Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av david70
#908107
Hej alla!

Efter att ha följt andras garagettrådar här i många år kände jag att det var dags även för mig att starta en egen! Äntligen skaffat mig en bil som gör sig bra på bild så kände att jag inte hade några ursäkter kvar nu :P
I slutet av mars det här året så började mitt "leta ny bil projekt" bli alltmer akut då besiktningsperioden för min dåvarande 855:a gick ut 31 mars och jag inte hade någon större lust att besikta och den då jag ändå kände att det var dags att byta. Det bör tilläggas att kopplingen på den började slira alltmer (en av de största anledningarna till att byta bil, det är inte så roligt att lägga 10.000 på ett kopplingsbyte på en bil som är värd max 5.000)

Var inne på blocket och skummade igenom efter lämpliga X70:s. Började kännas lite hopplöst då de allra flesta antingen hade gått en bit över 30.000 mil eller hade beige/brun inredning. Men så hittade jag en S70 GLT i fräsig laserblå/babyblå färg med svart halvskinn och det bästa av allt, träinlägg :wink: Ingen dragkrok (ingen som dragit tunga husvagnar) och manuell växellåda. "Endast 17.970 mil ngt (slog om till 18.000 på vägen hem.) När jag såg annonsen tänkte jag "hmm s70, Ingen dragkrok, träinlägg, fint skick. Förmodligen ägd av äldre farbror" vilket visade sig stämma 8)
Bilen fanns i Täby hos en bihandlare och inhandlades av snälla släktningar :) Hämtade den några dagar senare och körde hem den 36 mil hem till Värmland. På hemvägen slogs jag av hur fantastisk stark och pigg motorn i s70n var jämfört med min 36000-mila 850, hur fantastiskt bra stötdämparna var i den jämfört med 850:n och hur tyst x70 är på vägen jämfört med 850.

14.900:- var egentligen lite billigt för en s70 som gått 18 tusen mil och såldes av en bilhandlare. Anledningen visade sig på hemvägen då jag upptäckte att båda yttre drivknutsdamaskerna var spruckna. Ingick väl i priset :x Men nu är dem bytta och jag har lärt mig väldigt mkt nya bilmekar-kunskaper. Bilen är även utrustad med SE-paket d.v.s eluppvärmt baksäte, mugghållare (ej trasig), läderratt, tracs och färddator osv.. Den är också utrustad med någon form av larm ala 90-talet :P Dessutom har den fungerande elantenn! Vilket jag sett att väldigt få 850 och S70:s har.

En av de första bilderna jag tog på bilen var på hemvägen:
Bild
Bild
Träinläggen: (Är dessa i plast eller äkta trä?)
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 david70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#908120
Inläggen är i så mycket plast att det är deprimerande. Hur vet jag? Min inredning är sönder lite här och där(speciellt mitt-konsolen, fan vet vad tidigare ägare pysslat med), och mig veterligen är trä inte kritvitt innuti och smälter inte vid värme :P

Och ja, det är större skillnad på x70 mot 850 än vad man kan tro.

Men, väldigt udda med en x70 som inte har ECC :shock:
Första gången jag sett en svensk x70 utan ecc :roll:
Användarvisningsbild
av david70
#908142
Haha, jahapp! Där ser man. Dem ser fina ut i alla fall :P Nej trä är nog inte kritvitt inuti. Men rättså lyckad imitation ialf! Men hade varit roligare med äkta trä...
Ja, ingen ECC här inte... En kompis tyckte också att det var märkligt att det inte fanns ECC i den. Märkligt då bilen i övrigt är rätt välutrustad med SE-paket och allt :P Det är en tidig 97:a och då fick man SE-paketet på köpet har jag läst mig till någonstans. Så 1a ägaren måste ha tagit gratis SE-paket men struntat i att kosta på AC av ngn konstig anledning.. Bilen är dessutom ursvensk (köpt på Bilia i Stockholmstrakten) så ingen konstig import.
Lucif3r skrev:Och ja, det är större skillnad på x70 mot 850 än vad man kan tro.
Ja, verkligen. S70:n känns nästan som en helt annan bil än 850. Känns mogen och lite gubbig medan 850 känns sportig och lite ungdomlig. S70 är MKT tystare. En av de saker jag störde mig mest på 850 var det otroligt höga däckljudet (lät nästan som att stå vid ett vattenfall i farter över 60km/h :o ) S70:n är så tyst att man knappt hör motormorret som man hörde på 850. Innan köpet tänkte jag att "aja x70 är bara en 850 med ny inredning och rundare front" men nepp :roll:
Användarvisningsbild
av david70
#908159
White skrev:Ser fin ut! Riktigt trevliga bilar dessa faktiskt! :-)-)
Får tacka så mycket! Japp, instämmer! :)
av Lövet
#908170
Otroligt mycket bil för pengarna!
Användarvisningsbild
av david70
#908199
Lövet skrev:Otroligt mycket bil för pengarna!
Ja verkligen! 15 tusen är kaffepengar för en bil. Fantastiskt bra priser på gamla 70-serien nu
av Eirike93
#908253
Ser ju finfin ut! 8)

15Kkr är ju inte mycket för en såpass lågmilad bil, och ändå en pålitlig bil med moderniteter som 8/900-serien saknar :)
Användarvisningsbild
av david70
#908275
Eirike93 skrev:Ser ju finfin ut! 8)

15Kkr är ju inte mycket för en såpass lågmilad bil, och ändå en pålitlig bil med moderniteter som 8/900-serien saknar :)
Tackar! :D Nej precis! I så pass fint skick också! Är ju en S70 så det är ingen barnfamilj som kört ved, diskmaskiner och hundar i den som den genomsnittlige V70n får uppleva under sin livstid :wink: Har nog mest använts till skonsam persontransport :P

Ja precis, den har en hel del moderniteter som min gamla snik-850 från -94 inte hade. Såsom TRACS, SIPS-kuddar, färddator, larm, eluppvärmt baksäte, stereo som reglerar volym efter hastighet och dimljus mm. Rena lyxbilen ju! 8)
Imorgon passerar vi 19.000 mil! 8)
Bild
av olofp
#909240
Ser riktigt fin ut! Jag har aldrig åkt s70 nån gång, bara 850 och äldsta v70.

Har en kompis som ska byta bil. Kanske ska tipsa om s70 då? Jag kollade lite på blocket och de verkar ju ligga bra i pris som sagt.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]