det blir "jobbigt" med det extra ljudet, men själv tycker jag det blev precis lagom på min T5a iaf :-)-)
Sen blir ju motorn att sitta mer stabilt också, vilket alltid är bra, samt att du inte behöver byta dom en gång om året som orginal skumgummi bussningar :lol:
Man hör när det kommer en 850 eller X70 sugis, dom låter exakt lika utanför bilen ja. :) Vad bra att vi kunde få klarhet i att man hör motorljudet mer inifrån i 850 än X70. Men vad trist av Volvo att dämpa motorljudet i X70. :???:

Vid 4:09 uttalar sig produktchefen för 850 om att det skulle låta rätt när man startade motorn.
Användarvisningsbild
av david70
#912011
Hej på er! :) Haft fullt upp senaste tiden så inte hunnit svara förrän nu! :P
Lucif3r skrev:Sen blir ju motorn att sitta mer stabilt också, vilket alltid är bra, samt att du inte behöver byta dom en gång om året som orginal skumgummi bussningar :lol:
Haha! :lol: Skumgummibussningar är verkligen en formidabel beskrivning av orginalbussningarna! Bytte mitt övre motorfäste till ett nytt från mekonomen (med bortskrapat volvomärke på för övrigt :P ) och denne var verkligen mjuk som skumgummi! Detsamma med mitt nya högre nedre motorstöd... Motorn i min S70 med alla nya bussningar (bytt alla utom det lilla fästet vid växellådan) även bytt de hydrauliska.. Ialf så är nya bussningar med nytt gummi extra mjukt så man kan ju rucka på motorn. I min 850 var alla bussningar stenhårda av ålder så där satt motorn som svetsad. gav en sportig känsla! :P
VolvoMotor skrev: :o Om man knappt hör vad dom i framsätet säger så är det högljutt. Volvo måste ju ha förbättrat ljuddämpningen rejält då på senare 850 om din var modellår -94. Ingen med en -95a eller -96a som kan uttala sig om vägljudet? Tycker det är riktigt intressant det här. :)
Hehe ja, illa var det. Man fick luta sig fram för att höra. Roligt att det finns fler som tkr detta är intressant, trodde jag var ensam om sånt här :) Det var just vägljud som var särskilt framträdande i min 850. Rejält ljud ifrån bak samt framhjul.
VolvoMotor skrev:Man hör när det kommer en 850 eller X70 sugis, dom låter exakt lika utanför bilen ja. :) Vad bra att vi kunde få klarhet i att man hör motorljudet mer inifrån i 850 än X70. Men vad trist av Volvo att dämpa motorljudet i X70. :???::)

Vid 4:09 uttalar sig produktchefen för 850 om att det skulle låta rätt när man startade motorn.
:)
japp! "Wooooooh, whooooo :P ja lite trist ändå! Skönt på långfärd dock tkr jag. Jag lade upp en gammal video där jag accelerarar upp min 850 till 5 000 rpm

Motorljudet hörs ganska tydligt. Varvade upp min S70 idag till kanske 4000 rpm (tar försiktigt med denna, är ju en finbil :D ) och då börjar man höra ialf lite att det egentligen är en förklädd 850 :P Kul att du tog fram klippet där han gubben provkör 850:n! Har också sett det! Intressant! "Låta rätt och lukta rätt" :D
Användarvisningsbild
av david70
#946734
Passade på med en snabbtvätt idag då temperaturen gick 3 grader över 0 under dagen! :P Skönt att bli av med vinterns all salt/smuts-slask som lagt sig som en gråbrun hinna över karossen! 8)
Bild
Användarvisningsbild
av david70
#1446680
DSC_4150.png
DSC_4150.png (170.96 KiB) Visad 262 gånger
Det har gått några år sedan jag postade något här. Därför tänkte jag att det skulle vara roligt med en liten uppdatering. Bilen är fortfarande i min ägo. Sista 2 åren körs den endast på det snöfria (saltfria...) halvåret. Står avställd under tak under vintern.

Vad har hänt sen sist? Snabb summering: Farthållare monterad (2016). Polering, byte av hjullager fram, alla broms-ok bytta + skivor + rör bak (2017), handbroms-renovering (2018), såld till en kompis i några veckor (då jag skaffade v70n som jag också ff har kvar) tills jag kom på att jag ville köpa tillbaka den -p.g.a. krångel med v70n och att den nog egentligen såldes med tanke att nog köpa den åter framöver, Begåvad med 17" hjul med fina däck (2019) blev samtidigt detta år min 2:a bil och samma år fick den även besöka Volvo-träffen VROM i Göteborg, fr. o. m. sommaren 2020 använde min flickvän bilen tillfälligt, nu 2021 besiktigad och just nu stillaståendes tillfälligt för lite rost-lagning och lackering :D

Här en bild på bilen från besiktningen den 12 april i år. Enligt vad traditionen bjuder på "riktiga Bilprovningen" här i Karlstad ;P
Senast redigerad av 1 david70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1446694
Kul att se att du fortfarande har kvar pärlan!
Användarvisningsbild
av david70
#1446879
Tack! Vad roligt att du tycker det :-) Färgen gör enligt mig att den ger ett fräscht intryck. Mötte en fin 850 med samma kulör igår samt blev omkörd av en fin 940 också i samma färg. Inte jättevanlig färg. "431".
Sedan cirka 2 veckor tillbaka är bilen stillaståendes för rost-lagning. Trist, stygg rost har sedan länge funnits i skärmkanterna bak. Högra sidan gjorde jag iordning 2016. Det var första gången jag gjorde något sådan och behövde bli klar snabbt så resultatet blev därefter.
Nu har jag gett mig på båda sidorna samt även monterat av plastskydden för trösklarna för att inspektera och rostskydda där. projektet har även utökats till att se över hjulhusen bak, bakre balkarna, allting under stötfångaren bak, lackera om stötfångaren bak samt delvis lackera om ena tröskelskyddet. Bilder kommer :)
Användarvisningsbild
av david70
#1446888
Bilder från demonteringen av tröskelskydden:
Inte så farligt ändå just här:
DSC_4339.png
DSC_4339.png (208.63 KiB) Visad 282 gånger
Värre blev det här:
DSC_4338.png
DSC_4338.png (191.54 KiB) Visad 282 gånger
Och änn värre här...
DSC_4340.png
DSC_4340.png (215.87 KiB) Visad 282 gånger
Nästan som att se på en skräckfilm. Och ju mer man skrapar desto mer kommer fram.
DSC_4349.png
DSC_4349.png (174.16 KiB) Visad 282 gånger
Lösningen för trösklarna fick bli 2 lager hammarlack + rejäl besprutning av insidan med rostskyddsmedel. Tills den rinner.
DSC_4350.png
DSC_4350.png (190.28 KiB) Visad 282 gånger
Köpte en Multispipmaskin. Ovärderlig till jobbet att slipa bort rosten vid trösklarnas vinklade kant in mot baksätet/bakdörrarna.
DSC_4359.png
DSC_4359.png (153.72 KiB) Visad 282 gånger
3 lager Rostskyddsprimer + 3 lager grundfärg pålagt.
DSC_4428.png
DSC_4428.png (182.53 KiB) Visad 282 gånger
Kändes skönt. även börjat våtslipa här med P2000 våtslipapper för att få bort gammalt "apelsinhud klarlack som dimmat över lacken sedan bättringsmålningen 2016.
DSC_4431.png
DSC_4431.png (185.23 KiB) Visad 282 gånger
Var i betydligt bättre skick i fram:
DSCPDC_0000_BURST20210504180812485.png
DSCPDC_0000_BURST20210504180812485.png (143.05 KiB) Visad 282 gånger

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder