Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#871765
Efter att jag ägt bilen i tre år nu är det kanske dags att skapa en liten tråd om den? :-)

Det är en XC60 T6 AWD MY 2009 som jag köpte 2011. Bilen i fråga var med vid press-introduktionen av XC60 i Valencia i September 2008 och kom därefter ut på den privata marknaden via Bilia Haga Norra i Stockholm.
XC60 T6 AWD fanns bara tillgänglig i Sverige för förbeställning vid introduktionen och drogs sedan tillbaka från den svenska marknaden av Volvo då den ansågs allt för "omiljövänlig". Detta resulterade i att endast 41st bilar såldes under slutet av 2008 som årsmodell 2009. Den återkom sedan på programmet under 2011.

Bilen är i princip fullutrustad (de flesta skulle nog benämna den så), saknar endast fem optioner i utrustningslistan. Det är en fantastisk bil som jag bara blir mer och mer nöjd med för var dag som går, jag har kört den ungefär 6000mil nu sedan jag köpte den. Vad skulle kunna ersätta denna fantastiska bil/motor?

Den har förädlats lite ytterligare under åren jag haft den, nya fälgar, lite R-design lister, skid och scuffplates, Polestaroptimering (315hk/480nm), inbyggt 4G WiFi nätverk, motor/kupévärmare och lite annat smått och gott.


Så här såg den ut den 8 Augusti 2011 när jag körde hem den de 40 milen från tidigare ägare.

Bild


Idag ser den ut såhär:

Bild

En bild på det härliga hjärtat...

Bild

Inredningen med sand och Mocca färgat skinn, med ljus ratt och knopp och Nordic Light Oak panel ser ut såhär:

Bild

Bild


Trots att jag gillar puts och är väldigt rädd om den får den ibland slita, och visa vad den går för.

Bild

Det är den överlägset bästa dragbil jag kört, sticker som ett skott trots att dryga 2 ton hänger bakom..

Bild
Senast redigerad av 3 MartinS, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av crumpets
#871772
Kul! Scuffplatesen är en sån förhöjare att jag tycker det borde vara standard egentligen. Blir ju grymt bra!
Användarvisningsbild
av Nexus
#871916
Riktigt fin bil. Blev ju genast nyfiken på " saknar endast fem optioner i utrustningslistan". Vad saknas?
Ja enligt folk på blocket är en bil fullutrustad bara den har elhissar :wink:
Användarvisningsbild
av crumpets
#871945
Lucifer jag tror vägegenskaperna på en sån bil hade blivit hyfsat miserabla om den var RWD :shock: Eller du kanske köpt subarus tjat om att permanent 4wd skulle vara bättre. Det är säkert därför audi nu går ifrån permanent quattro... Ärligt talat är nog haldexfyran i äldre XC60 bland de bästa fyrhjulsdriftssystem som funnits.
Användarvisningsbild
av MartinS
#871946
Nexus skrev:Riktigt fin bil. Blev ju genast nyfiken på " saknar endast fem optioner i utrustningslistan". Vad saknas?
Ja enligt folk på blocket är en bil fullutrustad bara den har elhissar :wink:
F-n jag hade fel, kollade igenom prislistan nu igen och det är ju åtta saker som saknas, plötsligt känns den halvdant utrustad ;-) Hade missat att Homelink, IR-reflekterande vindruta och VOC fanns som optioner.

http://www.gunneby.se/xc60/xc60-prislista2008.pdf

Saknar: VOC, Four-C, Homelink, Keyless, P-värmare, RSE, IR-reflekterande vindruta och Bluetooth telefonstöd.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#871947
crumpets skrev:Ärligt talat är nog haldexfyran i äldre XC60 bland de bästa fyrhjulsdriftssystem som funnits.
Njae, nog är Torsen quattro avsevärt bättre, men för mig duger Haldex gen4 gott och väl. Men sånt här orkar jag inte diskutera i "mitt garage", det finns det andra trådar för :-)
Användarvisningsbild
av crumpets
#872006
Torsen är knappast bäst under alla förutsättningar. Torsen har vissa styrkor, haldex har andra.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#872012
crumpets skrev:Lucifer jag tror vägegenskaperna på en sån bil hade blivit hyfsat miserabla om den var RWD :shock:

Beror väl på vad man är ute efter? Det är ju inte direkt många hästar i den orginal. Inga större problem att komma upp i dom siffrorna med en T5a(dock dyrt), eller en rödblockare för den delen.

Sen spelar ju motoregenskaperna ingen större roll vid normal körning(om man kan köra ordentligt) - förutsatt att motorn och bilen i övrigt är korrekt byggd.
Visst, slänger man i motorn i en gammal 740 med tokslut bussningar i fram och bakvagn och inte fixar stötdämparna så blir det ju ingen höjdare, men det gäller ju alla bilar oavsett motor så... :roll:

Sen finns det ju gott om rena RWD-bilar med bra mycket mer effekt än den här fjuttiga T6an ;), så att dra alla RWD-bilar över en kamm fungerar ju inte riktigt :)
Användarvisningsbild
av Nexus
#872021
Tror awd n fungerar utmärkt i de senaste volvo bilarna. Är ju inte som en gammal 855 awd direkt.
Skitfin bil och homelink är det nog ytterst få som har i sina bilar :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]