Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Hm? Syra och flygrostborttagning? Var i hastigt behov av fälgar i höstas så jag köpte en uppsättning sämre begagnade fälgar med några skavanker som nu verkar blivit smått rostiga efter tre månader vinterväglag. Var kan man köpa rostborttagningen och vad är det för syra du använt?
Syra var kanske fel ord men det är en vanlig fälgtvätt från BBV (Bollnäs Bilvård)
http://www.bollnasbilvard.se/rabattgrup ... 30207.html

Har du fått en liten gul nyans på fälgarna från salt och annan smut löser den fälgtvätten allt ingrott.
Fälgtvätten ska användas med försiktighet :!: Volvos originalfälgar tål mycket stryk. Kromfälgar och obehandlad metall kan ta styk. Syrafri fälgtvätt använder jag 9 av 10 gånger.

Flygrost är oundvikligt så här års. Syns ENORMT bra på min nya vita bil :x
Efter all fälgtvätt och avfettning trodde jag att fälgarna var ordentligt rena men jag ville få dom ännu renare. Kan säga att fälgarna blev alldeles lila när flygrostborttagaren fick jobba.
Den jag använder köper jag från Reservdelsgurun på 5L dunk. Gillar dunkar som ja sedan häller över till 0.5L o 1L sprayfladkor.
http://reservdelsgurun.se/bilvard/avfet ... leanse-5l/

Flaskorna som ja använder. Finns att köpa på flera nätbutiker. Stadiga och bra med sina dubbelverkande triggers.
http://reservdelsgurun.se/bilvard/nyhet ... ayflaskor/

BBV har även dom flygrostborttagare men ingen som jag har provat än. En 5L dunk räcker flera år. Använder det på bilen några gånger om året och det går inte åt många deciliter.

Jag sköljde fälgarna med riktigt varmt vatten innan ja la på kallavfettningen. Degreaser Wet kan läggas på blöta ytor och den löste upp tjärprickarna väldigt lätt. Degreaser Wet kan ligga på länge och lösa asfaltfläckarna. Ja brukar arbeta omkring med en pensel.
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=666
Viktigt att använda en pensel med huvud av plast för att inte repa fälgen eller att penseln rostar.
Wheel Woolies gör annars de bästa fälgborstarna på marknaden. Dom kostar där efter men ALLA gillar dom.

Bollnäs Bilvård
Streetpower-rekond
Waxdog
Det är dom jag handlar oftast av.

På Bilvårdforum.se finns ALLT inom bilvård att läsa.
Tack och bock :) "Tyvärr" så har jag dock just kromfälgar på sommaren så någon 5-litersdunk eller så tror jag känns överkurs. Ska sondera utbudet på mitt lokala OKQ8 men det var ju bra med lite tips på vad för medel man ska köra. Har något tjärliknande på några fälgar som inte gått bort trots att min turtle wax-avfettning ska vara den bästa enligt olika tester. Dock angående gul missfärgning så har jag också det i några hörn och kanter men där har jag hört lite om att det är just avfettning som kan orsaka sådant. MEn hur som helst så hade det ju varit kul att bli av med.
Tvättade bilen idag för första gången i år utomhus. Eller rättare sagt blev det bara tre förtvättar innan ja åkte till tvätthallen.
Kallavfettning
Kallavfettning + en skummning med alkalisk avfettning
Flygrostborttagare
Bild

Vet inte riktigt varför ja tog en bild mitt i avtorkningen.
Använde CarPro reset schampo. Ett av mina tre favoritschampon.
Skulle ha provat Liquid Elements Glossboost men lackskyddet är fortfarande som nytt så jag avvaktar.
Bild

Obligatoriska helgladdningen.
Bild
Luftade bilen idag och på en mindre landsväg hade kärlen skapat en svacka i vägen samtidigt som den steg. Fjädringen gick ihop ordentligt och jag tror att stänklapparna snuddade vägbanan. Gick ett varv runt bilen och och jag gjorde en upptäckt i båda fäderbenen fram.
Va tusan är det jag har i fjädern? Något återförsäljaren glömt demontera innan leverans?
Bild
Som jag förstår ska bilen vara byggd i Göteborg. 30mil hem hit på lastbil. Ska fråga på Rejmes imorgon samtidigt som dom fixar intyget med Polestar optimeringen.

Bilen känns inte konstig på vägen. Går tystare och bättre än gamla MY13.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

Någon som kört med 235/45-18 med et45 p[…]

Hej, Köpte en gammal S80 i början p&arin[…]

Volvo 240 usa front

Tjena hur installera jag usa front på en 240[…]