Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DOdell
#1476444
batmac skrev: mån 29 nov 2021, 21:02
DOdell skrev:Härligt!! Mysigt att djuren diggar snön lika mycket som bilen 😉
Hehe, ja djuren diggar även bilen så det är praktiskt alltihop. Pingis, den svarta, skulle vara den enklaste hunden i världen att kidnappa. Bara att öppna bildörren så är han inne i bilen. Har fått stoppa honom från att hoppa in i parkerade bilar både en och två gånger.
haha 😂👍
Användarvisningsbild
av batmac
#1477148
Något som hänt mig mer än en gång nu är att jag lyckats öppna bagageluckan omedvetet via fjärren när den ligger i fickan. Härom dagen så hade bagageluckan stått öppet hela natten och jag vet inte om det bara var en tillfällighet eller om det var nån lampa som lyst men när jag skulle åka och handla så gnällde den om att batteriet var nästan tomt.

Hade fast batteriladdare på vår V60 så hade ingen vanlig i min ägo, så fick åka och köpa en. Tänkte att jag kanske skulle köpa en av CTEKs snabbanslutningar med eyelet/batteristatus så kikade en snabbis under huven efter lite fästpunkter och insåg att det minsan inte satt något batteri där. Så jag vände mig till världens minst lästa bok som den verkar kallas här på forumet, och fick väl ungefär lika givande info som om jag hade frågat nån av hundarna :bored:

Bild

Var lite sugen på att höra av mig till lokala VW-verkstaden och fråga hur mycket dom skulle ha för en batteriladdning :-D

Som tur är så finns internet som gav mig svaret att batteriet sitter under ett förvaringsfack i bagaget, men att det finns laddpunkter under huven (som jag inte sett i mörkret). Köpte en CTEK MXS 5.0. Kanske lite svag men jag har inte bråttom. Det följde med snabbkoppling för fast montering men jag har inte orkat göra det då laddpunkterna var såpass bra för vanliga klämmor. Ganska praktiskt att ha så mycket utrymme också att lägga laddaren under tiden, så den inte behöver hänga utanför.

Bild

Det har inte så mycket med bilen att göra, men smällde upp en presenning för öppningen i carporten. Nu kanske jag slipper en del av snön som blåser in iallafall, om den håller. Det har varit ett litet ilands-problem att det blir snö på bilen, men jag står för långt åt höger för att komma åt att borsta av. Så jag har varit tvungen att backa ut, sopa osv. Tiden får utvisa om det var vettigt eller inte. Bilen är såklart lika ren som vanligt. :oops: :-(

Bild
#1477161
@batmac, Ja det där var nästan löjligt lätt, skulle vara bara för att man vill ha ett snabbladdaruttag där :)

https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... -eyelet-m8
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... eyelet-m10
Användarvisningsbild
av batmac
#1477163
Micce1980 skrev:@batmac, Ja det där var nästan löjligt lätt, skulle vara bara för att man vill ha ett snabbladdaruttag där :)

https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... -eyelet-m8
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... eyelet-m10
Jo precis det är en sån jag fått med till laddaren, men jag vet inte om det är värt "besväret". Det skulle väl vara om man köper en variant med comfort indicator, men då ska den ju sitta utanför bilen för att ha nån poäng och då får ju laddaren ligga utanpå också. Nä, det känns onödigt. Det ska som jag förstått det finnas batteristatus i nån meny som jag inte testat än, men vet inte hur precis den är. Förmodligen liknande som en comfort indicator. Om den nu ens finns på en bil med digitalt kluster. Ingen aning.

Användarvisningsbild
av batmac
#1477417
Hmm. Stötte på lite patrull. Lät laddaren sitta i över natten men kom ut till bara nivå tre på laddaren. Sju är färdigladdat. Så nåt verkar ju fel 🤔

Kopplade på den igen nyss och då var det fyra lampor som lyste. Hade kört några mil. Får väl låta den sitta i över natten igen men vet inte riktigt vad man ska hitta på annars.

Bild

edit* Äh det var nog bara en liten urkukning. Nu vid 19:30 så är den uppe på sjuan och färdigladdad. Inser när jag kollar att vid nivå fyra så har den nått 80% laddning.
Användarvisningsbild
av batmac
#1480724
Äntligen! är bilen tvättad. Hjälpligt iallafall, körde den igenom högtryckstvätten hos Volvo. Det är fortsatt under 10 minusgrader så den håller sig ganska ren också.

Bild

Även fått upp att det är dags att fylla på AdBlue, förmodar att detta inte är nåt som har kvalitetsskillnad? Bara att köpa en dunk på biltema och se glad ut? Skönt med en varning i god tid iallafall :-)

Bild
av Lövet
#1480741
batmac skrev:Även fått upp att det är dags att fylla på AdBlue, förmodar att detta inte är nåt som har kvalitetsskillnad? Bara att köpa en dunk på biltema och se glad ut? Skönt med en varning i god tid iallafall :-)
Jag körde bara Biltema i min. Verkar inte finnas några kvalitetsskillnader mellan olika adblue - däremot gigantiska prisskillnader...
Användarvisningsbild
av batmac
#1480767
Lövet skrev:Jag körde bara Biltema i min. Verkar inte finnas några kvalitetsskillnader mellan olika adblue - däremot gigantiska prisskillnader...
Dåså, då ska jag bara skjuta upp det i 239 mil och sen fixa det.
Användarvisningsbild
av batmac
#1482049
Ja nu har jag iallafall kommit ett steg närmare en påfyllning, dunken är köpt! Nu står den i hallen istället för butikshyllan. Ska nog få tummen ur till slut.

Hade nöjet(?) att tanka diesel för 20,17kr/liter.. det är alltid kul. Vi har fått några decimeter snö nu igen och eftersom det dröjer ett tag innan våra vägar plogas så har jag åtminstone kunnat känna på lite mer vinterkörning emellan allt skottande. Tycker fortsatt den beter sig trevligt, har känt mig väldigt trygg i vinter överlag, trots körning i kräksnö ett par gånger. Sen om det beror mest på bilens egenskaper eller fyrhjulsdriften låter jag vara osagt. Lika tuff som dom som kör BMW är jag dock inte, för där blir jag fortsatt omkörd oavsett väglag. Jag är dock väldigt noga med att inte gå i fällan att tro att det inte är halt bara för att det inte spinner och glider :-D

Bild

Funderar på om jag ska frångå longlife-service och slänga in ett oljebyte nu i januari, men jag vet inte riktigt. Vi har ju inte för avsikt att behålla bilen längre än 3-5 år och den kommer med största sannorlikhet bytas in hos en handlare när det är dags för byte. Så det vore ju egentligen enbart för sinnesfridens skull.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 20

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]