Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1457948
Det var inte igår jag var aktiv här. Jag har fortfarande kvar min S90. Sommaren 2019 upplevde jag att oljeförbrukningen ökade igen. Även vatten verkade försvinna. När startmotorn började bråka ställde jag den hos föräldrarna över vintern. Ett projekt för sommaren 2020.

Sommaren 2020 fick jag ta över min systers gamla V70. En 2005a som var i stort sett identisk med den jag hade sedan tidigare. Den fick en omgång med service, rostlagning och sedan bytte jag delar mellan den och min gamla V70. Den "nya" hade ca 11000 mindre på mätaren. Den gamla hängde med fram till våren i år när jag sålde den.

Dags att göra ett ryck med S90. Hyrde en biltrailer, lånade en pickup som får dra tungt och en bekant med CE fick köra. S90in startade utan problem och jag körde upp den på trailern. Bromsarna lät förjävligt efter 1,5 år på en gräsmatta.

Efter det har jag bytt oljefrånskiljare med slang och packing mot motorn; flamfälla och lite vakuumslangar. Kostnaden för en ny solenoid till starmotorn var nästan samma som en billig startmotor från tyskland så det blev en helt ny. Jag bytte även oljekylaren som sitter mellan motor och oljefilter samt fixade alla bromsar. Bak är allt nytt. Nya ok, klossar, handbromsbackar, returfjäder och bromssköldar. Fram renoverade jag oken genom att ta massor av rost och byta packning, kolv och damask. Kylsystemet sköljdes flera gånger och bilen fick färsk olja och nytt filter.

Den gick genom besiktningen utan några problem.
Efter det lagade jag det sista irritationsmomentet dvs det ytte handtaget på passagerardörren fram. Plastbiten i handtaget hade gått av så jag köpte billigaste 740-hantaget jag kunde hitta och plockade plastbiten därifrån.

Glädjen varade en vecka. Jag startade bilen och har fått ett väldigt tydligt tickande i toppen. Troligtvis en hydraulisk lyftare som bråkar. Dessutom hade den förbrukat en liter olja på en vecka.
Fick flashbacks till 2015.
Jag verkar inte ha något läckage under motorn och den ryker inte blått. Den har inte heller dragit något vatten. Mitt ljusa garagegolv är rent så jag antar att oljan har förbrukats genom vevhusventilationen.

Jag misstänker att bilen har en igensatt kanal från vevhusventilationen ner till tråget och funderar nu på hur jag ska göra ren den.
Den går från oljefrånskiljarens nedre del dvs halvvägs upp på blocket och ner i tråget där kanalen går horisontellt bort till sumpen. Det är en ganska lång sträcka som det kan bli stopp i.

Fram till svängen i tråget bör jag kunna få ner en metallsträng. Om jag sedan blåser med tryckluft eller suger med en grovdammsugare kan jag kanske lossa avlagringar i kanalen.
Jag har funderat på om det är möjligt att skölja kanalen med någonting också innan oljebytet så det blir riktigt rent. Eller ska man kanske testa att köpa en omgång invändig motorrengöring. Jag ser dock inte hur den skulle ta sig till denna kanal om jag inte har väldigt hög oljenivå och då blir det inte något flöde genom kanalen utan rengöringen kommer i så fall flyta in i kanalen.
#1457974
Jag kollade instruktionen i VIDA och det är en ganska stor, men inte omöjlig manöver. Förutom att hänga upp motorn behöver jag plocka bort en hel del saker från framvagnen. Jag tror jag har allt som behövs utom just motorupphängningen.
#1457996
Sant :)
Får sno ihop något från bygghandeln. Gäller att hitta lite lämpliga lyftpunkter på varsin sida av motorn. På insugssidan tror jag att jag ska lyfta i fästet för servopump, ac och generator. På avgassidan tror jag att jag kan lyfta i grenröret om jag plockat bort värmeskölden. Då kan jag passa på att fräscha upp den på samma gång :)
#1458076
Jag kollade under motorn idag och såg inga spår från färska oljeläckage.
Jag upptäckte att jag hade ett mindre övertryck i kylsystemet när jag skruvade av locket på expansionstanken. Bilen har inte körts sedan i torsdags dvs runt 3½ dygn. Frågan är om jag ska jag tolka det som att den håller tätt och har lyckats hålla trycket i flera dagar eller att det finns ett läckage och får in avgaser i vattnet? Nivån i tanken verkar inte ha förändrats
#1459025
Har skruvat ner tråget nu. Det var ganska mycket skruvande. Först bort med insuget och oljefrånskiljaren. Sedan tömde jag motorn på olja. Den var rätt så mörk trots att den bara körts i en vecka.
IMG_7654.jpg
IMG_7654.jpg (938.98 KiB) Visad 254 gånger
Sedan lyfte jag på gigantiska reglar där jag med böjd gängstång och en schackel höll uppe motorn.
IMG_7653.jpg
IMG_7653.jpg (776.49 KiB) Visad 254 gånger
Sedan lossade jag krängningshämmaren, den bakre balken under motorn (jäklar bultarna satt hårt), oljefilter/oljekylare och kabelstammen under motorn. Jag lossade till sist framvagnsbalken. Induktionsvärmare fick bultarna att släppa lätt.
IMG_7657.jpg
IMG_7657.jpg (562.31 KiB) Visad 254 gånger
Jag hängde sedan upp framvagnsbalken i två remmar så den inte skulle falla när jag lossade muttrarna på motorfästena.

När balken väl hängde lossade jag alla 40 skruvar som håller fast tråget. 37 st små skruvar med 10mm skalle och 3 större med 14mm skalle som sitter bakifrån sprängkåpan. Den jobbigaste skruven sitter mellan oljestickan och en slang för vevhusventilationen. Minimalt manöverutrymme. Jag sänkte framvagnsbalken lite mer och lyckades sedan få ner den på golvet
IMG_7659.jpg
IMG_7659.jpg (938.06 KiB) Visad 254 gånger
Ett ganska lätt men tidskrävande jobb. Det jobbigaste var bakre balkens långa bult på förarsidan och den lilla skruven som sitter mellan oljestickan och vevhusventilationsslangen till tråget.

Nästa steg är att skruva ur oljesilen och skvalp-plåten. Sedan ska tråget tvättas skinande rent.
Senast redigerad av 1 VaCUm, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]