Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1319664
Ja, bilfasen gick igenom i år igen :-D
... Dock inte helt smärtfritt. Avgasvärdena var precis på gränsen, vilket gav mig mycket huvudkli på vägen hem, då avgasvärdena fram tills nu bara blivit bättre och bättre för varje år... Det fick dock sin förklaring när jag klev ur hemma, hela ändröret släpade nästan i backen :-o Bes. mannen hade tydligen lyckats slå hål i det utan att själv märka det, snacka om tur i oturen.

Vid närmare inspektion så hade röret spruckit på ovansidan, och rasade i småbitar när man petade på det. Dessutom upptäckte jag, efter att jag skrapa bort X antal års beläggning, att det inte var första gången systemet rostat sönder på den biten, då orginalsystemet var avkapat strax bakom bakaxeln och skarvat 3(!) gånger på vägen till ändröret, en längd på ca 50cm. Det gjorde ju iofs reparationen lite enklare för mig, bara slita bort det som var kvar av dessa "lagningar" och sätta på ett nytt fräsht rör, utan trehundrasjutioelva skarvar. :p

Upptäckt nr 2 var att ändröret hade 2" anslutning och inte 2.5" som det ska vara. Dumt nog mätte jag inte det innan jag köpte rören(inget man direkt räknar med), så nytt ändrör måste inhandlas också - denna gång med 2.5" anslutning! Fram tills dess så lämade jag kvar en extra bit av nya röret som får agera ändrör tillsvidare. Inte direkt snyggt, men samtidigt inte lika iögonfallande som total avsaknad av ändrör.
Jag är inte jätte-insatt i avgassytem osv, men jag misstänker att övergången från 2.5" till 2" vid ändröret kan ha medverkat till att röret rostat och spruckit, det blir ju ändå rena rama strypningen.
Resten av systemet ser fräsht ut iaf.

Lite tråkigt att upptäcka sånna där saker, men är både förvånad och imponerad att bilen öht. klarade avgasprovet med ett så risigt och läckade rör. Ska bli kul att se avgasvärdena nästa år :)

I övrigt händer inget intressant med bilen, inga reparationer har behövts(förutom avgassystemet nu då), den bara tuffar på.

Det som ska göras snart™ är att byta displayen till arduinon. Uppenbarligen tål inte en 100kr's OLED från ebay att visa samma sak under en längre period :D, mycket burn-in och halv-döda pixlar har samlats. Ska även ändra mjukvaran så displayen stänger av sig helt 5-10min efter man stängt av bilen. Så här i efterhand borde jag ju tänkt på det från början... Finns ju noll och ingen anledning till att ha displayen lysande 24/7 när bilen är parkerad och ingen jäkel är i närheten. Tänkte göra så att displayen slår på sig när man vrider på tändningen och/eller trycker på navigeringshjulet, och stänger av sig 5-10min efter att tändingen stängs av/5-10min efter senaste input.
av virtq
#1320268
Gratulerar!
Vår S70 2.5T gick igenom med blanka papper i år faktiskt. Har tidigare varit lite strul med parkeringsbromsen som kärvar ihop. Det var faktiskt lite problem med avgasvärdena för oss också, men motorn var inte riktigt varmkörd så besiktningsmannen var snäll och gjorde det och genomförde sedan en ny mätning, där den gick igenom galant. Sportkatten tar ju lite mer tid än originalsystemet att komma upp i rätt temperatur, men då det var sambon som tog bilen till besiktningen i år så var det kanske inte självklart för henne..
Hur som helst, riktigt gött att dessa gamla bilar håller ihop så bra, med minimalt underhåll.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1320282
Ja, dom är nästan oförskämt pålitliga :) Dom fel som brukar vara är ofta både lätta och relativt billiga att åtgärda. I stort sett det enda som är ett halvt h-e både jobb-mässigt och prismässigt är fel som kräver att man plockar av växellådan, t ex läckage på packningen bakom svänghjulet...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1381195
Jao tamemigfasen den smet igenom i år igen :-D
Dock med en arbetsnota som måste fixas innan nästa bes.... Bakaxelfästena var tydligen lagom risiga, och inte blev dom bättre efter hon gått lös med hammaren i flera minuter på dom...
Nåja, det är ju iaf lösa konsoler, så ska ju vara rätt enkelt bytt(om vi bortser från att varenda bult och skruv inte kommer vilja lossna frivilligt...)
Hon gnällde även över fjäderbenen fram, men det vetfasen om jag håller med om... Får kika närmare på det sen, med lite tur kanske det går att slipa bort rosten och måla benen, annars får det väl bli nya... Lite småtråkigt eftersom dämparna fortfarande är helt felfria.

Mjaja, har ju 14 månader på mig at fixa skiten, så det blir nog bra i slutändan :P
Användarvisningsbild
av frasse4
#1381323
Trevligt att du fick till nästa gång på dig att fixa det i alla fall!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1440499
Nu ni jäklar, nu blir det en update som *inte* är en besiktning :-D

Eftersom jag äntligen blivit en mästersvetsare *host host* så blev det dags att bita tag i ett fel jag haft på V70in sen dag 1...

... Nämligen det här eländet!
IMG_20210329_090447_resize.jpg
IMG_20210329_090447_resize.jpg (113.51 KiB) Visad 1889 gånger
.

Yep, den ökände dörrstoppen, som bara är punktsvetsad i karossen och lossnar med åren....

Första steget var att hinka av dörren... Lagom kul själv, men med hjälp av domkraften för att lossa dörren den första centimetern eller så så gick det hyffsat.

Nu kan vi se hur mycket skada som blivit... Det såg rätt illa ut. här syns även dörrstoppsfästen liggandes löst där inne...
IMG_20210329_091818_resize.jpg
IMG_20210329_091818_resize.jpg (145.36 KiB) Visad 1889 gånger
.

Insåg rätt omgående att jag behövde riva loss skärmen också för att ha en suck att komma åt. Sagt och gjort, sen var det bara att börja skala av stolpen. Det var ju lagom kul att det är dubbelplåt, så var ju tvungen att skala av 2 lager, det yttersta lagret mer än det innersta, och var ju även tvungen att skala upp ännu mer om jag skulle ha en suck att komma åt med svetsen där inne...
IMG_20210329_122550_resize.jpg
IMG_20210329_122550_resize.jpg (116.03 KiB) Visad 1889 gånger
.

Efter jag hade kapat upp tillräckligt var jag tvungen att gå ifrån ett tag och försöka tänka ut hur jag skulle få ihop det här igen och få det hållbart. Jag ville inte bara punkta fast skiten som det är orginal, och behöva göra om jobbet när det lossnar igen.
Dagen efter kom jag på en lösning som både skulle vara enkel och hållbarare än 4 punktsvetsar.

Så, ut i garaget och börja mickla, mäta och se om den teoretiska lösningen skulle fungera.
IMG_20210331_104244_resize.jpg
IMG_20210331_104244_resize.jpg (58.11 KiB) Visad 1889 gånger
.
Ovan syns 2 av dom 4 orginalpunktsvetsarna, den observanta ser även att jag svetsat dit en mutter... Den riktigt kluriga kan nog lista ut hur jag har tänkt här ;-)
Jag satte även en mutter i nedre punkten, som ej kom med på bild.

Här är själva fästet för dörrstoppen, jag har borrat upp punktsvetsarna och bultat fast en bult som test.
IMG_20210331_104300_resize.jpg
IMG_20210331_104300_resize.jpg (85.12 KiB) Visad 1889 gånger
.

Med hjälp av dom tidigare 2 ditsvetsade muttrarna kunde jag snabbt och enkelt bulta fast fästet, och på så vis enkelt sätta dit och ta av det under reparationen och göra mätningar och justeringar.
IMG_20210331_133348_resize.jpg
IMG_20210331_133348_resize.jpg (62.01 KiB) Visad 1889 gånger
.

Med det avklarat så var det dags att börja fundera över den permanenta lösningen.
Jag beslutade mig för att gå vidare med bultar(mest pga. brist av annat material).

Här har jag tagit en lång bult, med mutter längst ut som jag svetsade fast inne i stolpen.
IMG_20210331_123806_resize.jpg
IMG_20210331_123806_resize.jpg (94.16 KiB) Visad 1889 gånger
.

Nu blev jag lite dålig på att ta bilder, så jag ska förklara hur jag tänkt;
Bulten ovan, samt en likadan i nedre delen, kommer agera stag åt fästet. Detta kommer göra att om fästet skulle försöka bryta på sig och lossna likt orginal, så kommer stagen/bultarna förhindra det. Både alla 4 muttrar, och tillhörande bultar, svetsades rikligt fast i karossen, så det finns ingen risk att dom "skruvar ut sig" - dom sitter där dom sitter. :-)

Nu kommer vi till det roliga, nämligen försöka lappa ihop stolpen.
Här har jag börjat pussla ihop innerplåten, kapat av bultarna och svetsat fast dom både på fram och baksidan av fästet. Jag beslutade mig även för att svetsa fast innerplåten i fästet. Detta betyder att fästet mer eller mindre kommer bli en del av stolpen.
IMG_20210402_151747_resize.jpg
IMG_20210402_151747_resize.jpg (93.06 KiB) Visad 1889 gånger
IMG_20210402_154717_resize.jpg
IMG_20210402_154717_resize.jpg (95.24 KiB) Visad 1889 gånger
IMG_20210402_162605_resize.jpg
IMG_20210402_162605_resize.jpg (116.04 KiB) Visad 1889 gånger
IMG_20210402_164041_resize.jpg
IMG_20210402_164041_resize.jpg (102.05 KiB) Visad 1883 gånger
.

Här las ingen fokus på utseende, jag slipade bara av dom så pass att ytterplåten kan ligga som den ska.

Sen var det dags att att börja pussla ihop ytterplåten...
IMG_20210404_152449_resize.jpg
IMG_20210404_152449_resize.jpg (132.35 KiB) Visad 1889 gånger
IMG_20210404_182230_resize.jpg
IMG_20210404_182230_resize.jpg (127.6 KiB) Visad 1889 gånger
.

Och så avslutade vi med några lager hagmans CA primer och stänkte lite färg på det. Blev inte perfekt finish på plåten, jag insåg rätt tidigt att jag saknade en liten slipmaskin... Det var extremt svårt att komma åt med vinkelslipen utan att ta bort hela stolpen :P Men vafan, det är bara en stolpe som är mestadels döljd av dörren ändå...
IMG_20210408_204854_resize.jpg
IMG_20210408_204854_resize.jpg (137.64 KiB) Visad 1889 gånger
.

Sen fick jag anse mig klar, bara hinka på dörren igen, vilket var desto jävligare själv än att få av den... Men det gick till slut!
Slutligen så kom vi till det mest nervösa momentet... Funktionstest!
Och....
IMG_20210408_212215_resize.jpg
IMG_20210408_212215_resize.jpg (82.78 KiB) Visad 1889 gånger
.

*thumb of approval*

Funkade skitbra :-D Flexar inte ett dugg! Det var en märklig känsla att öppna passagerardörren utan att det sa "PANG!" :P
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]