Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av matnik
#880043
Efter att ha åkt Saab i många år och det var dags för en kombi, så föll valet för en Volvo V70 2.4D Momentum Business med automatlåda. Inköpet skedde redan i augusti 2011. Den hade då rullat lite drygt 8000 mil. Jag är hittills väldigt nöjd med bilen.

Bild

Bild

Följande har gjorts hittills på den sen inköpet.

* Bakvinge ditsatt
* Polestar optimering
* Autoplugin Key (Riktigt smidigt att kunna starta värmaren från Balkongen med fjärren)

Nu börjar dock snart sommardäcken att sjunga på sista versen, så är ju då lite intresserad av större hjul om man ändå ska byta. Större hjul kräver ju dock en sänkning av bilen annars tror jag inte det blir speciellt bra. Men lurar på att skaffa en uppsättning av Odysses kopiorna i 19"

Frågan är ju dock hur komforten blir med 30-35 mm sänkning och 19" hjul?! Nån som har bra/dålig erfarenhet av detta?. Hur är det mot osänkt bil och 17? Stor skillnad på komforten?

Jag hoppas dock kunna bestämma mig ganska fort hur jag ska göra så sänkningen görs innan vintern. Så kan man skaffa nya hjul till våren.

/Matte
Senast redigerad av 5 matnik, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
#880046
Har gått från 17" till 18" på V60 (inte en 100%-ig jämförelse men ändå) och skillnaden i komfort där är inte stor. Köper du BRA däck, dvs inte Achillers, Nankang, Linglong eller annat utan etablerade märken håller man bra komfort även i stora dimensioner. Har mycket bra erfarenheter av Conti SportContact, Goodyear EfficientGrip och Pirelli P7 i stora dimensioner.
av matnik
#880061
Ja, jag tvekar lite mellan 18" och 19" Ska se om jag kan provköra nån sänkt V70 med större hjul å se hur det känns.

/Matte
av Rage
#880599
Jag gick från 16" till 19" och visst är det skillnad i komforten men inte katastrofmässigt tycker jag. Den blir lite skumpigare och hårdare och du känner av kanter, gupp, hål och liknande mera. Har dock inte sänkt den då tid ej har funnits än. Mycket handlar dessutom om vilka däck du kör med och däcktryck på dem. Min rullar på GoodYear eagle F1 244/35 med 3.1 i tryck.

Både jag och sambon tycker att den komforten vi förlorade lätt var värt det mot att slippa 16" och det nya utseendet vi fick :D
Användarvisningsbild
av grillchips
#880894
Trevlig bil! Odysseus-fälgarna i större storlek är riktigt snygga utan att vara "här kommer jag med stajlad bil".
Även jag har gått från smått till stort men på en annan bil, V50, från 15" till 19" + sänkning. Skillnaden i komforten är absolut påtaglig men nu när 15"arna istället agerar vinterdäck så kan jag inte påstå att jag ångrar ingreppen. Dubbdäck ger väl visserligen ingen rättvis bild egentligen och V50 är heller inte lika välisolerad mot vägljud som V70 är. Detta kan man förstås påverka genom val av gummi på "finfälgarna".
Så visst finns det nackdelar med större fälgar och sänkning (trottoarkanterna är högre än man tror) fast fördelarna är faktiskt tillräckliga. Väghållningen är numera fantastisk och bilen är förbannat rolig att köra trots en liten motor. Den är som en gocart i kurvor som jag tidigare behövt bromsa kraftigt i, nu släpper jag inte ens på gasen.
V70 ska enligt många vara en ganska svajjig bil att köra så jag tror definitivt att du kommer uppskatta den nya komforten bredare däck och sänkning ger men visst svär man varje gång man missar att styra undan ett hål i asfalten eller när man tar ett väggupp för fort och baken studsar ner och slår i guppet. :D
av matnik
#888118
Då är iallafall sänkningssats beställd 35mm, monteras i början av september. Har ännu inte kunnat bestämma vilka hjul jag vill ha, men sänkning behövs iallafall oavsett om jag väljer 18 eller 19" hjul

/Matte
av matnik
#889451
Vart lite sugen på nytt utblås bak. Så vid nästa service så har jag även beställt r- design spoiler med 1 utblås.

Nån som har testat att kapa slutkröken som pekar neråt på en 2.4 D och monterat ett utblås som passar i r-design spoilern? Tycker det borde kunna bli bra?, känns onödigt att köpa ett helt nytt system efter katten.

/Matte
Användarvisningsbild
av grillchips
#889453
Allt går såklart. :) så det gör du helt rätt i!
Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]