Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1074254
Vart hittar ni den för 400-500 kr? Artikelnr är 1383966

Många av vakuumslangarna som är av gummi i motorrummet är inte i bästa skick. De flesta håller på att spricka och falla i bitar.
De blåa av plast ser bra ut men de små böjda slangarna av gummi ser riktigt dåliga ut. Även några av de grövre gummislangar ser dåliga ut.
Vilka slangar rekommenderas? Är de på biltema nått att ha?
#1074307
VaCUm skrev:Vart hittar ni den för 400-500 kr? Artikelnr är 1383966

Många av vakuumslangarna som är av gummi i motorrummet är inte i bästa skick. De flesta håller på att spricka och falla i bitar.
De blåa av plast ser bra ut men de små böjda slangarna av gummi ser riktigt dåliga ut. Även några av de grövre gummislangar ser dåliga ut.
Vilka slangar rekommenderas? Är de på biltema nått att ha?

Ebay :) ... Men jag glömde kolla frakten innan, så det blev inge billigare ändå :lol: sorry :P


Vanliga vakuumslangar är ju så billiga att man skulle kunna byta dom varje år om det vore så. Men så fort går dom inte sönder, om du tänker på att dina nuvarande säkert är sen bilen byggdes, dvs snart 20år :P Börjar bli dags att byta mina också, kan tänka mig att våra slangar ser ungefär likadana ut, dom är ju iaf lika gamla :)
Silikon håller i regel längre, så länge man undviker att få bränsle på dom... Men dom kostar mer också, och kommer ta bra många år innan dom "betalat mellanskillnaden" från vanliga slangar.

Så vilken sort du väljer är helt upp till dig. Personligen tycker jag väl silikonslangar är liiiite åt det överflödiga hållet, såvida man inte totalrenoverar motorn - då kan man gott kosta på sig lite lull-lull samtidigt :)
#1074377
Köpte bränsleslang på swedol på meter vara och det var verkligen snorbilligt kan varmt rekommendera dom och slangarna håller högkvalitet :) Jag bytte alla mina vacuum slangar så nu sitter det nya och fräscha i, det var bränsleslangen som jag köpte på swedol som jag använde då dom flesta av slangarna har en innerdiameter av 8mm eller 10mm.
#1082858
Fick tag på en beg kamaxelgivare för 200 kr som jag monterade för ett par veckor sedan. Motorn gick fint igen. Jag tog en åktur runt kvarteret men bromsarna bak lät riktigt illa. Skivorna skavde mot rosten på sköldarna.
Jag rensade bromssköldarna och skivorna från rost samt motionerat bromsok bak.
Det var inga oljud vid gårdagens kvartersrunda. Bromsarna kändes bra och den drog inte åt nått håll. Jag tvättade sedan av all fågelskit och pollen från lacken och skulle sedan ta en till åktur för att värma bort fukten från bromsarna. Då var motorfeletet tillbaka!

Jag ska idag testa att montera en extra jordkabel från motor till chassi. Jordflätan är kanske kass. Dålig jord till motor brukar kunna ställa till med märkliga problem. Jag har tidigare haft en extra jordkabel monterad till generatorn för att felsöka laddningsproblem. Det blev ingen skillnad så jag har skruvade bort den ett par veckor innan felet kom första gången. Den sätter jag tillbaka idag. Jag monterar den kanske i bakre änden denna gång för att komma närmare givaren.

Blir det inte bättre sätter jag tillbaka den kamaxelgivare jag lånat. Fungerar det då köper jag en ny på skruvat. Såg att de har för 750kr.


När jag sökte efter delar upptäckte jag att fler än volvo kör med givare i samma stil. Kolla in denna som passar en uppskö audi-bilar:
Bild
Liknande design invändigt och kontakten ser inte alltför olik ut. Tänk om den passar och är kompatibel. Då måste man förlänga eller lossa anslutningskabeln så den når givaren. Då slipper man den där tunna platta silikon-kabeln som sägs vara en vanlig felkälla :)
#1082953
Extra jordning hjälpte inte. Jag bytte tillbaka till den givare jag lånat. Den fungerade så jag bytte till den begagnade jag köpt. Felet kom tillbaka. Jag bytte igen till den jag lånat och felet försvann.

Jag har kollat alla kablar efter skador men allt ser bra ut. Jag har dragit, böjt och grejat för att försöka framkalla felet med den lånade givaren. Inga problem. Den får sitta kvar där tills efter besiktning.

Jag fixade den blinkers som inte ville lysa på ena skärmkanten och sträckte handbromswire. Nu bör bilen vara redo för besiktning.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]