Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Team240
Uppdatering 14/1

I´m back

Jag kom fram till att domkraftsfästena ska bort!
Bild
Bild
Bild

Båda borta
Bild
Bild

Jag har tydligen en..
Bild

Förberedelse inför elektrolys
Bild

Genomslagsgummit hade rostat fast och fick kapas bort. Blir ett nytt
Bild
Bild

Borrade ett nytt hål till det nya genomslagsgummit
Bild

Silicon
Bild

Och en platta. Nu kan jag sänka ner den i vattnet utan att fettet i lagrena tar skada
Bild

Här slår jag bort den tjocka underredsmassan. Verktyg som är bra att ha när underredsmassan ska väck: Liten slägga, stämmjärn, japanspackelspadar, värmepistol, kniv, stark lampa.. och ett bra tålamod!
Bild

Rost kommer fram under massan lite här och var
Bild

Hade en bränsleledning kvar som går till bränslefiltret. Den är i vägen så bara att ta bort!
Bild

Påfyllningsröret med tillhörande slangar ska bort så jag kan slipa rost där den går från bagage till bakaxeltunneln
En skruv här
Bild

Lossa röret från clipset
Bild

Borta
Bild

I dessa hål satt den. Bara att rucka ut rören
Bild

Rost
Bild
Använde mig av kap- och slipskiva.

Först kapade jag bort så mycket det gick av det som stack ut (Vitmarkerade)
Sen tog jag slipskivan, alltså en "tjockare kapskiva", och slipade bort hela fästet. På bilden kan man se svarta ringar vilket föreställer punktsvetsningarna som den sitter fast med. Det är inte exakt position!
Det är sättet tar ca 30-40min, men så slipper du svetsa ny plåt sen!
Bild
*avundssjuk* :shock: Hade jag en procent av din ork skulle jag ju faktiskt kunna bli klar med nånting :wink:

Hur har du tvättat bort sista resterna av underredsmassan? Har för mig jag läst det förut men dina bilder tar knäcken på min bandbredd
Du verkar ha hand med spackelspaden och stämjärnet :)
Lacknafta tar lätt bort dom sista resterna av underredsmassan.
päpplet - Det senaste verktyget jag använt är en axialborste, storlek större, funkar kanon. Det sista jag kommer använda är diesel på trasa ;)

cybermunk - frågan är om jag lär mig spackla :P

Anders E - har inte provat lacknafta men det kanske är bättre än diesel?
Briljant tråd detta!
Har själv en 960 från -95 som behöver fräschas upp lite i underredet, främst bränslesystemet.

Hoppas på att få tillgång till garage snart så att jag kan ta mig tiden att fixa allt smått...
Man vill ju att 960n ska leva så länge som möjligt!

Har du föresten någon koll på var man kan köpa de fixa slangarna till bränslesystemet?
Problemet jag har med min bil är att kopplingarna mellan de olika delarna i bränslesystemet har rostat så att det knappt går att separera delarna i systemet. Bränslefiltret är också helt fastrostat (vilket gör det otroligt svårt att byta filtret). Har du några tips? :)
Bild

Följer tråden med stort intresse! :-)-)
Trevligt med 960 =)

Bränsleslangarnas kopplingar är inte roliga. I ditt fall skulle jag skrapa bort gravrosten med kniv och sedan spruta rostlösning i omgångar. Sen gäller det att ta i! Du använder två blocknycklar som du drar i motsatt hål. Tillslut ger det med sig.
Volvo har delarna att köpa, frågan är hur dyrt det är. Hydroscand har det mesta inom kopplingar och slangar, kolla där, säkert inte billiga heller.
Jag slipade till mina med axialborste, hade inte tänkt köpa nya, sen blir det kopparfett kanske vid montering. Då lär det inte vara några problem att få upp i framtiden.
Bränslefiltret är det bara att använda våld, tro det eller ej men våld löser det mesta på en gammal bil, ja och så lite sunt förnuft såklart ;) Det gör ju inget om filtret går sönder
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 21

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]