Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1535835
Bilen är såld!
Satte in en snygg, välarbetad, annons med bilder och all information.
Blev dränkt i mailsvar och tre telefonsamtal. Förvånansvärt bra svar, endast ett missbud och ett bytesförslag.
Efter fyra timmar var bilen såld och jag blev tvungen att gömma annonsen. Fick gå ner 5000kr, och behålla vinterdäcken. Så jag är mycket nöjd. Dagen efter fanns handpenningen på mitt konto. Köparen ska skicka en biltransport och hämta upp bilen, vilket visade sig svårare än han tänkt. Bilen ska från Ystad upp norr om Skövde.
Resten av köpeskillingen fick jag idag och bilen hämtas på skärtorsdag.

Återkommer med en slutsummering om vad den kostat mig.
#1536527
Här kommer en summering av ägandekostnaderna för denna Volvo XC60 T5 Classic Summum från 2017. Bilen har gått 6591,9 mil. Bensinförbrukningen totalt över dessa mil blir 0,79 liter/mil. Vinter, sommar, samt lite med släp. Allt är med, och det tycker jag är mycket bra för en bensindriven SUV med automatlåda och 245 hk.

Jag tog ut denna ny i september 2017, en av dom sist tillverkade av denna generation.
Priset var 417.000 kronor inklusive vinterdäck, dragkrok, textilmattor och stänkskydd. Fick även ett "gratis" serviceavtal i tre år och en Herrgårdsvistelse över en helg, två övernattningar inklusive helpension för två personer. För enkelhetens skull så räknar jag in allt i kalkylen.
Jag begärde 265.000kr för bilen med vinterdäck. Köparen ville inte ha vinterdäcken utan tog den för 260.000kr. Jag är övertygad att jag kan sälja dom för 6000 kr till hösten, men i denna uträkning säger jag att jag då fick mitt begärda pris, 265.000kr. Min ägartid blev 5,5 år.



Värdeminskning:................................152.000 kr.....................................23,06 kr/mil
Bensin: (5158 liter)...............................82.966 kr.....................................12,59 kr/mil
Serviceavtal: (30*308kr) .........................9240 kr.......................................1,40 kr/mil
Övrig service: (två bromsvätskebyte).....2590 kr ......................................0,39 kr/mil
Försäkring:.............................................20988 kr ..................................... 3,18 kr/mil
Skatt: ......................................................8209 kr ......................................1,25 kr/mil
Besiktning:................................................ 748 kr ..................................... 0,11 kr/mil
Bagagerumsmatta, lång, vändbar: .......1670 kr }
Nätfickor till bagage: .............................800 kr }
Ny vindruta p.g.a. stenskott:................1600 kr ] ........................................0,68 kr/mil

Jag har inte räknat någon kapitalkostnad, utan detta är vad bilen kostat mig. Inga tvättkostnader eller lackvårdsprodukter i denna redogörelse. Räknar det som nöje!!

Sammanfattning:
Värdeminskning............................ 152.000 kr
Alla övriga kostnader.....................128.811 kr
Totalt............................................280.811 kr Kostnad/mil...........42.60 kr

Några frågor eller undringar innan denna tråden tråden stänges om några dagar??
Ska försöka ta en bild på bilen när den åker iväg på biltransporten nu vilken dag som helst.
#1536620
Nu kan jag avslöja vart bilen tar vägen. Det blev till Holland via en uppköpare här i Sverige. Transporten kom idag, efter ganska lång väntan, men pengarna på mitt konto kom verkligen snabbt.
En mycket trevlig man som förvånades över hur otroligt fin och välskött bil det var. Ja så sa han i alla fall. :-D
Lite trist att den försvinner ut ur landet, men då slipper jag se ett eventuellt förfall som en ny ägare kan åstadkomma. Det är inte heller någon bil som fått några skattesubventioner i Sverige.

En bil som skött sig bra under tiden jag ägt den. Synd att Volvo har ett icke fungerande Google system i dom nya bilarna, något som jag helt enkelt inte kan eller vill ha. Därför provar jag nu ett, för mig, nytt bilmärke.
Mitt krav denna gång var en helelbil och det föll på en Mercedes EQB. Men visst hoppas jag på att Volvo kan leverera något nästa gång det är dags att byta bil.

Här ska lastas.
Slutet-1.jpg
Slutet-1.jpg (3.18 MiB) Visad 1374 gånger
.
Slutet-2.jpg
Slutet-2.jpg (3.09 MiB) Visad 1374 gånger
.
Slutet-3.jpg
Slutet-3.jpg (3.33 MiB) Visad 1374 gånger
Några sista bilder tagna idag.
.
Hejdå1.jpg
Hejdå1.jpg (3.6 MiB) Visad 1374 gånger
.
Hejdå2.jpg
Hejdå2.jpg (3.18 MiB) Visad 1374 gånger
.
Hejdå3.jpg
Hejdå3.jpg (3.04 MiB) Visad 1374 gånger
#1536630
svergie2 skrev:Nu ser vi fram emot tråden om mercan!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det finns många snälla och trevliga personer på detta forum som verkligen är bilintresserade. Ja, kanske att det skulle gå att göra en EQB garagetråd. Dom som inte är intresserade av bilen behöver ju inte läsa den. Får väl i så fall göra ett inlägg där varje gång jag tvättat. Fram till nu har det ofta hamnat i "Vad har du gjort för din Volvo idag", men det går ju inte!

Tack för förslaget svergie2. Ska fundera på det!
#1536632
Självfallet en ny garagetråd om du vill :-)

Angående XC60:n så är det väl ytterst få som sköter om sakerna som du. Har sålt bil till släkten som varit i mycket bra skick var vid de sedan knappt dammsugit den men det är ju deras då så inget jag tänkt på även om vi skojar om att jag kommer få dåndimpen nästa gång vi ska med i den ;-)

Tror holländaren blir nöjd som tar över den, rimligen går den till en som letar efter en i bättre skick och mil :)
#1536639
EbbevonVolvo skrev:
svergie2 skrev:Nu ser vi fram emot tråden om mercan!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det finns många snälla och trevliga personer på detta forum som verkligen är bilintresserade. Ja, kanske att det skulle gå att göra en EQB garagetråd. Dom som inte är intresserade av bilen behöver ju inte läsa den. Får väl i så fall göra ett inlägg där varje gång jag tvättat. Fram till nu har det ofta hamnat i "Vad har du gjort för din Volvo idag", men det går ju inte!

Tack för förslaget svergie2. Ska fundera på det!
Ja för tusan, är som balsam för själen att titta på någon som tar hand om grejerna. Förbrukningsdata/kostnader osv är också intressant att se! Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1536717
Det kommer säker bli en nöjd ägare där nere :-)
Tycker det går en hel del "vanliga" bilar utomlands numera, en bekants diesel-Passat for också iväg till något annat land efter åren som tjänstepulka.
Även jag väntar på en EQB-tråd :-)
#1536766
Tack ska ni ha!
Jag skickade in ägarbytet till Transportstyrelsen i går. Så jag är fortfarande ägare till bilen, och kopplad till den via appen. Så jag kan "se" var bilen är, när dom öppnar dörrar och så vidare. Gissa om det kliar i fingrarna, tuta och blinka skulle vara kul! Men man ser inte resultatet så jag låter bli. Finns lite annat också, dra ner alla fönster, låsa, låsa upp o.s.v.
Jag gissar att min uppkoppling till bilen försvinner när ägarbytet är genomfört hos TSV. Någon som vet?

Det kommer att bli en EQB tråd, ska ta tag i det. Har redan lagt på vinterdäck för en månad sedan och igår sommardäck. Gissa om det gäller att pricka rätt! Lite fel och man kan skada batteriet. Men det tar vi i den tråden.
#1536772
Någon som vill ha min gamla bil nu??
https://www.mvdbautos.nl/Volvo/XC60/2.0 ... #specifics

Det tog inte lång tid att göra den i ordning. Anlände till firman i går kväll. Står i texten att den är som ny utvändigt och invändigt. Det stämmer!!

32995 Euro :-o :-o :-o :-o
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]