Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#882790
Läser på http://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmi ... oAW30.html
Där förklarar de hur man tömmer lådan och rensar magneterna och filtret.

Gällande packning står det "Use Volvo gasket material, RTV, or rubber gasket material when replacing the pan."
Rätt så diffust och inga artikelnummer.
#1046223
Long time, no updates. Här kommer en sammanfattning av vad som har hänt på lite mer än ett år.
Under första halvan av 2015 gick bilen normalt.
I slutet av sommaren körde jag göteborg tur och retur. Under den resan råkade jag ut för två problem.
På vägen ner fick bilen laddningsproblem. Den laddade bara stundvis. Felet berodde på att en vecka innan resan bytte jag laddningsregulator. Den nya gick bra i en vecka men fick problem på långfärden. Under tiden jag var i göteborg hände det att elsystemet var nere i 8 volt! Bilen gick fortfarande men alla varningslampor lyste, automatlådan gick i nödläge då databoxen inte kunde styra den men bilen tuffade på framåt. Efter några minuter på 8V började allt fungera och generatorn laddade igen. När jag åkte hem fungerade laddningen hela resan. En teori är att regulatorn inte klarade av värmen. På natten var det mycket svalare.

Det andra problemet var oljan.
På vägen hem svängde jag in på en mack i södra delarna av stockholm. När jag öppnade dörren hörde jag att motorn knackade och jag stängde av bilen direkt. En snabb kontroll visade att det var ingen olja på oljestickan!
Jag köpte därför 1 liter och fyllde på. Ingen gick att se på stickan.
Jag köpte en liter till och fyllde på. Fortfarande inte någon olja på stickan.
En till liter. Samma sak.
När jag hade fyllt på 3,5 liter såg jag att oljan var halvvägs på stickan. Jag väntade en stund och den var fortfarande kvar i mitten och jag kunde inte se någon pöl under bilen.

Jag startade bilen och den knackade fortfarande. Jag tänkte att det är lika bra att fortsätta. Kommer jag längre blir det en kortare väg att bogsera hem bilen om den rasar. Jag körde till norra sidan av stockholm och stannade på en mack. Motorn lät normalt igen! Oljenivån var oförändrad. Underbart!

Jag körde sedan hela vägen hem till Härnösand (ca 45 mil).

Dagen efter funderade jag på vad som hade hänt. Jag körde bilen till föräldrarnas hus där jag kunde inspektera bilen närmare.
Långfärd och varm olja plus något fel på vevhusventilationen verkade vara orsaken till felet. Jag rev bort insug och andra delar på den sidan av motorn för att komma åt vevhusventilationen. Jag Slangarna verkade vara ok så jag tvättade oljefrånskiljaren och slangar samt petade med en sträng i hålet där oljan skall rinna ner i tråget. Jag monterade ihop allt och fyllde på med lite mer olja.

Bilen kördes sedan ett par hundra mil tills jag köpte min V70. Jag rev ur allt krimskrams och kopplade tillbaka orginalradion. Planen var att besiktiga den och sälja den. Ett par dagar innan bokad besiktningstid tändes lambda-lampan. Jag körde bilen till föräldrarna och parkerade den på baksidan av huset där den får stå över vintern. Bilen ska få lite kärlek till våren. Måste läsa ur felkoder för att se varför lampan tänds. Kanske är oljekonsumptionen förstörde en av lambdasonderna. Vem vet. Det är ett projekt till våren.
#1074155
Idag efter lunch gjorde jag ett ryck med S90in. Kopplade in felkodsläsaren och såg kod P0340. Fel på kamaxelgivaren!

Jag följde felsökningsrutinen i VIDA och allt pekade på att felet givaren.

Bör jag åt lunch insåg jag att en polare har en 850 som står. Jag åkte till honom och skruvade ur givaren och åkte tillbaka till min bil. Efter att jag monterat den gick den igång direkt och felkoden försvann. Då han ska få tillbaka den har jag börjat kolla i bekantskapskretsen efter någon som har en givare som ligger. Ned lite tur kan jag byta givare och besikta bilen redan nu i veckan.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]