Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#813226
Jag har på flit skippat bränsledunk.. tycker inte det är vettigt att ha något så pass brandfarligt i skuffen.. speciellt inte när man har kombi. Tidigare har jag haft bogserlina, men många nya bilar får inte bogseras så just nu har jag ingen i bilen.. ska kanske lägga i en ändå.. men min bil får inte bogseras... :(
av 9070
#813235
Bör ej bogseras menar du? För lägger man i neutralen så kan man bogsera i låg hastighet en kort sträcka. Och en bil som åkt i diket kan du ju dra upp, även om den bilen "inte" får bogseras. Eller har jag missat något gällande nyare bilar?
Användarvisningsbild
av joel80
#813243
Ah.. du har rätt. Det är när man hamnat i säkerhetsläge den inte får bogseras.. man får inte heller försöka bogsera igång den vid motorstopp, det kan förstöra catten. Kortare sträckor och max 10km/h står det i min manual.

Jag kanske lägger i en lina i bilen ändå då.. :)
#813851
llesrof skrev:Seriöst... jag var inte heller scout när jag var barn men jag börjar undra lite vad det är för psykologiska faktorer som driver en del att skaffa attiraljer som en nedskjuten flygare inte ens skulle ha på sin flykt genom fiendeland. För en del verkar det mer handla om att överleva en global katastrof än att klara ett motorstopp vid det där skogspartiet på väg hem från Ica. Men visst, det är väl samma drivkraft som gör att folk köper SUV:ar. Det handlar väl om att leva ut någon slags fantasi om äventyr, människans kamp mot elementen och få kontakt med sitt ur-jag :mrgreen:
Haha det är väl sant till viss del det du skriver, men jag har hellre för mkt grejer med mig än inga alls.. Samtidigt kan jag inte undgå att tänka "säkerhet först" för det jag har i min bil är just till för det, säkerhet... För mig och andra medtrafikanter.. Man vet aldrig vad man sätts på prov på ute i vårt avlånga land.. Jag är förberedd både mentalt och fysiskt, och har sett till att förskaffa mig en del utrustning vilken kan ha en betydelsefull roll på en olycksplats eller för en nödsitustion. Klarar mig bra med min 740 annars ;) vet inte om du prioriterar säkerhetsprylar i din kärra, men jag tänker då inte bli ihjälfrusen på någon öde väg i en snöstorm eller stå överrumplad av en situation utöver det vanliga :) (D)

Mvh
#813880
Tror med det mycket väl lönar sig den dagen man väl står där att vara förberedd. Ibland har man dessutom användning av sakerna, ibland behöver man ju en ficklampa eller ett plåster osv.
#813921
Haha, jag var faktiskt scout ett tag, men nu har jag rensat bort de flesta sakerna från bilarna. Det viktigaste om man bara blir stående längs vägen med motorstopp, utan att någon är skadad, är att man har vatten att dricka, och att man kan hålla sig varm och torr.
#813962
Jag nöjer mig med Första förbandskudde, varm filt, ficklampa och vattenflaska. Detta förutom det som tillhör bilen och ligger under golvet i kombiytrymmet: Varningstrangel, domkraft, fälgnyckel och lagningssats. Sedan har jag även lagt in nödhjul och startkablar där.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!