Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1403394
Händer inte så mycket här, bilen rullar på. Dock åkte jag på ett hjullager byte HF, eftersom att dom är pressade på dessa bilar fick jag upp en bild att det skulle vara ett rent h*vete att byta. Men gick så fint så med rätt specialverktyg :-D Har även bytt fjädrar bak på bilen så nu sitter det nya sänkfjädrar och dämpare runt om 8-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1404674
DOdell skrev: ons 23 sep 2020, 07:52 Spännande! Lycka till!
Tack :-D

Började brottas med vänster backspegel igår för att se ifall man kunde få igång värmen i den då den är trasig, samma gäller höger. Iaf så fick jag loss skiten tillslut och mätte på den men nix inte ett liv i slingan OL var det enda trevliga som stod :crying:
Dock så spänningsmätte jag även kablarna som går till spegeln, dessa är det konstant 12V på :-o så nu fattar jag ingenting, det måste ju menas att skulle jag sätta på en ny spegel så kommer denna att vara på och värmas konstant även fast nyckeln är ur. :-) blir ingen skillnad heller när jag trycker på knappen för värmning av bakruta och sidospeglar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1406582
Vintern närmar sig så börjar snart bli högtid att beställa vinterdäck då jag inte har några :P
Tänkte köra en chansning i år och köra på ett lågprisdäck nämligen firemax friktionsdäck för nordiska vintrar, ska bli kul att testa :-D kan ju knappast vara sämre än Generlas friktionsdäck :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1406722
Hm, jag förespråkar dubbfritt varje dag i veckan... Men vetefasen om jag skulle vilja rekommendera billiga dubbfria. Jag vill nog påstå att billiga dubbdäck är ett bättre val än billiga dubbfria. Det krävs väldigt bra gummiblandning för att dubbfritt ska fungera som det är tänkt.
Själv har jag nokian hakka R2 på V70in, och dom är fenomenala. Nu finns ju R3, vilket jag troligen kommer skaffa till 945an sen.
Nu vet jag inte vilken dimension du har på vinterhjulen, men R3 205/55R16 kostar ca 1100kr/st. Visst, det är 4400 spänn totalt, men då behöver man ju vara skitnödig så fort det blir lite halt ute :-D

Sommardäck och dubbdäck kan man smita undan med lite sämre/billigare modeller(sommarväglag är lättare att förespå, och dubbdäck har dubbarna som hjälp), men just dubbfritt bör man allt lägga några kronor extra på.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1406724
Jag kan snåla på mycket, men aldrig på däck.
Kör Hakka R3 på min bil vintertid, lite mjuka för mitt körsätt, men utöver det så fungerar dessa riktigt bra.

Såhär skriver Aftonbladet om friktionsdäcket Petlas Glacier W661, på talt om billiga däck:

Nya däcket Petlas från Turkiet har riktigt dåliga egenskaper på is. Greppet i en kurva är uselt och sladdarna börjar lätt och utan något som helst förfarning. Dessutom är bromssträckorna förskräckande långa. På snö är det nästan lika svårkört, framhjulen tappar greppet i första bästa kurva och strax förlorar också bakhjulen sitt grepp.

Det turkiska vinterdäcket är däremot utmärkt på asfalt med testets kortaste bromssträckor både i vått och torrt. På våt asfalt är stabiliteten nästan som ett sommardäck med snabb exakt styrning. På torr asfalt är det ännu bättre.
Men man måste ratta en hel del rakt fram på spårig väg. Och framförallt undvika vinterföre...

Bra: Grepp och köregenskaper på asfalt.
Dåligt: Alla egenskaper på vinterväg, spårkänsligt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1406735
Finns dessutom en uppsjö på begagnatmarknaden, nu minns jag inte modellen men hittade mina på marketplace. Michelin dubbfria, originalfälg och vinterdäck med 6mm för 2500 till nuvarande bil
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1406859
Lucif3r skrev: mån 12 okt 2020, 00:44 Hm, jag förespråkar dubbfritt varje dag i veckan... Men vetefasen om jag skulle vilja rekommendera billiga dubbfria. Jag vill nog påstå att billiga dubbdäck är ett bättre val än billiga dubbfria. Det krävs väldigt bra gummiblandning för att dubbfritt ska fungera som det är tänkt.
Själv har jag nokian hakka R2 på V70in, och dom är fenomenala. Nu finns ju R3, vilket jag troligen kommer skaffa till 945an sen.
Nu vet jag inte vilken dimension du har på vinterhjulen, men R3 205/55R16 kostar ca 1100kr/st. Visst, det är 4400 spänn totalt, men då behöver man ju vara skitnödig så fort det blir lite halt ute :-D

Sommardäck och dubbdäck kan man smita undan med lite sämre/billigare modeller(sommarväglag är lättare att förespå, och dubbdäck har dubbarna som hjälp), men just dubbfritt bör man allt lägga några kronor extra på.
Ja nä dubb vill jag absolut inte ha. Ja nokian är ju generellt sätt ett bra däck :-) men dom kostar därefter med, å speciellt i storleken 225/45-17 som jag ska ha, kan även ha 205/50-17 men det är en ovanligare och dyrare storlek.
Skulle i för sig kunna ta sava friktion då det är goodyear som gör dom så ett nytt sava friktionsdäck är goodyears gamla friktionsdäck :-D
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1406861
fjohan82 skrev: mån 12 okt 2020, 01:11 Jag kan snåla på mycket, men aldrig på däck.
Kör Hakka R3 på min bil vintertid, lite mjuka för mitt körsätt, men utöver det så fungerar dessa riktigt bra.

Såhär skriver Aftonbladet om friktionsdäcket Petlas Glacier W661, på talt om billiga däck:

Nya däcket Petlas från Turkiet har riktigt dåliga egenskaper på is. Greppet i en kurva är uselt och sladdarna börjar lätt och utan något som helst förfarning. Dessutom är bromssträckorna förskräckande långa. På snö är det nästan lika svårkört, framhjulen tappar greppet i första bästa kurva och strax förlorar också bakhjulen sitt grepp.

Det turkiska vinterdäcket är däremot utmärkt på asfalt med testets kortaste bromssträckor både i vått och torrt. På våt asfalt är stabiliteten nästan som ett sommardäck med snabb exakt styrning. På torr asfalt är det ännu bättre.
Men man måste ratta en hel del rakt fram på spårig väg. Och framförallt undvika vinterföre...

Bra: Grepp och köregenskaper på asfalt.
Dåligt: Alla egenskaper på vinterväg, spårkänsligt.
Nä egentligen ska man inte snåla in på speciellt vinterdäck. Men har varken råd eller den lusten att betala en massor för ett premium däck. Blir det skit däck som åker på så får jag väl helt enkelt köra mindre i vinter :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]