Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#54116
Hört lite rövarhistorirer om det att ska vara farligt att tanka när man har motorn på då det skulle kunna "explodera" när tändningen är igång och ny bensin flödar in??

Den enda defkten jag har märkt (ja, även fast jag har hört att det kan va farligt va ja tvungen att testa ^^ ) är att bensinmätaren inte reagerar så snabbt att ny bensin kommit in. Således blir min andra fråga; hur kommer sig detta fenomen?
Användarvisningsbild
av cycler
#54150
Jag har ingen aning om det men jag kan tänka mig att det är inbyggd tröghet i mätare eller givare för att den inte skall hoppa upp och ner av skvalp i tanken.......

Låter rätt troligt faktiskt... :)

Någon som vet om det är flottörgivare ala toastol eller nått elektroniskt?

/C
av Frigge
#54160
Givaren arbetar ju inte naturligt uppåt,därav trögheten.
Den jobbar ju neråt o skulle vara väldigt varierande i visningen om den
inte var dämpad uppåt.
Sen är det ju självklart att man inte står med bilen igång vid tankning !!!!!


/Fredrik
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#54212
Vet inte riktigt om jag har fått svar på mina frågor, har vart lite mer spekulationer och utflikningar ;)

Det där med givaren lät logiskt, undrar dock hur det kommer sig att bensinmätaren skulle anpassa sig snabbare om jag stängar av och på motorn än om jag har motorn på under tiden som jag tankar.

Sen är det ju "självklart att man inte har motorn på när man tankar", dock ville jag veta varför detta skulle vara farligt. Menar, man har ju fler bilar påslagna runt sig på macken? Om bensinångorna nu kan åka från min tank (under tiden jag tankar) fram till motorn och antända, är ju chansen lika stor att killen som står med motorn på brevid mig får macken att explodera.
av Addekarlsson
#54227
Att man inte ska stå med motorn igång när man tankar beror på att det bildas statisk elektricitet vid tankning. Detta är ännu känsligare vid tankning av E85.
Statisk elekricitet och bensin/sprit, det vet ju alla hur bra det är. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#54260
Addekarlsson skrev:Att man inte ska stå med motorn igång när man tankar beror på att det bildas statisk elektricitet vid tankning. Detta är ännu känsligare vid tankning av E85.
Statisk elekricitet och bensin/sprit, det vet ju alla hur bra det är. :wink:

Mvh/ Adde

Har du någon tydligare kemisk/fysisk förklaring på varför det skulle uppstå statisk elektricitet?

VH Silver
Användarvisningsbild
av cycler
#54330
Bensin har joner i sig. Joner är laddade. När laddning rör sig får man ström. Ström skapar potentialskillnad. Som kan "normalisera" sig via en gnista. Som kan antända saker.

OT men varför skulle det vara farliga att tanka E85 än bensin? Jag tror inte alls på det eftersom bensin har en flampunkt på -70 tror jag och etanol (ren) har det på +20. Det innebär att bensin är mer brandfarligt än etanol.
Så varför skulle det vara farligare att tanka E85 än bensin???

/C
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#54336
cycler skrev:Bensin har joner i sig. Joner är laddade. När laddning rör sig får man ström. Ström skapar potentialskillnad. Som kan "normalisera" sig via en gnista. Som kan antända saker.

/C
Hmm, vet ej om de håller i längden då: om nu denna potetial/statiska elektricitet uppstår när bensinen flödar in i tanken, varför skulle inte bensinen å tanken jämna ut den potentialskillnaden omedelbart som den uppstår då det är en vätska som ligger direkt mot metallen (jämför att ladda en kam mot håret å böja av en fin vattenstrål, så fort kammen nudder vattenstrålen slutar det att funka, då kropparna med potentialskillnad möts (vatten å kam / bensin å plåt)). och om nu inte denna potential inte normaliseras monentant (direkt när de uppstår så de egentligen aldrig uppstår) utan det finns en spänning mellan bensin å kaross - vad har då denna spänning att göra med om motorn är av eller på?
battiets laddning som går genom plåten dvs det är laddning i plåten kring soppahålet, är det ett tättslutet system som bara sitter fast med plast å ingen batterispänning som når in om inte tanklocket är avskruvat. Dock spelar motorns roll inte in här, då batteriet fortfaran är i ett "kretssytem" (chassit är minusladdat), då batteriet inte "stängs" av bara för man stänger av tändingslåset. Detta är något man kan uppleva när man tar på bilen, att man får en stöt p.g.a. ojämna laddningar mellan dig å bilen då bilen är kopplad till minus polen. Skulle denna ström dock vara tillräckligt stark för att vecka en gnista skulle det betyd att såvida du inte "normaliserar" bilens (chassits) laddning innan du tankar så sprängs allt :D (sista biten va lite offside, frågan va som sagt va motornsr roll spelar in, ville bara slå hål på myten om att d här s.k. och laddningarna överallt skulle bidra till någon smäll)

Enklaste förklaringen jag hört varför man inte bör tanka med motorn på är att bensinen (tung gas, sjunker nedåt som kännt) skulle vandra frammåt mot motorn och där då riskeras att antändas. 1: skulle då bensinångorna väl framme vid motorn få en extra skjuts och flyga upp en meter till tändningsanordningen, igenom alla packningar och sen få sig en gnista och antända?. 2. Återigen står många med motorn på på en bensin macke, t.ex. d som precis ska åka/kommit till macken etc. Om då denna teori stämde borde väl vi höra om mackar som flög upp i luften lite då och då?

Läste dock nyligen om en liten annan faktor som faktiskt har orsakt explotion i samband med tankning! Dock var detta inte relavant om motorn va på lr ej, men det hade att göra med spänningen på/i bilen, så läs gärna det! http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... 12cf0fcb9e
OBS! 72% var kvinnor som orsakade explotionen, p.g.a lathet! hahaha, bra argument ifall fruntimmret hemma klagar!


För er med körtkort/läst VV körbok kanske även har märkt att det faktiskt inte står något om att det skulle vara farligt att tanka med motorn på. För er som inte tycker att det rör VV körbok så kan man väl bara kontra med att den boken tar upp varenda eventuell skaderisk rörande bilar...
Så såvida ingen annan har någon bra kemisk förklaring så tycker jag att denna "myt är spräckt" haha (discovery Myth busters ;) )


Ps. Det ÄR brandfarligare me e85 ;) http://www.miljofordon.se/nyheter/main. ... nguageID=1
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 36,00.html
av Addekarlsson
#54521
HAr inga vetenskapliga erfarenheter själv av detta. Det är bara information jag införskaffat mig via internet och annan media. Den dagen jag motbevisas, ska jag genast ändra min uppfattning om hur det är att tanka med motorn igång. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av pegee
#60172
Hur är det i så fall att tanka Bi-Fuel med motorn igång? Det finns ju en tryckregulator mellan tanken och motorn som reglerar gasflödet. Hur kommer den att bete sig om trycket ändras snabbt (jämfört med normal gasförbrukning vid körning) under det att motorn går?

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]