Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VaCUm
#854516
Hemkommen från två veckors vistelse i Japan. Köpte inte så mycket. Jag lägger hellre pengarna på bilen.
Nästa sak som ska göras är fixa nyare dämpare/fjädring bak. Det är bara någon cm mellan däck och skärmkant.

Nivomat-dämparna är inte billiga. Jag velar just nu gällande hur jag ska göra. Jag vill att det ska bli bra men det ska vara billigt också.
Jag har två alternativ:
1. Köpa nya nivåmat-dämpare. Dyrt men "rätt".
2. Byta bladfjädern till en kraftigare modell för bilar utan nivåreglering och montera standard-dämpare. Billigare men mer arbete och inte riktigt lika lyxigt.

Volvos kit med två dämpare verkar vara billigast i sverige. Då får man två dämpare, monteringsdetaljer, krängningshämmare och kanske nått mer men kostnaden för det är nästan hälften av det jag gav för bilen.
Vad tycker ni? Hur mycket bättre är nivåmat-dämparna mot vanliga dämpare? Är det värt pengarna?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#854530
Personligen tycker jag inte nivåmat är märkvärt bekvämare än vanliga dämpare. Nivåmater är väl mest bra när man lastar tungt, men du har ju sedan så du får ju inte plats med så mycket iaf så :P
Det som gör störst skillnad på komfort är ju delad vs stel bakaxel.
Användarvisningsbild
av VaCUm
#854594
Ibland händer det att jag lastar tungt (semester och andra långturer). Det känns som att det blir ett stort och snett slitage av däcken då bakaxeln är delad och hjulvinkeln ändras. Kanske inte ett direkt stort problem :)
Användarvisningsbild
av VaCUm
#856051
Nytvättad + sommardäck:
Bild
(Varning för extremt stor bild)

Lite trista fälgar men det är helt ok däck och de verkar vara väl balanserade.
Nya nivomater är beställda.
Användarvisningsbild
av VaCUm
#856575
Fick ett svar igår eftermiddag från volvopartswebstore.com att de bara hade en dämpare. Nästa kommer på lager tidigast mitten av maj. SKANDAL!
3600kr skulle de ha för två dämpare med frakt.

Jag surfade runt lite och hittade fcpeuro.com som ville ha mer slantar för samma dämpare men sjysta garantivilkor.
Jag såg att de har en liten chatt-funktion. Jag frågade om de hade dämparna på lager. Inte nu men om 2 dagar. De kunde även matcha priset! Det blev faktiskt bättre pris! 3100kr för två dämpare och frakt till Sverige. Dessutom har de sjyst garanti!
http://www.fcpeuro.com/page/lifetime-guarantee

Om allt går bra lär jag beställa en del saker därifrån i framtiden.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]