Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1585294
Kastade på vinterhjulen på V70in idag, och kastade på V70ins sommarsulor på 945an m. spacers. Har inte provkört ännu, men det ser bra ut iaf :P
Passade på att visuellt inspektera bromsarna också. Skivorna är i kanonskick iaf, inte ens en rostkant att tala om. Väldigt imponerande.

Kom även ihåg att sätta fast batteriet, skulle ju varit lagom pinsamt att få nedslag på en sån sak :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1585461
Så... Då var det avklarat då. Blandad kompott faktiskt.

Bromsarna gick igenom!! Helt j-a otroligt. edit: och jo, vänster fram är ju lite lågt fortfarande, men differansen var faktiskt mindre än för 3 år sedan.
Vidrutan gick inte igenom, givetvis.
Sen blev det 2 punkter till...
Första var, tyvärr, rost i tvärbalken, den där som kardanen går igenom som inte går att byta....
Andra var faktiskt det jag trodde skulle vara det absolut sista jag skulle kugga på - avgasvärdena! Lambdan för att vara specific... 1.10 låg den tydligen på :-o Väldigt märkligt, har ju ingen lysande miljölampa, och bilen går ju fint... Har dock kommit på så här i efterhand att det måste vara läckage efter sonden isf, det är den enda logiska förklaringen jag kan komma på. Och det är enbart lambda-värdet som är fel, co-/co2500 var vägge 0, och hc 18...

Så, ja, blandad kompott... Hade nog faktiskt hellre tagit nedslag på bromsarna än rosten, men men.. sånt är livet. Fick mycket beröm över den ändå, dels att det klarat sig så bra för att stått ute i 3 år, dels för att den överlevt, som han sa, "a-traktor döden", och dels att det trots allt inte var så jätte-allvarliga fel. Ska väl hissa upp den i helgen eller nått sånt och inspektera rosten lite närmare.

Resan dit och hem gick smärtfritt, men jag tror jag blivit lite bortskämd med V70in... Jisses vilket vingelskåp 945an är :-D Och automatlådan tycker verkligen inte om att köra i 80km/h, den tvärvägrar bestämma sig för vilken växel den ska ha i >_>
Användarvisningsbild
av drlecter
#1585538
Då har du en liten arbetsorder att avverka.. rosten är nog det mest tråkiga tycker jag

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av White
#1585552
Det är standard att den balken rostar. Besktningsmannen slog hammaren rakt igenom på min vinterhärk
för något år sedan. Lämnade in den för svets, och det blev ett omfattande arbete kan jag säga. Var inte
mycket friskt kvar i den balken.

100% läcka efter lambda. I bland kan det räcka att efterdra avgasklämmorna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1585576
Mjo, rosten är tråkig.. Ska som sagt hissa upp den och kika närmare och fatta ett närmare beslut då.

Idag hände dock något märkligt när jag skulle iväg... Den hostade och dog nästan direkt. Starta igen och den gick, men gick som 3 lass skit, tomgången svajjade duktigt.. efter kanske 1min så stabiliserade den sig och gick normalt. :-/
Den har stått ute under natten i relativt svagt nedförslut, kan det ha någon inverkan? Aldrig haft liknande problem med V70in i samma scenario... Jag har halv tank bensin i den också, så borde inte varit soppa"torsk" tycker jag.
Nåja, ställde bilen likadant igen, så får vi se om den uppvisar samma symptom imorgon.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1585669
White skrev:Det kan bli så om det har varit riktigt varmt ute.
Ok, då kanske det är att anses "normalt" då, eller rättare sagt att det inte är så ovanligt att det händer utan att det är något katastrofalt fel?
White skrev: Längesedan du bytte rotor och fördelare?
Aldrig i min ägo :-D
Ska skriva upp det på "se-över"-listan iaf, men har aldrig märkt att den misstänt när det varit fuktigt/regnigt ute, vilket brukar vara första tecknet på kassa tänddelar.

Idag startade den och höll sig vid liv första försöket. Tomgången var dock lite svajjig, pendlade mellan ~1100-900rpm, för att sedan stabilisera sig på tämligen exakt 1000rpm efter ca 30sek. Skillnad från idag och igår har varit att solen inte skinit vidare mycket idag, det är ju dock fortfarande rejält varmt ute :P
Enda jag kan tycka är väl att den maler lite väl länge på starten innan den hoppar igång.... Men det kan mycket väl bara vara jag som är så otroligt bortskämd med V70in, som startar på typ ett halvt varv? :P

Hissade även upp åbäket och tog en kik... Och ja... Den där balken ni... Inte mycket att hänga i granen direkt, och ser ut som ett sjujävla projekt att laga :-(

Men, jag hittade iaf luftläckaget!!!
IMG_20240803_200745_resize.jpg
IMG_20240803_200745_resize.jpg (216.18 KiB) Visad 6785 gånger
.
Giiiivetvis på bakaxelkröken, framför axeln... För varför ska det vara på något lättåtkomligt/lättlagat ställe för?

-----

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra... Den där rosten på balken är hemsk, och med relativt begränsad tid och 'bara' 30 dagar på mig, samtidigt som jag måste ha en bil i bruk så... Ja ni, lutar just nu åt att jag ställer på V70in igen i slutet av månaden, så får jag ta beslut hur jag ska göra... Ärligt talat, rosten ser ut att komma krypandes lite var stans under 945an så... Även om jag fixar den här balken så lär det inte dröja innan något annat måste fixas där under... Jag hade annars en tanke på att kapa en bit från den gröna och svetsa dit men.. Det är ju så otroligt mycket som måste demonteras först... Plus övriga skicket där under...

Men slog samtidigt ett öga på den gröna iaf, och förutom den rost jag visat i den's tråd, plus framvagnsbalken, så finns det f-n inte en rostfläck under den. Balken som 945an kuggade på t ex ser ut som den precis rullat av produktionsbandet. Bilen i övrigt ser ju ut som skit så klart...
Men det alternativet finns ju också, något jag småfunderat på i 3 års tid... Att helt sonika slakta 945an och flytta över allt bra/mindre risigt till den gröna. Det är ju fortfarande ett sjujäkla projekt det också, men samtidigt mindre omständigt än på 945an, om jag kan bli av med "allt måste vara perfekt"-attityden jag dras med, som gör att allt tar 50 gånger längre tid än det ska :P
Nåja, nu har jag ju iaf papper på att bromsar, fjädring, styrning, belysning osv osv (fortfarande) är trafikdugliga. I princip allt den gröna saknar, är trafikdugligt på den svarta. Förutom bakaxelkröken då :-D
Såklart tråkigt att "skrota" en fungerande bil, vilket delvis är anledningen till att den bara stått(beslutsångest), men... Den har ju rullat sina mil(strax under 43k) och knappast varit direkt välskött.

Mja.. Jag har lite att fundera på nu.... Förhoppningsvis tar det inte ytterligare 3år av "funderande" den här gången haha... suck...
Användarvisningsbild
av White
#1585673
Har hänt mig ett antal gånger när solen stekt bilen att den är svårstartad och går dåligt en liten stund.
Det på mer än en 7/940.

Tyvärr kommer rosten på dom om man inte underhåller rostskyddet. Stålborstar/skrapar du och
lägger på typ Dinitrols oljebaserade ML kan du fördröja rosten i ganska många år. Givetvis
underredsmassa på det sedan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1586553
Så, då var det slut på det roliga :P

Inget direkt "allvarligt" fel men likväl ett fel som gör bilen "obrukbar"........ Generatorremmen gick av :P Provade remmen från den gröna, men den var givetvis åt h-e för kort. Såklart helt "mitt eget fel" som inte bytt remmarna men...
Utöver det så har den fungerat klanderfritt, så jag är ändå nöjd :-)

Så det fick bli förtidsavställning+påställning av V70in igen. Inga planer på att åtgärda remmen när den ändå skulle ställas av om ett par veckor, troligen för alltid denna gång. Remmen åtgärdas väl om/när jag gör nå annat skoj med motorn.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

:-o :-o :-o Mvh Mikael Biltema har troli[…]

D4 VEA dricker olja

Ja, den lät mycket så där har du i[…]

P062D fuel injector drive circuit bank 1 N&ari[…]

trasig parkerigssensor

Min xc90 har varnat för service av parkerings[…]