Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#843396
Hej!

Roligt med ett forum för flera olika Volvomodeller samtidigt! :D

Jag är sedan tidigare aktiv på 200 och 7/900 klubbens forum, men tänkte presentera mina projekt även här. Jag har de senaste åren riktat in mig på Volvos Bi-fuelvarianter, och sitter inne med en hel del info, så har ni frågor om detta är ni välkomna att höra av er.

Någon V70 Bi-fuel har det dock aldrig blivit, utan jag kör mer klassiska Volvo som 940 och 850, föregångarna till V70 Bi-fuel. sparar ca 3-5 kronor per mil på gas, fri parkering i vissa kommuner.

I december -13 köpte jag min drömbil, en Volvo 940 Dual Fuel Methane av en gammal herre som var den enda privata ägaren. När jag hämtade den var det knappt luft i däcken, kylarvätskan hade nästan dunstat bort, torkarbladen snustorra. Full tank och besiktad utan anmärkning ingick dock.

Bilen är lackerad i Vit pärlemo och är utrustad med Svart skinnklädsel, Automatlåda, Elstyrd taklucka, SE-paket, AC,El-antenn, Ariesfälgar, woodline, mittarmstöd med mera. Detta exemplar är Volvos första CNG i serieproduktion, totalt byggdes 20 stycken 940 CNG.

Här kommer lite bilder på vad som gjorts och så:
Bild
Bild
Pressbild från 1993! Foto: Volvo PV

Under tidens gång blev turbogrillen, stereon och främre regskylten stulna. Men det kommer åtgärdas snarast.

Bild

Idag:

Bild
Gjorde ett försök att fånga effekt-lacken, gick sådär...

Bild

Bild

Bild

Bild
Saknas farthållare, går dock inte att montera då gasfördelaren sitter monterad i vaccumpumpens fäste på insuget.

Bild
Woodline

Bild
Ett armstöd är numera monterat.

Bild
Integrerad bilbarnstol i baksätet... (infälld)

Bild

Bild

Bild
Gasmätaren och hybrid-knappen.

Bild
Gastanken ligger på hyllan i skuffen
Bild
Bakifrån. Ser rätt vanlig ut...

Bild
Fram till Augusti 2012 var bilen faktiskt befriad från trängselskatt. Numera får man dock fri parkering i många städer.

Bild
Bild
Bild
Bild

Lite vad som gjorts i min ägo

Tog en sväng förbi Volvo och skroten; resulterade i band annat detta:
Bild

Nytt VGA I, slutrör, spolarvätskelock, expantionskärl, termostat, ljusvred, bultar till motorrummet, pedalgummi, regplåtshållare, Luftfilter, samt begagnade Woodline-inlägg, krockdämpare, nästan nya bakljus samt ett svart mittarmstöd.

Eftersom tålamod inte är det enklast när allt låg i garaget så satte jag genast igång!

Bild
Nytt vs. gmmalt pedalgummi!

Bild
Nytt spolarlock

Bild
Nytt original luftfilter
Bild
Nya original regplåtshållare från Volvo.
Bild
Nytt vs. gammal expansionstank
Bild
Kanske inte så jätte-nödvändigt, men sakerna kanske utgår...
Bild
Ny termostat gjorde susen för värmen!
Bild
Bild
Woodline-inlägg hittates i lagret på skroten. Nypriset var 3000kr för bara ddörrinläggen (äkta trä).

Bild
Lite kuriosa på pärlemolack :)

Lite saker som ännu inte monterats:
Bild
Hittade en repfri stötfångare på en 940 16V. Dessutom med intakt stripe.
Bild
Har bakre stripsen NOS, så det passade bra!

Bild
det här larmet ska hitta in någon dag också...
Bild
Det ska också en av dessa... Nyrenoverad för 1700kr.

Eftersom saker verkar hamna på GCP mest hela tiden så var det dags att beställa alla konstiga småprylar på samma gång.

Bild
Paket uthämtat från Volvo!

Bild
Nya innerhandtagskåpor. De gamla brukar vara blankslitna och spruckna... Låg hos GCP...

Bild
Lampan till växelväljaren, snordyr, ca 150kr, men var utgående, kom också från GCP

Bild
Rostfira konsoler för kylaren. Dessa låg också hos GCP!

Bild
osså konsolen som håller strålkastarmotorn samt 5 st. monteringsskruvar. Också GCP.

Bild
Bultar för krockdämparen samt muttrar till torkaraxlarna. Dessa fanns kvar hos Volvo! :)

Bild
Gammal vs "ny" krockdämpare. Viss skillnad!
Bild
Lite nya golvmattor köpte på Volvo för 410kr

Ariesfälgarna får nya sommardäck (michelin)

Bild
Tar två åt gången, mest effektivt ;)

Bild
Elantennknappen har också tagit plats. Nu är det fullt! Temp-knappen kommer nog till användning för något..

Bild
Passade på att lufta en av mina fem 850 bi-fuel också.

Bild
Endast sommarkörd senaste åren
Bild
Bild
Bild

Fler bilar finns på Garaget: http://www.garaget.org/MartinG


Planerna för 940in är att den ska ner på VROM i augusti. Till dess ska bakskärm och skufflucka få ny lack. Vore schysst att finna en elstol fram. Farthållare går inte att montera då gasfördelaren sitter i vaccumklockans fäste, får se om jag kan lösa det.. CD-växklarpaketet ska i också snart.

Kommentera gärna med idéer och förslag! :)
Senast redigerad av 5 MartinCNG, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av crumpets
#843401
Läckert! 940 visste jag inte fanns som gasdriven, det är verkligen en riktig raritet! Otroligt häftigt att ha en av 20 :) Pärlemorlack måste varit extremt ovanligt på den tiden också, jag tycker det är först de senaste typ 3 åren man börjat se det. Tack för att du delar med dig! Jag är impad :D
av MartinCNG
#845095
Tack så mycket! Jo, det gäller att sprida lite info om dessa udda bilar. Vore kul om någon mer kom över en 940 med gasdrift, rena sparbössan! :)

Funderar på att beställa en helt ny turbogrill, får se om det blir av, så svårt att hitta fina begagnade..
Användarvisningsbild
av Nexus
#846533
Frächa bilar. Tänkte klaga på att stötfångaren var intryckt fram men såg på sista bilden att den rättat till sig efter du bytte krockdämparna. Hade varit kul om det gick få tag på dekalen som satt på sidan på 940 in.
#846584
Intressant tråd. Alltid skoj att läsa om ovanliga modeller och roligt med bilder på före och efter. Hur vanlig är E34: orna med cng? Kikade på garaget och såg den.
#846754
VaCUm skrev:Häftigt med en så udda bil!
Tack - det är kul att få renovera just denna bil. Har passerat ett antal 940is i mitt garage, men ingen har jag fäst mig vid så mycket som denna.

Ariesfälgarna monteras dock på grund av nostalgi från tidigare 900-bilar. :)
White skrev:Kul att du också hittat hit! :D

Kommer givetvis följa detta! :-)-)
Tack och bock! Snart kommer en turbogrill hoppas jag!

Nexus skrev:Frächa bilar. Tänkte klaga på att stötfångaren var intryckt fram men såg på sista bilden att den rättat till sig efter du bytte krockdämparna. Hade varit kul om det gick få tag på dekalen som satt på sidan på 940 in.
Helt rätt - såg inte alls kul ut vid inköp; sönderslagna blinkers och stulen stereo hade den. Dekalerna är ju ett måste om jag lyckas hitta någon som kan göra om dem till vektorformat. Vi får se!

Bild
Här syns det tydligare att stötisen sitter rätt. Dock en ärgad polarvit backspegel som måste bortbortbort! :wink:
Sierra94 skrev:Intressant tråd. Alltid skoj att läsa om ovanliga modeller och roligt med bilder på före och efter. Hur vanlig är E34: orna med cng? Kikade på garaget och såg den.
Tack - kul att bilderna uppskattas! Bmw E34 med CNG finns/fanns det bara 10 av i Sverige, ca 300 tillverkade, de flesta är kvar i Tyskland. Riktigt trevlig bil, men dyra delar, så det blev försäljning :) (räddade den från skroten, var totalröten i bromssystemet, så jag renoverade upp den och sålde vidare, gick till Halmstad).

Bild
Bild

Snygga navkapslar va? :D
Senast redigerad av 1 MartinCNG, redigerad totalt 0 gånger.
#846796
Ja, bmw:n borde känna sig hedrad :-)
#848973
Sierra94 skrev:Ja, bmw:n borde känna sig hedrad :-)
Absolut! Kul att den rullar vidare!

Nu har jag iaf bestämt mig för att beställa en ny Turbogrill - ska försöka ta mig till Bilia eller Upplands Motor i veckan (för hur ironiskt det än låter med att äga 6 gasbilar så har jag inte tillgång till någon för närvarande) :oops:

Men snart är det 1 april och då åker minst en bil till fram! Och första bilderna på pärlemolacken i solsken utlovas också :D

Bild
Här står de på rad och längtar!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]