Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Å nu har jag pratat med en kille från Borås som av en slump :wink: känner han som säljer motorn. Han jobbar tydligen som mek och har gjort mycket motorarbeten åt den här killen.

Du skulle hälsa från honom så trodde han att du skulle kunna få riktigt bra pris på arbetet att få ner den i din bil med. Han säger att du garanterat kommer få motor + arbete för under 20k, hur mycket under törs han inte säga.
Har du redan bogserat bilen 10mil så är det väl inte så långt att bogsera den till Borås? I annat fall kan det vara värt att hyra trailer. Go 4 it man!

Har skrivit namn på din msn :)

Å kom inte och säg att jag inte försöker hjälpa dig ;)
Användarvisningsbild
av TheBree
Ja ni har säkert förstått ungefär hur det ligger till nu.

Jag pratade med Lasse igår och han gav mig ett fast pris på byte till nya grejer på 40.000:- då är materialkostnaden 30.000 kr. Han sa också att han byter in den som den står idag för 50.000:- . Och då förutsätter det att jag tar en av hans bilar som han har i sin park just nu. Som jag kan se det så har han inget "roligt" och som jag vill ha just för tillfället. Och det ser väldigt mörkt ut framåt också då folk inte byter bilar just nu. Drömmen hade varit en 9-3 Aero SportCombi 2.8 V6 -06-08.

Och sen har ni som följt med lite sett att Brainy har skaffat fram ett alternativ till. Det är att sätta in en beg. 9-5 motor som tydligen är renoverad. Med lite nya kolvar och grejer, tror länken ska vara på något tidigare inlägg här. Det skulle innebära att jag kan trimma upp bilen till 340 hk i framtiden.
Visst låter det lockande men jag ställer mig ändå lite skeptisk till detta. Dels så måste jag fära runt som en galning över halva Sverige med bilar, motorer och hela helvetet rent ut sagt. Jag tycker att det var tillräckligt jobbigt att asa ut bilen till Hovmantorp i förra veckan. Sen vet man ju aldrig, det kan ju hända att den går sönder igen.

Så som läget är nu så tänker jag såhär: "Lika bra att köpa nytt direkt, så slipper man problem sen."
Hade jag haft råd hade jag köpt en helt ny bil...

Jag har i alla fall till 99,99 procent bestämt mig för att behålla bilen. Om inte Lasse får in drömbilen då.
Användarvisningsbild
av Brainy
Men sätt bara i den nybyggda 9-5motorn utan att trimma då? Då har du kolvar som med lätthet klarar 450 häst men plockar bara ut 274hk... Låter inte det driftsäkert så säg ;)
Sen så har en viggenmotor beteckningen B234R, en 9-5 Aeromotor (som den i borås) heter också b234R. En standard 9-3 Aero motor heter däremot b204r, en sådan som jag har i min 9-5a :lol: så en sådan ska du inte ha.

Men 9-5 aero är i grundkonstruktionen densamma som din, sen har du en betydligt snyggare ventilkåpa men den får du ju flytta med ;)

Kräver väl dock att du trailar iväg bilen 20 mil till Borås där motorn och meken är.

*Ringer sambon och frågar om vi ska köpa en rasad viggen för 50k* ;)

Edit: Självklart ska du göra som du själv känner och inte som jag tycker.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kan förstå att du tvekar på utbytesmotorn ändå.
Är ju detta med garantier och sånt. Vad lämnar Lasse jämfört med om du köper den andra. Sen allt besväret ja.
Användarvisningsbild
av TheBree
Telefonerade precis med Lasse. Det blir en ny motor nu i alla fall. Egentligen var det inget svårt beslut och fatta, men ett svårt beslut för plånboken är det.

Förhoppningsvis är bilen färdig i slutet av nästa vecka. Då med ny motor och 4 cm lägre! Längtar som fasen nu!
Användarvisningsbild
av Brainy
TheBree skrev:Telefonerade precis med Lasse. Det blir en ny motor nu i alla fall. Egentligen var det inget svårt beslut och fatta, men ett svårt beslut för plånboken är det.

Förhoppningsvis är bilen färdig i slutet av nästa vecka. Då med ny motor och 4 cm lägre! Längtar som fasen nu!
Du har för mycket pengar grappen :) Jag hoppas det blir bra och att du blir nöjd.

Nåväl, då tar jag och köper motorn som jag länkade till här ovan ;)
400hk here we come :lol:
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38

Tack!

Det brukar inte stå vilken utrustning bilar […]

Oj ja det var länge sedan....

Volvo V70N EPA Felkod ECM-640A