Det där med farthållaren låter ju inte så kul, det känns ju som att det om något är nåt som dom borde vara bra på. Det är inget jag hört från andra Tesla-ägare. Förvisso hör man väl sällan något negativt öht, kanske är en del av ägandet
Men i övrigt låter det ju bra. Som du säger Lövet så är inte vår Passat någon direkt tyst bil heller, så jag tror inte att jag skulle vara alltför brydd, och
egentligen skulle jag inte behöva AWD, men det är väldigt skönt. Speciellt när vi nu bor i hus en bit utanför stan, och som alltid så är akutveterinär 1h bort. Passaten har varit fantastiskt på vintern. Men gällande torkarna, det går alltså inte att stänga av autofunktionen alls utan att skaffa OBD-grejen du skaffat? Jag brukar inte använda autotorkare, eller automatiskt helljus, men för oss är det ju bara att slå av.
Tycker det är så himla svårt hur man ska tänka. Vi lär ju inte någonsin få mer för vår bil än vi skulle få just nu, marknaden är vansinnig. Som jag skrev i min tråd så köpte polaren en likadan bil som vi har härom veckan, men med 10k mil på mätaren, för 260k. Vi gav 250 för 2,5 år sedan med 5500 mil på mätaren. Samtidigt som det finns en trygghet i att ha haft den ett tag och veta vad som är gjort, vilka kostnader man har.
I mina kalkyler (som förvisso är rätt bristfälliga då dem inte tar hänsyn till värdeminskning, däck eller reparationer, utan bara "vardagskostnader") så skulle vi på en Tesla för 375k gå back 5000 per år vid 2000 mil, utslaget över 5 år, jämfört med att behålla vår Passat. Nu är jag inte den som är den som måste gå plus, men om vi ska kompromissa (t.ex med lastutrymmen) och dessutom inte spara pengar så tja.. Kör vi dessutom mindre än 2000 mil så blir det än mindre till Teslans fördel. Däremot kanske vi istället kör mer eftersom vi inte har ett dieselpris att bry oss i, ja då ser det ju istället bättre ut. Sen finns det väl femton tusen varianter av restvärden, räntor osv..
Samtidigt som det helt klart finns funktioner som lockar, t.ex kyla och värme via appen, vettigt infotainment, roligare bil, slippa tanka.
Nä jag vet inte jag
Detta är lite trams som jag dragit ihop