Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#756641
9070 skrev:Jobbar inte extra som ambulanspersonal, tycker inte att jag gått till överdrift och bor i Stockholm, där vi har tillgång till det mesta. Men om jag kommer först till en olycksplats, kanske en bil som voltat och nu brinner, instängd barnfamilj som inte kommer ut så kommer jag inte att ställa mig bredvid för att vänta på räddningstjänsten. Jag kommer att agera!

Har varit med om så mycket under mina levnadsår så jag vill vara förberedd när det väl gäller

//9070
Det är beundransvärt att du tänker så mycket i förväg och på andra. Jag skulle också hjälpa till så mycket jag kan vid en olycka (har som tur var aldrig blivit vittne till någon allvarlig incident hittills) men utifrån mina kunskaper om ABC inte mha utrustning för det har jag inte ens tänkt på att skaffa.

Reagerade på all din utrustning och det kändes som om det skulle ta upp halva bagageutrymmet och så svarade jag lite cyniskt på ditt inlägg. Ursäkta.
#756644
MartinS skrev:Jag tror tyvärr många personer som är födda på 70-talet eller senare ofta inte inser att man kan vara ganska utsatt i en bil. Det har vi ju sett många exempel på de senaste åren med snöstormar där folk gnällt i tidningarna, när de suttit i lågskor och skjorta och bränslet börjar ta slut. Då skyller man på trafikverket och det kanske man kan göra, men under tiden är det rätt schysst att ha ordentliga grejer i bilen.

/Martin <- 70-talist
Själv 70-talist och Stockholmare. Det är skillnad på att inte ha med sig massor med extra utrustning och att inte ha med sig huvudet. Om det är (risk) för snöstorm är det direkt huvudlöst att åka hemifrån i lågskor och lite bränsle.

Men oavsett att inte håller med om det du skrev tror jag att jag förstår din övergripande poäng med inlägget. :-)
#756660
Är det någon åldersdiskriminering här eller? Jag är 60-talist och tänker sällan på vad som egentligen kan hända. Skulle mycket väl kunna ge mig ut och köra i snöstorm i lågskor och kanske inte ha bränslereserv för att kunna ha tomgång i några timmar. Det gäller rent generellt, inte bara faror med snö/kyla.
Förr hade jag ganska mycket verktyg i de äldre bilar jag haft, var som lite lättare att fixa något provisoriskt då. Men faktiskt aldrig i någon bil haft något för egen eller andras säkerhet, nog dags att tänka till kanske.
#756671
2444ever skrev:Är det någon åldersdiskriminering här eller? Jag är 60-talist och tänker sällan på vad som egentligen kan hända.
Nej då, det finns huvudlösa i alla åldrar ;-) Men ju yngre du är ju mer har ud ofta inställningen att "det löser sig" och du har naturligtvis inte lika mycket livserfarenhet om du är yngre heller.

/Martin <- 70-talist och stockholmare
#756761
llesrof skrev:Har ni behövt använda era yxor, batonger och spritkök? :D

Jadå, senast för nåt åt sedan då nån kört på ett rådjur och lämnat det på vägen med alla benen brutna. Då är yxan bra så man kan förkorta lidandet.

Jag har alltid minst detta med mig:

Yxa
Kniv
Startkablar
Bogserrep/spännband
Första förband (samt plåster och sårrengörare o.s.v.)
Filt
Verktyg (en hel del)
Domkraft (hydraulisk)
Fälgkors samt teleskopskaft.
5liters reservdunk med bränsle
Spade på vintern

Och på vintern har jag alltid jackan på mig när jag kör, även fast det är varmt i bilen. OM jag skulle hamna i diket, svimma och det är kallt ute så kanske ja ghåller värmen lite längre än om jag suttit utan jacka.
Kör alltid med tanken på att vad som helst kan hända.
#756779
Amarace skrev:
llesrof skrev: Jag har alltid minst detta med mig:

Yxa
Kniv
Startkablar
Bogserrep/spännband
Första förband (samt plåster och sårrengörare o.s.v.)
Filt
Verktyg (en hel del)
Domkraft (hydraulisk)
Fälgkors samt teleskopskaft.
5liters reservdunk med bränsle
Spade på vintern
Ungefär samma prylar som jag har, minus yxan. Jag har inte så mycket verktyg heller eftersom bilmekning inte är min grej. Har ingen reservdunk heller. Jag brukar se till att tanka i tid, speciellt om det är snöstorm, ett väder som en Volvo XC70 trivs utmärkt i.
#756787
Att köra med bränsle inuti bilen tycker jag kan göra mer skada än nytta, det samma gäller koncentrerad spolarvätska.

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]