Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#931583
crumpets skrev:Gastank, nytt ledningsnät för bränsle, gasregulator, tankningshål med munstycke, ytterligare ECU, läckageövervakning, osv. Kostar troligen 3-4 gånger så mycket som att bara byta lite ventildetaljer.
Runt 15 000 extra kostar materialet för en CNG. Tjänas in rätt fort i kostnadsbesparing (cirka 2500 mil) :)

Köpte en till 850 USA-modell också i förbifarten. :) Gick dåligt på gas så jag bytte ett styrdon på 10 minuter så gick den prima igen :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
#931617
Förstår om man har många bilar av olika anledningar men varför just uteslutande 850/940 och varför just dessa på just gasdrift? Du har aldrig funderat på att kanske köpa en S80/V70 bi-fuel? De kom väl MY02/-03 någonstans, eller är det allt småbråkande med styrdon och sånt som gör att du kan köpa t.ex bilen ovan och trixa igång de så enkelt?

Edit: är alla bi-fuel vita (eller pärlemo då) eller är det en ytterligare avsmalning av vilka bilar du köper? :p
#931704
Schmoyoho skrev:Förstår om man har många bilar av olika anledningar men varför just uteslutande 850/940 och varför just dessa på just gasdrift? Du har aldrig funderat på att kanske köpa en S80/V70 bi-fuel? De kom väl MY02/-03 någonstans, eller är det allt småbråkande med styrdon och sånt som gör att du kan köpa t.ex bilen ovan och trixa igång de så enkelt?

Edit: är alla bi-fuel vita (eller pärlemo då) eller är det en ytterligare avsmalning av vilka bilar du köper? :p
Många bra frågor! :D 850 och 940 har gastank som inte behöver bytas ut efter 15-20 år eftersom den är gjord i stål, så därav det valet.

Gasdrift har svårslagen driftsekonomi på våra gamla bilar och man sparar ca 3-5 kronor per mil jämfört med bensindrift, så har "sparat" många fina kronor på gasen :)

Har även haft en V70-04, men gasanläggningarna i nyare Volvo är i relativt dålig kvalité jämfört med dessa äldre. i övrigt en kannonbil när den fungerar!

Jo, att kunna skruva själv med gasanläggningen på dessa gammelbilar är också avgörande :)

Och vit är verkligen INTE min favoritfärg, dock har många bilar gått för kommuner i början och då blev de vita :shock:

Det finns 4 undantag från vit kulör; 1 pärlemo 940 (min egen), 1 röd 850 (ägs av min mor) och 2 mörkblå 855or. Finns även en grön som är omlackad. Resten vita.

Tycker helt klart bättre om röd en vit, men vad göra ? :)
#958446
DandanRacing skrev:kul med ännu en 940! vad ska göras med denna?

Står det provfordon i pappren på denna med?

Jag fick far o köpa en 945 cng förra veckan, en -95 o på den står det provfordon i papprena :???:
Kul att höra! Var det den där i Stockholm FHS-nånting? Hur var den i skicket? Får gratulera till en oerhört sällsynt vagn, endast 20 tillverkade!

Står provfordon på 944an, men på 945an står andra spännande saker :shock:

945an kommer rustas upp och förädlas, har rullat 23 000 så finns många mil kvar, men den har gått som familjebil i många år så sliten i detaljerna är den!
#958507
våran har gått i Linköping även den som Pendlar/familjebil så en del skavanker finns som lite ytrost o stort behov av rekond o en storservice(vätskor filter styrled spindelled avgasrör o kylaren om något år) men annars ganska vettig, gasen ska vara genomgången -08.

hehe att det tillverkades endast 20st var ett av mina argument för att far skulle köpa den :D

Skulle du kunna förklara lite hur systemet fungerar? stämmer det att den startar på bensin tills bilen blivit varm o sen slår över till biogas?

nu måste du förklara vad det står på den röda ?:-/
#978264
Nu har det hänt lite!

945:an har fått sig en översyn.

Har bytt:
Bakljus, midjelister, förardörr, framskärm, torpedplåt, blinkers, radioantenn, några paneler, grill och strålkastartorkare.

Lite bilder:

Bild
Röda gasbilar är trevligt!

Bild

Bild

Bild

Bild
Galaxy har hittat dit, men vet inte om de passar riktigt på en sedan. Vad tycker ni?
Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]