Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#804015
Funderar på att koppla in denna LED Blixtljus i en V50 -06 men undrar hur man ska gå till väga. Hade den liggandes så har ingen instruktion. Filurar på om det ska kopplas till varningsblinkers men i så fall hur eller sätta in en knapp. Klarar 12 uttaget i bagaget av att driva ett sådant blixtljus?

Bild
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... jus-38741/
Senast redigerad av 2 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#804775
Tog tag i det en bit idag i alla fall när jag såg vad du skrivit, tack. Provade att koppla in den på cigguttaget i bagaget och det gick utmärkt. Just nu har jag hittat en alternativ placering som inte gör åverkan på inredningen fram tills jag kan tillverka en hållare.

Tanken är att den ska synas så lite som möjligt när den inte används så just nu sitter det på plats 1. Sitter med buntband i/under mellan pinnarna i det mellersta nackstödet som sitter upphöjt i första hacket och det är fortfarande höj/sänkbart samt även borttagbart om man sätter snabbkoppling på kablaget. Vet inte om jag föredrar detta ännu men där skulle den dolt kunna göra sitt jobb.

Det andra alternativet vore att tillverka en hållare som kläms in mellan taket och plasten på plats 2. Där skulle den vid användning inte kunna skymmas av något i bagaget och synas ännu bättre vid användning i övrigt samt aldrig vara i vägen. Dock ser man det mer när den inte används.

Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
#807933
9070 skrev:Återkom gärna med bilder och info om hur det gick
Nu är det installerat. I väntan på att jag ska få möjlighet att tillverka ett fäste eller hitta ett har jag gjort såhär.

Kopplade in mig på cigguttaget i bagaget.
Bild

Satte en on/off knapp som ingick på brädan bakom stereon. Tänkte att brädan är lätt och billig att hitta på en skrot samt byts på några sekunder den dagen systemet tas bort från bilen. Här är knappen lättåtkommlig och gör inte mycket väsen av sig dessutom.
Bild

Placeringen av själva blixtljuset.
Bild

Drog kablarna från cigguttaget bakom inredningen och in mellan sätena och bagagemattan. Sedan upp mellan sätena. Kablarna till on/off knappen drogs under plasten som finns ovanför trösklarna sedan upp och under plasten som finns under rattstången vidare till där den nu sitter.
av umekille
#808003
Är det ett blixtljus med fast blixtsken eller ändras det till olika via en strömbrytare?
Biltemas har jag sett ändras varje gång du trycker igång det tills det släcks.
#808055
umekille skrev:Är det ett blixtljus med fast blixtsken eller ändras det till olika via en strömbrytare?
Biltemas har jag sett ändras varje gång du trycker igång det tills det släcks.
Det följde med en knapp som man kan koppla in för att ändra blinkmönstret, denna ändrar nu en gång innan den kör samma blink konstant. Om detta beror på om jag testade funktionerna innan montering vet jag inte. Finns lite kvar att upptäcka på den sidan. Rent spontant tror jag den blinkar 5 blink - paus - 5 blink - paus osv.
#808056
Micce1980 skrev:
umekille skrev:Är det ett blixtljus med fast blixtsken eller ändras det till olika via en strömbrytare?
Biltemas har jag sett ändras varje gång du trycker igång det tills det släcks.
Det följde med en knapp som man kan koppla in för att ändra blinkmönstret ja, denna ändrar nu en gång innan den kör samma blink konstant. Om detta beror på om jag testade funktionerna innan montering vet jag inte. Finns lite kvar att upptäcka på den sidan. Rent spontant tror jag den blinkar 5 blink - paus - 5 blink - paus osv.
#813306
Är det lagligt att sätta upp en blå blixtlampa på taket till exempel vid
"totalstopp", dikeskörning osv ?
#813313
Inte blå, det är avsett för utryckningsfordon. Däremot får du använda orange.
#813343
andreas_lofgren skrev:Inte blå, det är avsett för utryckningsfordon. Däremot får du använda orange.
Det var synd det men jag misstänkte det. Ingen bryr sig numera om oranga lampor då vartenda yrkesfordon
har dessa ständigt påslagna, till o med på 73an i 80 km/t. Vaffö vaffö gör dom på dette viset ? :cry:
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]