Schmoyoho skrev:Förstår om man har många bilar av olika anledningar men varför just uteslutande 850/940 och varför just dessa på just gasdrift? Du har aldrig funderat på att kanske köpa en S80/V70 bi-fuel? De kom väl MY02/-03 någonstans, eller är det allt småbråkande med styrdon och sånt som gör att du kan köpa t.ex bilen ovan och trixa igång de så enkelt?
Edit: är alla bi-fuel vita (eller pärlemo då) eller är det en ytterligare avsmalning av vilka bilar du köper? :p
Många bra frågor! :D 850 och 940 har gastank som inte behöver bytas ut efter 15-20 år eftersom den är gjord i stål, så därav det valet.
Gasdrift har svårslagen driftsekonomi på våra gamla bilar och man sparar ca 3-5 kronor per mil jämfört med bensindrift, så har "sparat" många fina kronor på gasen :)
Har även haft en V70-04, men gasanläggningarna i nyare Volvo är i relativt dålig kvalité jämfört med dessa äldre. i övrigt en kannonbil när den fungerar!
Jo, att kunna skruva själv med gasanläggningen på dessa gammelbilar är också avgörande :)
Och vit är verkligen INTE min favoritfärg, dock har många bilar gått för kommuner i början och då blev de vita :shock:
Det finns 4 undantag från vit kulör; 1 pärlemo 940 (min egen), 1 röd 850 (ägs av min mor) och 2 mörkblå 855or. Finns även en grön som är omlackad. Resten vita.
Tycker helt klart bättre om röd en vit, men vad göra ? :)
MVH
Martin
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Spec. Volvo. Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Renovering och felsökning av CNG-system på Volvo 1994-2018
Godkänd enligt TSFS:2018:46