Fick tag på en beg kamaxelgivare för 200 kr som jag monterade för ett par veckor sedan. Motorn gick fint igen. Jag tog en åktur runt kvarteret men bromsarna bak lät riktigt illa. Skivorna skavde mot rosten på sköldarna.
Jag rensade bromssköldarna och skivorna från rost samt motionerat bromsok bak.
Det var inga oljud vid gårdagens kvartersrunda. Bromsarna kändes bra och den drog inte åt nått håll. Jag tvättade sedan av all fågelskit och pollen från lacken och skulle sedan ta en till åktur för att värma bort fukten från bromsarna. Då var motorfeletet tillbaka!
Jag ska idag testa att montera en extra jordkabel från motor till chassi. Jordflätan är kanske kass. Dålig jord till motor brukar kunna ställa till med märkliga problem. Jag har tidigare haft en extra jordkabel monterad till generatorn för att felsöka laddningsproblem. Det blev ingen skillnad så jag har skruvade bort den ett par veckor innan felet kom första gången. Den sätter jag tillbaka idag. Jag monterar den kanske i bakre änden denna gång för att komma närmare givaren.
Blir det inte bättre sätter jag tillbaka den kamaxelgivare jag lånat. Fungerar det då köper jag en ny på skruvat. Såg att de har för 750kr.
När jag sökte efter delar upptäckte jag att fler än volvo kör med givare i samma stil. Kolla in denna som passar en uppskö audi-bilar:
Liknande design invändigt och kontakten ser inte alltför olik ut. Tänk om den passar och är kompatibel. Då måste man förlänga eller lossa anslutningskabeln så den når givaren. Då slipper man den där tunna platta silikon-kabeln som sägs vara en vanlig felkälla :)
Bruksbil:
Volvo V70 -05 - Såld och ersatt med en identisk bil (Ingen forumtråd)
Pensionärsracer:
Volvo S90 3.0 -97