cycler skrev:Bensin har joner i sig. Joner är laddade. När laddning rör sig får man ström. Ström skapar potentialskillnad. Som kan "normalisera" sig via en gnista. Som kan antända saker.
/C
Hmm, vet ej om de håller i längden då: om nu denna potetial/statiska elektricitet uppstår när bensinen flödar in i tanken, varför skulle inte bensinen å tanken jämna ut den potentialskillnaden omedelbart som den uppstår då det är en vätska som ligger direkt mot metallen (jämför att ladda en kam mot håret å böja av en fin vattenstrål, så fort kammen nudder vattenstrålen slutar det att funka, då kropparna med potentialskillnad möts (vatten å kam / bensin å plåt)). och om nu inte denna potential inte normaliseras monentant (direkt när de uppstår så de egentligen aldrig uppstår) utan det finns en spänning mellan bensin å kaross - vad har då denna spänning att göra med om motorn är av eller på?
battiets laddning som går genom plåten dvs det är laddning i plåten kring soppahålet, är det ett tättslutet system som bara sitter fast med plast å ingen batterispänning som når in om inte tanklocket är avskruvat. Dock spelar motorns roll inte in här, då batteriet fortfaran är i ett "kretssytem" (chassit är minusladdat), då batteriet inte "stängs" av bara för man stänger av tändingslåset. Detta är något man kan uppleva när man tar på bilen, att man får en stöt p.g.a. ojämna laddningar mellan dig å bilen då bilen är kopplad till minus polen. Skulle denna ström dock vara tillräckligt stark för att vecka en gnista skulle det betyd att såvida du inte "normaliserar" bilens (chassits) laddning innan du tankar så sprängs allt :D (sista biten va lite offside, frågan va som sagt va motornsr roll spelar in, ville bara slå hål på myten om att d här s.k. och laddningarna överallt skulle bidra till någon smäll)
Enklaste förklaringen jag hört varför man inte bör tanka med motorn på är att bensinen (tung gas, sjunker nedåt som kännt) skulle vandra frammåt mot motorn och där då riskeras att antändas. 1: skulle då bensinångorna väl framme vid motorn få en extra skjuts och flyga upp en meter till tändningsanordningen, igenom alla packningar och sen få sig en gnista och antända?. 2. Återigen står många med motorn på på en bensin macke, t.ex. d som precis ska åka/kommit till macken etc. Om då denna teori stämde borde väl vi höra om mackar som flög upp i luften lite då och då?
Läste dock nyligen om en liten annan faktor som faktiskt har orsakt explotion i samband med tankning! Dock var detta inte relavant om motorn va på lr ej, men det hade att göra med spänningen på/i bilen, så läs gärna det!
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... 12cf0fcb9e
OBS! 72% var kvinnor som orsakade explotionen, p.g.a lathet! hahaha, bra argument ifall fruntimmret hemma klagar!
För er med körtkort/läst VV körbok kanske även har märkt att det faktiskt inte står något om att det skulle vara farligt att tanka med motorn på. För er som inte tycker att det rör VV körbok så kan man väl bara kontra med att den boken tar upp varenda eventuell skaderisk rörande bilar...
Så såvida ingen annan har någon bra kemisk förklaring så tycker jag att denna "myt är spräckt" haha (discovery Myth busters ;) )
Ps. Det ÄR brandfarligare me e85 ;)
http://www.miljofordon.se/nyheter/main. ... nguageID=1
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 36,00.html