Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av MartinCNG
#849104
Lucif3r skrev:Um..... finns det någon speciell anledning till att ha så många bilar? 2 eller 3 kan jag förstå (sommar, vinter, projekt) men mer än så ser jag ingen aledning till :lol:
Nope- ingen normal anledning iaf :wink: Dock är en morans, en farsans, en går som hyrbil, en är sommarbil och två stycken skulle egentligen ha hunnit säljas :)

Skulle vara skönt att få några ut vägen, men tid för fix finns i sommar så då får vi se! :D
av MartinCNG
#852844
SA4AQS skrev:Det är ju coolt att ha många bilar av samma sort och i samma färg 8)
Prova att köra alla på rad genom stan och se om någon glor lite :wink:
Ja det har jag inte tänkt på.. kan va rätt kul :) har kört i karavan ett par gånger med 2 bilar som max, men det räcker gott.

Dags för en liten update!

Nu är 4 st nya Michelin påpressade, AC:n påslagen (den fungerar!) och takluckan uppfälld. Dags för sommar 2014!

Bild

Bild
Textilmattor ilagda!

Bild
Nya Ariesfälgarna.

Vad tycks? :)
av Schmoyoho
#856249
Jag läste på din Garaget-sida att du sparar 6000 kr per tusen körda mil om du kör på gas istället för bensin. Men vad har du för räckvidd på en gastank? Olika på 940 kontra 850? (Riktigt fräscha 850:isar du har också (:-) )
av MartinCNG
#858527
VaCUm skrev:Snyggt!
Tack! :D

regeeN skrev:Jag läste på din Garaget-sida att du sparar 6000 kr per tusen körda mil om du kör på gas istället för bensin. Men vad har du för räckvidd på en gastank? Olika på 940 kontra 850? (Riktigt fräscha 850:isar du har också (:-) )
Det var runt 6000kr när bensinen låg uppemot 15kr/litern, men numera är det runt 5000kr/1000mil. :)

I blandad körning ligger besparingen mellan 3 och 5kr beroende på var du tankar och vilken körstil man har.

I Boden kostar gasen 10kr/nm3 och i Stockholm runt 12kr/nm3. i Gävle 14kr/nm3 - så det varierar. 1 kg gas motsvarar ca 1,3 liter bensin.

940in är snålare men har mindre tank, räckvidd endast 17 mil. 850in har uppemot 25. Fullstora bensintankar ifall något händer finns dock.

850in drar ca 0,7 nm3/mil, och 940in 0.6 nm3/mil . :D

Så beroende på bil, tankställe och körstil kan man spara ordentligt mycket pengar! Flera av mina bilar har redan "betalat av sig" i bränslebesparing (kört ca 5000 mil sen 2011).

Och tack- försöker hålla de i skick! :)
av MartinCNG
#869238
Dags för en megaupdate för 940in:

Nu har jag alla fall putsat å fejjat hela eftermiddagen, och bilen börjar få lite glans, även om karosseriet ännu är opolerat.

Bild
Högersidans trösklar nypolerade (även gjort vänstersidan)

Bild
Här syns tydligt att bilen inte är vit :)

Bild
Höger fram.

Bild
Här syns också att bilen är fabrikslackerad - Chassinummret är instansat efter lackeringen

Bild
Finns sedvanliga dekaler på de rätta ställena..
Bild
Men här saknas något!?

Bild
Gott att ha den i trafik igen!
Bild
Nya bakljus monterade - de gamla var spruckna och extremt fula.

Bild
Vänstersidan - ännu opolerad!

Bild

Bild
Å full tank för dryga 150kr! [thum]

Bild
Här är CNG-ventilen och lågtrycksregulatorn som till skillnad från 850in inte är vattenkyld.

Bild
Å gasinjektorer under insuget.

Var och köpte en helt ny grill tillslut också. Att hitta en fin begagnad var inte lätt, och med lite rabatt fick jag en helt ny för 1300kr.

Så här blev resultatet:

Bild
Bild
Bild
Bild
Och en bild bakifrån.

Sen köpte jag en 850 bi-fuel till, en röd som omväxling:

2500kr med fungerande AC men trasig gasdrift. Visade sig vara ett vanligt relä som byttes, och några nya slangar i motorrummet som läckte efter snart 20 år fick bytas ut. Därefter besiktades bilen utan anmärkning.

Bild
"Ny" grill (den gamla hade kromsläpp)!

Bild
nya slangar till gasanläggningen - endast 80kr på lokala slangservicebolaget (ca 400kr på Volvo)

Bild
Serivce av Gasfördelaren - här blev de Volvo original

Bild
Ny skuffinredning från skrotad bi-fuel i betydligt renare skick.

Bild
Nystädat - och överdragsklädseln borttagen - som suttit på sedan bilen var ny. [thum]
Vad tror ni om en good-wood ratt här?

Bild
Baksäte.

Bild
Nya dörrar plockades gratis på skroten. Dock utan elhissar, så allt fick flyttas över!
Kändes precis som att skruva gammal 240 igen, flytta kabelhärvor och mekanismer från rosiga dörrar till fina.. :wink:
Bild
Gamla äckliga delar! :mrgreen:

Bild
Bild
allt för denna gång!

Kvar på listan är:

Bättra hundben och framskärmarnas nederkanter
Bättra eller byta skufflucka
Byta fläktmotstånd
Montera takvinge
Montera alufälgarna från DKA

Liten räknekalkyl

Bil 2500kr
Relä 35kr
Slang 80kr
Hammarlack (till draget) 100kr
Topplack sprayburk 150kr
Ny framskärm 300kr
Servicesats 250kr

Dörrar, torkararmar, grill och skuffinredning plockades från hyllan i garaget.

Summa hittils: 3415kr

I förrgår besiktades bilen även med blankt papper! :D (kommentar: Men vad tusan, har du bara gasbilar eller!?)

Så nu är rullande renovering på gång!

Kommentera gärna! :D

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]