Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Zilent
#699004
Köpte nyligen en V70 -10 med ett instalerat alkolås. Nu vill jag ta bort det! Kan man göra detta själv? Jag frågade på Volvo om dom kunde ta bort det, men dom visste inte det!? Låset är av märket Dignita AL-5.

PS-jag vill inte ha en föreläsning om hur bra det är med alkolås, det är det...men inte i min privatbil.
av umekille
#699011
Endast den firman som installerat låset
kan ta bort det.Vill du ha det kvar men utan
funktion måste det avprogrameras så det blir neutralt.
av PTV
#699052
Fascinerande.Alkolåsen brukar det ju annars spridas lovord om av flertalet men som vanligt är det som så att det är ju jättebra med alkolås bara ... det inte sitter i min bil.LOL.
av Zilent
#699056
Visste att jag inte skulle kunna ställa en enkel fråga utan att få förklara.

Vi ha lås i alla bilar på jobbet (där är det bra för det är massor av olika personer som kör), men när det gäller min egen så måste mitt lås servas 2 ggr om året, och då måste jag skicka iväg det, till följd att jag inte kan använda min bil två veckor om året. Förklaring nog?
av Lövet
#1572509
Enklast är nog att höra med Dialect eller någon liknande montör https://dialect.se/fordonslosningar/alkolas/
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]