Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bonden1989
DayDreamer skrev:hm vart kan man då få tag på en 5,25 eller vad det nu var i slim modell på 8ohm ??:-/
Annars är alternativet att göra en platta och montera in 2 st 2,5" högtalare och seriekoppla dessa. För att köpa någon annan centerhögtalare från någon skrot känns ingen ide då dom i regel alltid är trasiga tack vare solen som bränner sönder dom.
Eller är det någon annan Volvo modell som har 5,25" med bättre högtalare?

Otroligt när man väl får tag på grejerna så ska något annat jävlas med en :|
Ja, en bil som stått utomhus på en skrot slits ju... Speciellt sånt i direkt solljus. :???:

Du får hålla ögonen öppna på blocket. Kan ju göra fynd där med. Köpte armstödet på blocket och det var billigare än alla andra jag kunde hitta. :wink:

Jo, det är väl klart att det ska jävlas. Det får ju inte vara för lätt! :lol:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Imorgon kommer det att bli skroten och se ifall man kommer över något mer fynd. Ska iaf försöka leta upp en högtalare till centern, har två alternativ som jag ser det. Alternativ 1 är att jag tar en högtalare bak från en 850 frågan är bara hur tjock högtalaren är. Alternativ 2 är att jag köper mig 2 st nya högtalare från kjell&company som är 2,5" och gör en plattform i original hålet på 5,25 och seriekopplar dessa högtalare så att jag får 8ohm. Eller så skiter jag i förstärkaren och kör på med en högtalare på 4ohm men förmodligen så lär jag bränna förstärkaren då.
Användarvisningsbild
av mikethebik
DayDreamer skrev:Ok men nu när man har en så vill man ju ha en fungerande. :D
Det är klart att du ska sträva efter att ha en fungerande center. Sedan jag bytte från en eftermonterad JVC till en på ebay inköpt SC901 i min C70 och fick ordning på alla högtalare inklusive centern vart det jädrans ljud i bilen. Lite fränt när man med "mode" växlar mellan olika ljudbilder, skillnaden är verkligen markant!
Även om centern på högsta inställda volym på just centern inte är direkt genomträngande så tillför den högst hörbart något, varför skulle Volvo annars ha satt dit den?
Jag kanske hade tur efter som min centerhögtalare funkar klockrent efter inkoppling, de är ju inte direkt lätta att få tag på...
Klart du ska ha en fungerande center Daydreamer! :D

Mike
Användarvisningsbild
av frasse4
I prologic läge försöker ju förstärkaren lägga röster i centern (eftersom de ofta är identiska i båda kanaler) så det är ju inga stora effekter vi snackar om. Jag skulle inte vara rädd för att köra med en 4 ohm högtalare, du lär knappast belasta förstärkaren så mycket. VOre det ett monoblock på 1000 W vore du ju en annan femma. Du behöver inte ha en fullrangehögtalare, så du skulle även kunna prova med en eller två diskanter du monterar på en skiva och ev. löda ihop ett highpass-filter.

Dessutom är jag tveksam till att de är 8 ohm på dörrhögtalaren på 850:n snarare 6 eller 4 ohm.
Användarvisningsbild
av frasse4
Missförstå mig rätt ;) ingen förstärkare vill ju leverera mer effekt än de är konstruerade för. Men vid normalt användande kommer man aldrig vara i närheten av att plocka 25 W ur centrumhögtalaren. För det är ju när du vill plocka ut mer effekt än förstärkaren kan leverera ström som saker går sönder. Sedan har ju förstärkare i bilar oftast gott om 12 VDC och är generellt konstruerade för 4 ohm.
Användarvisningsbild
av Bonden1989
DayDreamer skrev:Imorgon kommer det att bli skroten och se ifall man kommer över något mer fynd. Ska iaf försöka leta upp en högtalare till centern, har två alternativ som jag ser det. Alternativ 1 är att jag tar en högtalare bak från en 850 frågan är bara hur tjock högtalaren är. Alternativ 2 är att jag köper mig 2 st nya högtalare från kjell&company som är 2,5" och gör en plattform i original hålet på 5,25 och seriekopplar dessa högtalare så att jag får 8ohm. Eller så skiter jag i förstärkaren och kör på med en högtalare på 4ohm men förmodligen så lär jag bränna förstärkaren då.
Blev det några fynd? :wink:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
mikethebik skrev:
DayDreamer skrev:Ok men nu när man har en så vill man ju ha en fungerande. :D
Det är klart att du ska sträva efter att ha en fungerande center. Sedan jag bytte från en eftermonterad JVC till en på ebay inköpt SC901 i min C70 och fick ordning på alla högtalare inklusive centern vart det jädrans ljud i bilen. Lite fränt när man med "mode" växlar mellan olika ljudbilder, skillnaden är verkligen markant!
Även om centern på högsta inställda volym på just centern inte är direkt genomträngande så tillför den högst hörbart något, varför skulle Volvo annars ha satt dit den?
Jag kanske hade tur efter som min centerhögtalare funkar klockrent efter inkoppling, de är ju inte direkt lätta att få tag på...
Klart du ska ha en fungerande center Daydreamer! :D

Mike
Ja jag märkte det, riktigt go skillnad på ljud mellan standard och Pro Logic. Absolut nu när jag väl har hittat alla delar så måste jag få årdning på Centern :-)-)
frasse4 skrev:I prologic läge försöker ju förstärkaren lägga röster i centern (eftersom de ofta är identiska i båda kanaler) så det är ju inga stora effekter vi snackar om. Jag skulle inte vara rädd för att köra med en 4 ohm högtalare, du lär knappast belasta förstärkaren så mycket. VOre det ett monoblock på 1000 W vore du ju en annan femma. Du behöver inte ha en fullrangehögtalare, så du skulle även kunna prova med en eller två diskanter du monterar på en skiva och ev. löda ihop ett highpass-filter.

Dessutom är jag tveksam till att de är 8 ohm på dörrhögtalaren på 850:n snarare 6 eller 4 ohm.
Ja jag har funderat på att göra en skiva och i den montera 2 stycken 2,5" högtalare, dom klassas väl som diskanter :???:
8 ohm högtalare i framdörrar och instrumentpanelen och 4 ohm i bakdörrarna på 850 :)
Bonden1989 skrev:
DayDreamer skrev:Imorgon kommer det att bli skroten och se ifall man kommer över något mer fynd. Ska iaf försöka leta upp en högtalare till centern, har två alternativ som jag ser det. Alternativ 1 är att jag tar en högtalare bak från en 850 frågan är bara hur tjock högtalaren är. Alternativ 2 är att jag köper mig 2 st nya högtalare från kjell&company som är 2,5" och gör en plattform i original hålet på 5,25 och seriekopplar dessa högtalare så att jag får 8ohm. Eller så skiter jag i förstärkaren och kör på med en högtalare på 4ohm men förmodligen så lär jag bränna förstärkaren då.
Blev det några fynd? :wink:
En högtalare från en 850 för 20 kr :lol:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Var på skroten idag (blev ändrade planer igår) fick tag på en högtalare från en 850 för 20 kr :lol: skratt retande billigt. Men inte vart jag något lyckligare för att den jäkla högtalaren var för stor för centerplatsen med endast 1 cm... Den var alltså för djup. Men men den spelade på ganska bra, duger för att vara center. Frågan är bara vad jag ska göra, är ganska så frestad att såga upp ett hål i plasten under högtalaren så att den får plats, det är väl ventilations trumman där som får ta stryk men frågan är gör det något. Ska kolla vidare lite först innan jag börjar att förstöra något.

Tog några bilder på surroundboxen härom dagen då den monterades.

Surroundboxen.
Bild

Monterad och klar.
Bild

Den fungerar perfekt :D
Bild
  • 1
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236