Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Dpblad skrev:Den snyggaste bakkamerainstallen måste vara att dra kabeln genom befintliga kabelslangen till luckan. Är det värt besväret tro?
http://accessories.volvocars.com/Access ... 8-%29_2014
Efter att ha fixat min bakkamerainstall nu så vill jag bara varna för moment 31 när det gäller bakluckan. De fyra spärrhakarna var mycket svåråtkomliga från insidan bakluckan. Vet ej om detta skiljer mot en "icke elbaklucka". Ficka tyvärr "offra" de två hakarna på kortsidorna. Trodde det skulle vara ok, men nu tycker jag det tätar dåligt i den bortre änden. Måste fixas. :-(O)
Mycket nöjd med resultatet i övrigt. Får se om jag orkar lägga upp någon bild i någon annan tråd...
Som vanligt jobbade jag på parkering i mörkret utan lämpliga verktyg. :???: Tid 2h.
Edit: Stavfelsfix.
Senast redigerad av 1 Dpblad, redigerad totalt 0 gånger.
Kabeldragningen från fram till bak längs innertaket (tyvärr känner jag att det finns en liten IC-störningsrisk men för tillfället värderar jag detta ok) på höger sida. Bara inpetning i panelskarvar. Lossade de två trimpanelerna närmast bakluckans gångjärn, dels den i innertaket, dels den i bakluckan. När den i taket lossas (obs skruv bakom taklampan som måste lossas först) så skvalpar många av de 13 metallclipsen fritt. Lossa försiktig så inget av dem kommer bort - de trycks enkelt till med en tång och återmonteras sedan på själva inför återmontage av densamma.
3,5mm-kontakten till bakkameran gick att få igenom genomföring och slang utan att använda någon guide eller draghjälp. Drog denna från tak till lucka och har alltså de ihopkopplade kontakterna i luckan, men det går naturligtvis lika bra att göra tvärt om och istället ha det i taket. Slangen är ganska töjbar och kan dras över som ett skinn, men den metoden kräver dock en del tålamod så att först sticka igenom något att dra med (enligt Volvo-beskrivningen) vore att föredra. (På detta sätt kanske det kan gå utan att lossa slang och genomföring från bakluckan. Iaf värt ett försök om jag skulle göra om det.)
Att positionera kameran under bromsljuset och låta kabeln smita in bakom panel efter att panelen återmonterats var enkelt, då det redan är en liten glipa däremellan från början. Det som var en liten större utmaning och mentalt påfrestande var att skära ett anpassat hål min volvo-original-solgardin som jag har monterad under sommarsäsong (jag har toning, men tycker den är för ljus på sommaren). Slutresultat tycker jag ändå blev en bra kompromiss mellan estetik, diskretion och funktion. Man måste gå nära för att se kameran, det ser prydligt ut samt att solgardinen kan tas av och på utan att kameran behöver röras.
Låter som du fått till det bra.. har du möjlighet att ta lite bilder när det är ljust skulle det uppskattas. :)
Är det inte uppenbart? Att underhålla oss andra? ;)
Nu menar jag inte att svara för Joel men personligen skulle det vara främsta anledningen till att ha en kamera, som dokumentation vid olycka dvs. Framförallt om jag hade kört många och långa sträckor och dessutom i och kring Stockholm.
Jag har kört i Stockholm sedan 2002 utan en enda incident. Ryktet om stockholmstrafikens farlighet är ganska överdriven. :wink: Jag uppfattar de flesta som väldigt vaksamma och uppmärksamma här även om tempot är högre. Kommer själv egentligen från Östergötland och där verkar folk sova bakom ratten i jämförelse. Dålig uppmärksamhet, ogenomtänkta filbyten, missad väjningsplikt osv är klart vanligare där.
löfgren: Jag har kört i Sthlm sedan 2011 (färsking, javisst) utan en enda incident. Peppar peppar.
Att farligheten skulle vara överdriven kan jag till viss del hålla med om men det är en enorm kontrast om man är van vid att köra utomsocknes, låt säga Östergötland, eller varför inte Västergötland där jag själv kommer ifrån. Nu när jag var nere över påsken så reagerade jag starkt och ofta på hur långsamt folk körde. Här i nollåtta-land existerar inte hastighetsgränser alla gånger utan de flesta anpassar hastigheten efter omgivningen, dvs kringvarande fordon.
Personligen gillar jag det och föredrar det även om det inte är någon tid att tala om som man sparar av att ligga i 90 på en 70-väg.

Tycker hela grejen i Stockholmstrafiken handlar om att man måste våga ta för sig, annars kommer man ingenstans.
Och jag är samtidigt ganska övertygad om att andelen olyckor som faktiskt sker i länet är fler än andelen olyckor hemma i Skövde där en påbackad bil på en parkering kunde bli förstasidestoff på lokaltidningen.
Notera också att det inte nödvändigtvis behöver handla om allvarliga olyckor, jag skulle gladeligen ha filmbevis över händelsen då fronten på min bil repades strax efter att jag köpt bilen.
Precis som de ovan skriver så handlar (eller handlade) det först och främst om att ha bevis om det skulle hända nått. Jag har sen 1999 då jag tog körkort varit inblandad i 3st olyckor, där förarna i de andra bilarna/lastbil varit skyldiga och även blivit det enligt försäkringsbolagen. Det har varit en bil som bröt mot väjningsplikt, min bil fick skrotas, en annan som missade att kön jag stod sist i på Centralbron stod stilla, där klarade sig min bil med lite repor på bakskärmen tack vare dragkroken, den andres bil såg ut som ett v. Sen har en långtradare bytt fil in i mig på E18. Tack o lov märkte han en svag liten duns och avbröt.. dunsen flyttade bakre delen av bilen en meter i sidled.. fick rejält snygg bredsladd men lyckades styra upp det. (Tack timmar med Tv-spel) :)

Rätt vad det är råkar man ut för nått där motparten inte är villig att ta på sig skulden och där situationen är svårbevisad. Då kan det kännas skönt med kamera.
I fallet med bilen som bröt mot väjningsplikten började han faktiskt skylla på mig.. att eftersom han inte såg mig innan det small måste jag ha kört minst dubbla hastigheten. (det var 50-väg och ingen blev skadad, jag small in i honom i kanske 45km/h, det var snöigt på vägen så hann inte bromsa in så mycket.)
Jag tog dit polisen som förklarade för gubben att det är svårt att bedöma hastighet och att väjningsplikten är väldigt stark. Efter det gick gubben inte vidare med sin story. Polisen sa att om vi är oense om det och han gör en polisrapport kommer det ta många månader innan försäkringsbolagen rett ut det.. och då är det med största sannolikhet ändå väjningsplikten som är starkast. (Speciellt eftersom han inte hade några bevis på att jag skulle kört för fort, det var inte skador som motsvarade för höga hastigheter heller...)
Skulle dock känt mig tryggare om jag hade haft kamera där. Även om man säkert kunde räknat ut att jag körde 55km/h med kamerabilderna skulle jag nog få rätt.

Sen har jag märkt det som Timebandit precis skrivit om i min Incident-tråd, att när det väl händer nått (bilen bredvid honom körde på ett rådjur eller liknande i veckan) så går allt så snabbt. Det var först på filmen som han kunde se hur han agerade, och vilka moment som händelsen inträffade. Det blir så man kan analysera sig själv lite i efterhand.

Att det sen är skitroligt att lägga upp klipp på händelser för att gå diskussion kring vissa trafiksituationer som inträffar har varit en bonus. :)
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 33

Hej där. Här kan. Du se hur det ser ut b[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri