Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1463444
Tack!

MartinS skrev:Kul att läsa och grymt jobbat! Hur lång var färden till sthlm?
Det var 10 mil till Stockholm. Har kört till Stockholm, tillbaka och åter till Stockholm nu, plus lite andra turer så det har nog blivit 40 mil med bilen redan. Allt har gått bra, men instrumentbelysningen är nu helt trasig så det är lite jobbigt att köra när det är mörk och inte kunna se instrumenten.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1470359
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här sist. Det har inte hänt mycket med bilen, utan den har rullat på. Jag har kört ca 160 mil sedan den kom ut på vägarna igen. Jag hoppas kunna köra åtminstone en månad till innan det är dags för vinteravställning. Dock är jag lite bekymrad över de vibrationer som kommer när motorn har ett varvtal mellan 2000-2500. Det kan mycket väl vara så att det är de nya motorkuddarna som gör att det blir extra vibrationer vid just de varvtalen, men jag funderar på om det kan vara något som är obalans. Vet dock inte vad det skulle kunna vara. Sen skriker/gnisslar servopumpen om bilen är stillastående och jag vrider på ratten. Så fort bilen är i rullning så är servopumpen tyst. Är det måhända så att servopumpen är kass?

Jag har kontinuerligt kollat motorrummet för att se så att allt ser bra ut, med tanke på hur mycket jag har varit och grejat där. Efter en av de första turerna så slog jag en kik som vanligt och till min förvåning hittade jag en skruv som låg på skyddsplasten under motorn. Detta var ju inte bra och jag började febrilt kontrollera de mest akuta ställena jag kunde komma på, bland annat motorfästena. Efter lite letande och en del kliande i huvudet så såg jag att det såg ut att saknas en skruv på servopumpen. Antagligen hade jag lossat skruven lite när jag skulle demontera hela servopumpen från sitt fäste, men sedan glömt att dra åt i skruven igen. Eftersom jag aldrig tidigare hade demonterat en servopump så visste jag inte exakt hur jag skulle göra och skruvar som inte behövde lossas lossades.

Nu när oktoberlönen kommer så ska jag börja beställa delar för vinterns arbete. Det som står på schemat är en framvagnsrenovering, så det kommer att beställas en massa bussningar, fjädrar och stötdämpare, bromsdelar samt lite annat. Kanske passar jag på att byta servopumpen om det visar sig att den är kass.


Bild


Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1470381
Skrikande servopumpar verkar vara standard på rödblockare :-) Tjuter det direkt du rör ratten, eller först när du rattat en skaplig bit?
Det blir rätt otroligt mycket mer belastning på servon om man rattar med bilen stillastående än om den är i rullning(om än så 1cm/sek). Sluta ratta med bilen stillastående ;-)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1470393
Lucif3r skrev:Skrikande servopumpar verkar vara standard på rödblockare :-) Tjuter det direkt du rör ratten, eller först när du rattat en skaplig bit?
Det blir rätt otroligt mycket mer belastning på servon om man rattar med bilen stillastående än om den är i rullning(om än så 1cm/sek). Sluta ratta med bilen stillastående ;-)
Den tjuter efter att jag rattat bara några centimeter. Att servopumpen tjuter när den är i ändlägena är förståeligt, men denna tjuter lite väl mycket tycker jag. Särskilt jämfört med den gamla servopumpen som var relativt tyst. Det är sällan jag står still och rattar, men det hände för några dagar sedan att jag blev väldigt tajt inparkerad längs med en gata. Skrikandet från servopumpen ekade i kvarteret. :x
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1470465
Kan en glapp rem göra att det tjuter? Eller det kanske tjuter från remmen?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1471757
Du hade helt rätt, Lucif3r! Det är remmen som slirar. Gjorde en ganska enkel felsökning, bara att ha huven öppen och hålla ögonen på remmen samtidigt som jag vrider på ratten. Ska ta och justera remmen när jag har möjlighet. Under körning så slirar inte remmen någon så det är ingen brådska. Skönt i alla fall att veta att det inte är något fel på servopumpen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1471774
Jo det är som sagt klassiskt på rödblockare :-)
Dels finns ju ingen automatspännare för remmen som på t ex vitblockare, och dels töjer sig remmen efter en tid. Plus att pumpen går extra tungt vid låga, eller stillastående, hastigheter.

Avsaknaden av automatspännare är dock största anledningen till skrik, då en automatspännare ger ett konstant tryck på remmen och bryr sig inte ett dugg om remmen sträcker på sig, eller börjar vobbla, eller liknande tokigheter.

Min 945a skriker när man närmar sig fullt utslag trots korrekt spännd rem(Min förra 945a var likadan. Och en bekant som har alldeles för många rödblockare beter sig likadant), medans min V70 inte ger ett ljud ifrån sig om man så mordhåller ratten i ändläget. Och min bekantas 965a, som också då är vitblockare med remspännare, är även den totalt knäpptyst.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1472385
Ja min bil skriker också när man vrider ratten till ändlägena. Det är nog standard för dessa bilar.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]