Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#822447
Efter 9 år i min ågo sålde jag min 740 GL Blackline -88 under december 2014. Mellan då och i lördags har jag levt utan bruksbil.

I lördags köpte jag en Volvo S90 3.0 -97. Den har 21500 mil på mätaren och är i rätt så ok skick. De fel den har är några små lackskador och en mindre mängd rost.
Den har även en skada i fronten då en tidigare ägare inte var i skick att köra bil längre och körde därför in i sin garagevägg vilket gav skador på ena sidan av kofångaren fram.

I söndags hade jag en myskväll med bilen där jag tvättade den med avfettning och cleaner. Sedan vaxade jag hela bilen.

I tråden tänker jag låta er följa mina projekt med bilen. Målet är att få den i ett fint skick och göra förebyggande åtgärder som ska ge den några extra år på vägarna. Jag tillhör även den skara galningar som gillar 27MHz privatradio (11M) så den ska utrustas med radio och antenn. Majoriteten av ljudet från min gamla 740 är kvar och huvudenheten är redan monterad på plats.

BildBild



To do-list
Åtgärdat:
  • Byte av nivomat-dämpare bak (Importerade från USA)
  • Montera huvud-enhet (Alpine CDE-9880r från tidigare bil)
  • Montera Kom-Radio i utrymme under huvudenhet (CRE8900 från tidigare bil)
  • Montera antenn för kom-radio istället för rundradioantenn.
  • Dra kablage för ström och ljud till bagage
  • Skaffa fjärr till bilen (Mottagare/relä och fjärr från 855 på tradera)
  • Nya regplåtar och ny skylthållare bak (Fram inte monterad än. Blir efter att kofångare är bytt)
  • Ny baslåda till bagaget (Renegade RXV1002)
  • Få liv i AC (Påfylld med DIY-gas från duracool)
  • Städa AC för att få bort unken lukt samt röklukt (Använde Sonax AC-rengöring)

[*]Nya krängningshämmarlänkar (eller vad de nu kallas) för att få bort oljud i framvagn
[*]Nya torkarblad
[*]Ny ljuddämpare
[*]Kofrångare fram och bak samt huv omlackad
[*]Besiktning utan anmärkning 2016

Kvar:
  • Påbörjat:


    Innan sommarens slut:
  • Bromssköld på förarsidan fram är obefintlig och måste ersättas
  • "Hasplåten" (i plast) skall monteras

    Innan kylan kommer:
  • Oljebyte i motor (Typ ett år sedan tidigare ägare gjort det)
  • Oljebyte i automatlåda (I förebyggande syfte och i hopp om tidigare och snabbare växlingar)
  • Byte av bromsvätska (Lika bra när man ändå håller på)

    Senare:
  • Nya lampor i istrumentering, knappar med mera
  • Mätarrringarna som ligger i en låda skall monteras samt lampor i instrumentering skall bytas
  • Xenon till helljus kanske?
Senast redigerad av 8 VaCUm, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av xerent
#822669
Jag som sett bilderna på Facebook måste säga att den ser najs ut. Grattis! :wink:
Användarvisningsbild
av VaCUm
#823479
Här är en stor uppdatering med bilder. Ikväll ska jag dammsuga bilen invändigt igen och sedan ska jag behandla alla skinnsäten.

Här är lite bilder med resultatet efter tvätten förra helgen:
Bild
Här ser ni skadan i fronten

Bild
Annars ser den rätt så bra ut!

Bild

Bild

Bild
Jag hade en uppsättning oanvända plastmattor för 740 som passar rätt så bra. De måste bara klippas lite fram.

Bild
Baksätet är i rätt så bra skick

Bild

Bild
Förarsätet är är i behov av en del kärlek

Bild
Testade att montera komradion efter att jag monterat huvudenheten. Det kan bli bra det här!
Användarvisningsbild
av VaCUm
#823809
Ikväll dammsög jag bilen och använde textilrengöring på några fläckar. Någon tidigare ägare har varit klantig och lyckats göra små svarta oljefläckar lite här och där. Baksidan av förarstolen har några. baksidan av nackskydden på motsatt sida bak samma sak.

Jag gav allt skinn en omgång med volvos lädervård. Det blev halare i alla fall :)
Jag funderar på vad jag ska göra åt förarstolen. Det bästa hade varit om jag fick tag på nytt fint skinn till den. Annars kan jag försöka laga det på nått vis.
Användarvisningsbild
av Nexus
#824521
snygg färg. Det var inte igår man såg en reg skylt med skattemärket kvar på :D
Användarvisningsbild
av SvenB
#825521
Nexus skrev:snygg färg. Det var inte igår man såg en reg skylt med skattemärket kvar på :D
Och utan EU symbol :!:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]