Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1185448
Lite hade jag iaf, inventerade nu efter tvätten. 1 pensel till vadå? 1 P-skiva, frugans solbrillor, 1 usb minne och ett fiskben ifall man akut måste plocka isär inredningen :D
#1185462
Penseln kanske är till att damma av mellan knapparna och andra trånga utrymmen i bilen? :)
#1185580
Måste erkänna att jag är lika dårlig på att använda den. Sist då min dåvarande v70 fick spridarhaveri på motorvägen , slog jag bara på varningssblinkersen och låmnade nyckeln i bilen och promenerade hemöver. Ringde assistans efter vägen som hämtade bilen senare på kvällen.
#1185589
Har suttit och kollat på car crash videos, allmäna fails med superbilar och sånt och jag har just insett att jag vill ha en brandsläckare. Eller? Har googlat runt. 1 kg hade ju varit perfekt storleksmässigt men verkar inte räcka så långt? 2 kg kanske går att knöla in? Sen hittade jag denna som verkade bra. Står att den räcker i fem år. Är det som bäst före-datum dvs hur länge de kan "garantera" funktionen? Ganska dyra också, tänkte köpa både en till bruksbilen och en till Amazonen. S80:n tror jag inte börjar brinna men kan ju vara skönt att ha med sig medan Amazonen kanske skulle kunna vara mer brandfara för att det är en gammal bil? Veteranbilsförsäkringar brukar ju t.ex ställa krav på brandsläckare t.ex.

edit: fiskben och en liten skiftnyckel har jag också i bilen. Nästan alla ingrepp man ska göra kräver ju att man lyfter minuspolen och fiskbenen är alltid borta när man behöver dem så lika bra att ha den i bilen.
#1185594
Jag har en släckare i min bil, monterad i skuffen mot hjulhuset.
Bild

Sorry för sunkig bild men det var den enda jag hittade när jag snabbt letade på telefonen. :D
Utöver släckare så har jag, vad jag minns:
Triangel, såklart.
Ficklampa.
Varselvästar.
Div verktyg.
Däcktrycksmätare.
Mönsterdjupsmätare.
Fleecefilt (som oftast får agera skydd för saker och ting som ska lastas, men funkar ju även att värma sig med om nöden kräver det.)

Insåg häromveckan att jag inte har något first aid kit i bilen vilket kanske vore bra att ha, framförallt eftersom jag själv har småbarn och olyckan lätt är framme. Ska införskaffa en såndär lyspuck som jag vet att Micce talat gott om.
#1188276
Slutade med jag köpte en 1 kg-släckare på Clas Ohlsson för en dryg hundralapp och upptäckte "fickan" i bakluckans klädsel kunde perfekt rymma den. Sen att jag lyckades montera den snett är ju en annan sak men syns som tur är inte när resten av grejerna kom på plats (first aid kit, Volvos egna tror jag, och ett punkteringsfixkit från biltema).

Bild

Startkablar och bogserlina är nog vad jag först införskaffade. Har dragit min 360 ur ett dike och otaliga snöhögar samt kunnat ge starthjälp till en stackare på en mack. Däcktrycksmätare för att slippa åka ut varje gång man vill kolla trycket (kör en del långfärder). Samt en liten skiftnyckel, ett falsben/fiskben, liten ficklampa och en billig Ikea-filt. Har också köpt små isärtagbara spadar som jag har i alla bilar jag kör vintertid, ovärderligt om man kör fast eller bara behöver nödskotta sin parkeringsplats.
#1188316
Kablarna har jag haft glädje av ett gäng gånger också. Mest för att hjälpa andra men de har räddat mig åtminstone en gång.

Släckare åkte dit förra veckan.

Lina saknar jag nog faktiskt fortfarande..
Bilagor
IMG_20170724_200128786-2080x1170.jpg
IMG_20170724_200128786-2080x1170.jpg (517.87 KiB) Visad 4267 gånger
#1262027
Boende i skogen så jag har detta utöver vad alla bilar har som standard:

Första hjälpen. (Bara en sån sak som att man hade vanligt plåster till hands när dottern gjorde sig lite illa vid badet igår)

Lite basic verktyg i tygpåse, inkl torx så man får bort plastpaneler och en tändstiftnyckel.

12v kompressor, Startkablar, Säkringar och Glödlampor i en liten lådsats.

Bogserlina

En liten sats med däckpluggar. (Kalas när vi körde på en spik förra året. Däcket lagades vid första macken.

Mindre yxa. (Kan också slå ihjäl skadade djur och hugga ner en domkraft i isen så den står stilla)

Tändstickor i liten plastask. (Främst för att man annars glömmer dom. Tex för ljus på kyrkogården. ... tändare är opålitliga efter en stund)

Handhållen OBD-scanner för alla system. (Liten och nätt, och vad gör den för nytta hemma, om bilen strular borta)

1lit Motorolja, 1lit kylvätska och även lite Bromsvätska (efter att ha råkat ut för läckande slavcylinder så kopplingen la av på en S70. Så man kan köra hem iaf)
Samt en skvätt servo olja.

0,5 lit petflaska med vatten (främst avsedd för hunden) och en liten mugg.

Hushållspappersrulle. (Funkar vid akuta magknip också)

Hundbajspåsar. Lätt att glömma och funkar som handskar också om nått är kladdigt/äckligt.

Kraftigare najtråd på en liten rulle.

Liten LED-ficklampa. (Alltid I dörrsidan)

Reflexväst

Silvertejp

Mindre summa kontanter. <100kr. (Inte bara kundvagns-tia, utan nån 20'a för tex parkeringsavgifter till parkeringsvakter)

Solglasögon

Mobilladdare

P-skiva

Och arbetshandskar naturligtvis.

Extra på vintern:
En filt. (Säkerhet i -25')
Höga fodrade stövlar.
Demonterbar snöspade.
Fodrade handskar
Och uppenbar utrustning som snöborste & is-skrapa.

Jag har allt detta under lastutrymmet bak samt i handskfacket.
Inte så skrymmande som det låter.

Liten brandsläckare ska jag skaffa också.
Har en 0,3kg på fyrhjulingen. En sådan tror jag....

Allt detta är inte premiärt säkerhetsutrustning som topic lyder, men står man vid vägkanten, parkering, ellerpå en campingplats med strul är det guld.....

Här, långt utanför storstäder är hjälpen långt borta....
Då är självhjälp säkerhet.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]