White skrev:Det kan bli så om det har varit riktigt varmt ute.
Ok, då kanske det är att anses "normalt" då, eller rättare sagt att det inte är så ovanligt att det händer utan att det är något katastrofalt fel?
White skrev: Längesedan du bytte rotor och fördelare?
Aldrig i min ägo
Ska skriva upp det på "se-över"-listan iaf, men har aldrig märkt att den misstänt när det varit fuktigt/regnigt ute, vilket
brukar vara första tecknet på kassa tänddelar.
Idag startade den och höll sig vid liv första försöket. Tomgången var dock lite svajjig, pendlade mellan ~1100-900rpm, för att sedan stabilisera sig på tämligen exakt 1000rpm efter ca 30sek. Skillnad från idag och igår har varit att solen inte skinit vidare mycket idag, det är ju dock fortfarande rejält varmt ute
Enda jag kan tycka är väl att den maler lite väl länge på starten innan den hoppar igång.... Men det kan mycket väl bara vara jag som är så otroligt bortskämd med V70in, som startar på typ ett halvt varv?
Hissade även upp åbäket och tog en kik... Och ja... Den där balken ni... Inte mycket att hänga i granen direkt, och ser ut som ett sjujävla projekt att laga
Men, jag hittade iaf luftläckaget!!!
IMG_20240803_200745_resize.jpg (216.18 KiB) Visad 6785 gånger
.
Giiiivetvis på bakaxelkröken, framför axeln... För varför ska det vara på något lättåtkomligt/lättlagat ställe för?
-----
Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra... Den där rosten på balken är hemsk, och med relativt begränsad tid och 'bara' 30 dagar på mig, samtidigt som jag måste ha en bil i bruk så... Ja ni, lutar just nu åt att jag ställer på V70in igen i slutet av månaden, så får jag ta beslut hur jag ska göra... Ärligt talat, rosten ser ut att komma krypandes lite var stans under 945an så... Även om jag fixar den här balken så lär det inte dröja innan något annat måste fixas där under... Jag hade annars en tanke på att kapa en bit från den gröna och svetsa dit men.. Det är ju så otroligt mycket som måste demonteras först... Plus övriga skicket där under...
Men slog samtidigt ett öga på den gröna iaf, och förutom den rost jag visat i den's tråd, plus framvagnsbalken, så finns det f-n inte en rostfläck under den. Balken som 945an kuggade på t ex ser ut som den precis rullat av produktionsbandet. Bilen i övrigt ser ju ut som skit så klart...
Men det alternativet finns ju också, något jag småfunderat på i 3 års tid... Att helt sonika slakta 945an och flytta över allt bra/mindre risigt till den gröna. Det är ju fortfarande ett sjujäkla projekt det också, men samtidigt mindre omständigt än på 945an,
om jag kan bli av med "allt måste vara perfekt"-attityden jag dras med, som gör att allt tar 50 gånger längre tid än det ska
Nåja, nu har jag ju iaf papper på att bromsar, fjädring, styrning, belysning osv osv (fortfarande) är trafikdugliga. I princip allt den gröna saknar, är trafikdugligt på den svarta. Förutom bakaxelkröken då
Såklart tråkigt att "skrota" en fungerande bil, vilket delvis är anledningen till att den bara stått(beslutsångest), men... Den har ju rullat sina mil(strax under 43k) och knappast varit direkt välskött.
Mja.. Jag har lite att fundera på nu.... Förhoppningsvis tar det inte ytterligare 3år av "funderande" den här gången haha... suck...