- mån 21 aug 2023, 07:48
#1552178
Njaaa du gör det lite för simpelt, jag har kunskapen att förstå vad du menar men kanske inte alla andra som läser tråden.
Som exempel så finns det flera ingående 12 volt plus, både batt och tändning som skall på rätt stift. Ett flertal jord skall också kopplas in på diverse stift för att få det att fungera.
När det gäller "extra utrustning" som du valde att kalla det så är det mer än AC som den kan kontrollera, på 855 jag skrotade så fanns det en extra luftpump samt EGR för avgasreningen. Det är en s.k "extra utrustning" som du nämner, och styrs av ECU'n.
Om jag skulle gå igenom alla 86 stift så skulle jag säkert hitta fler "extra utrustning" som styrs av ECU'n, nu skriver jag inte detta för att peka finger mot dig utan för att ge mer information åt andra som läser detta.
När jag är färdig med mitt elsystem så kommer jag att göra en pdf med utförlig förklaring på vilka stift i Motronic 4.3/4.4 som måste användas och vad dom går till för att starta motorn, och vilka man kan använda som igentligen inte behövs för en uppstart men kan kopplas ihop med bilens elsystem.
Finns säkert ett redan på nätet någonstans, men jag har inte tid att leta efter det. Jag har efterlyst en sån förklaring på olika ställen men inte hittat något ännu.
.............................................................
Som exempel så finns det flera ingående 12 volt plus, både batt och tändning som skall på rätt stift. Ett flertal jord skall också kopplas in på diverse stift för att få det att fungera.
När det gäller "extra utrustning" som du valde att kalla det så är det mer än AC som den kan kontrollera, på 855 jag skrotade så fanns det en extra luftpump samt EGR för avgasreningen. Det är en s.k "extra utrustning" som du nämner, och styrs av ECU'n.
Om jag skulle gå igenom alla 86 stift så skulle jag säkert hitta fler "extra utrustning" som styrs av ECU'n, nu skriver jag inte detta för att peka finger mot dig utan för att ge mer information åt andra som läser detta.
När jag är färdig med mitt elsystem så kommer jag att göra en pdf med utförlig förklaring på vilka stift i Motronic 4.3/4.4 som måste användas och vad dom går till för att starta motorn, och vilka man kan använda som igentligen inte behövs för en uppstart men kan kopplas ihop med bilens elsystem.
Finns säkert ett redan på nätet någonstans, men jag har inte tid att leta efter det. Jag har efterlyst en sån förklaring på olika ställen men inte hittat något ännu.
.............................................................
Fast adaptera 850-härva till "annan bil" är ju långt ifrån något nytt. Det görs ju "dagligen" med alla T5-byten i 2/7/900-serien t ex. Kopplingsscheman finns via google, pinout för ECU'n finns i VIDA, och google, osv..När det kommer till att hitta elscheman så är det inte så lätt som du tror, försök att hitta ett Volvo orginal elschema för en 440/460 på nätet utan att spendera pengar för hela VIDA programmet (har redan Volvo orginal 850/s70/v70 schema och en gammal VIDA version med reparationer och reservdelar). Haynes schema suger balle och är värdelösa, har boken så jag vet. Orsaken är ju att ingen har hållt på med "pinouts" på 440/460 modellerna, då finns inget att hitta heller. Men har du VIDA som täcker 460 modellen får du gärna kopiera alla elscheman i en ZIP fil och skicka till mig. Eller skicka en Google länk som INTE innehåller ett Haynes schema.