Har skruvat ner tråget nu. Det var ganska mycket skruvande. Först bort med insuget och oljefrånskiljaren. Sedan tömde jag motorn på olja. Den var rätt så mörk trots att den bara körts i en vecka.
IMG_7654.jpg (938.98 KiB) Visad 260 gånger
Sedan lyfte jag på gigantiska reglar där jag med böjd gängstång och en schackel höll uppe motorn.
IMG_7653.jpg (776.49 KiB) Visad 260 gånger
Sedan lossade jag krängningshämmaren, den bakre balken under motorn (jäklar bultarna satt hårt), oljefilter/oljekylare och kabelstammen under motorn. Jag lossade till sist framvagnsbalken. Induktionsvärmare fick bultarna att släppa lätt.
IMG_7657.jpg (562.31 KiB) Visad 260 gånger
Jag hängde sedan upp framvagnsbalken i två remmar så den inte skulle falla när jag lossade muttrarna på motorfästena.
När balken väl hängde lossade jag alla 40 skruvar som håller fast tråget. 37 st små skruvar med 10mm skalle och 3 större med 14mm skalle som sitter bakifrån sprängkåpan. Den jobbigaste skruven sitter mellan oljestickan och en slang för vevhusventilationen. Minimalt manöverutrymme. Jag sänkte framvagnsbalken lite mer och lyckades sedan få ner den på golvet
IMG_7659.jpg (938.06 KiB) Visad 260 gånger
Ett ganska lätt men tidskrävande jobb. Det jobbigaste var bakre balkens långa bult på förarsidan och den lilla skruven som sitter mellan oljestickan och vevhusventilationsslangen till tråget.
Nästa steg är att skruva ur oljesilen och skvalp-plåten. Sedan ska tråget tvättas skinande rent.
Bruksbil:
Volvo V70 -05 - Såld och ersatt med en identisk bil (Ingen forumtråd)
Pensionärsracer:
Volvo S90 3.0 -97