Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#755574
Ja det vanligaste

verktyg
reflexväst
teleskopbatong
bensindunk
olja
oljefilter
dator med vol-fcr
startkablar
reservhjul med domkraft och fälgkors
Förstahjälpen
opperations handskar

med mera

dock skall batongen inte ligga där utan låg där när jag köpte bilen så förra ägaren ska få tillbaka den
av rid54
#756148
Beroende lite på situationen kan ju en kolsyresläckare vara ett alternativ, faktiskt. För allt elrelaterat är det ju så, att en pulversläckare är lika mycket destruktion som en eldsvåda om man inte genast efter släckning vattentvättar allt (vilket blir svårt med elektroniken...).

I övrigt har jag med verktyg, glashammare med bälteskniv, varselvästar, extra bränsle, kylvätska, olja och lite diverse i form av filt, spade, bräckjärn och ett spritkök med bränsle.
#756272
Har ni behövt använda era yxor, batonger och spritkök? :D
Nyfiken eller tycker du bara att det var onödigt att ha i bilen?

Själv har jag blixtljuspuckar, varselväst, sjukvårdsväska (modell stor), dubbla brandsläckare (1 stor bak samt 1 liten fram), diverse verktyg, brandfilt, sjukvårdsfilt, bogseringsrep, liten ihopfällbar spade/yxa. Mer bra-att-ha-prylar kommer att läggas i bilen så fort jag har tid :lol:
#756453
9070 skrev:
Har ni behövt använda era yxor, batonger och spritkök? :D
Nyfiken eller tycker du bara att det var onödigt att ha i bilen?

Själv har jag blixtljuspuckar, varselväst, sjukvårdsväska (modell stor), dubbla brandsläckare (1 stor bak samt 1 liten fram), diverse verktyg, brandfilt, sjukvårdsfilt, bogseringsrep, liten ihopfällbar spade/yxa. Mer bra-att-ha-prylar kommer att läggas i bilen så fort jag har tid :lol:
Men herregud, jobbar du extra som ambulanspersonal? Förstår att man vill vara förberedd för det oförutsedda men har du inte gått lite till överdrift? Eller bor du möjligen i obygden utan tillgång till polis, brandförsvar och sjukvård?
#756471
Jobbar inte extra som ambulanspersonal, tycker inte att jag gått till överdrift och bor i Stockholm, där vi har tillgång till det mesta. Men om jag kommer först till en olycksplats, kanske en bil som voltat och nu brinner, instängd barnfamilj som inte kommer ut så kommer jag inte att ställa mig bredvid för att vänta på räddningstjänsten. Jag kommer att agera!

Har varit med om så mycket under mina levnadsår så jag vill vara förberedd när det väl gäller

//9070
#756546
Jag tror tyvärr många personer som är födda på 70-talet eller senare ofta inte inser att man kan vara ganska utsatt i en bil. Det har vi ju sett många exempel på de senaste åren med snöstormar där folk gnällt i tidningarna, när de suttit i lågskor och skjorta och bränslet börjar ta slut. Då skyller man på trafikverket och det kanske man kan göra, men under tiden är det rätt schysst att ha ordentliga grejer i bilen.

/Martin <- 70-talist
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]