Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av sallo
#40791
hej! Jag har köpt en s80-99 men har inte fått den ännu.Jag undrar om jag har larm på bilen eller inte? för när jag läste den amerianska manualen under apps.volvocars.us/ownersdocs/1999/1999_s80/99s80_00.htm#contents chapter5 pg.59 alarm så såg jag den där instrumentknappen som jag inte har en aning om vad den betyder skulle naturligtvis ha frågat volvo vad den betyder.men hur som helst så sitter den knappen i bilen med risk för och bli idiotförklarad så undrar jag vad det är för knapp?
Användarvisningsbild
av Gizz
#40793
Knappen (om jag nu sett rätt knapp) är till avaktivering av rörelsesensorn inuti kupén på bilen. Tror att det är tillval till larmet men är inte säker.
Användarvisningsbild
av henka35
#40806
Om du har en liten rödlampa på instrumentpanelen som blinkar när du låser bilen, så har du larm.

/Henrik
av sallo
#40811
[quote="henka35"]Om du har en liten rödlampa på instrumentpanelen som blinkar när du låser bilen, så har du larm.
lampan finns men blinkar inte.
av Alminjo
#40825
Tror att alla S80 S60 V70N har redan den lilla röda lampan... sen om den är aktiverad är en annan fråga...
Användarvisningsbild
av Jensen
#40827
Lampan finns inte alls på alla bilar som standard, larmet ingår i vissa paket.
Har du lampan så ska larmet finnas, att den inte blinkar tyder väl på att den är trasig.
av Alminjo
#40830
Jensen skrev:Lampan finns inte alls på alla bilar som standard, larmet ingår i vissa paket.
Har du lampan så ska larmet finnas, att den inte blinkar tyder väl på att den är trasig.
Vet iaf att när jag skulle montera in larmet på en ny S60/V70 så hade bilen redan larmet och kunden hade ju betalat för larmet..
Jag fick listan på hans extrautrustning som ja skulle montera o larmet verkade finnas på dom flesta bilarna... är nu inte helt säker från vilken års.mod detta gäller...

Bilarna gjorda för USA marknaden är oftast fullutrustade men ändå kostar dom hälften så mkt som i SWE...

ex. fullutrustad S60 2.5T = 35.000 dollar
Användarvisningsbild
av Jensen
#41008
Vad talar vi om här?
Gäller det bilar från USA eller gäller det allmänt om det finns larm eller inte?
En bil från USA vet jag iallafall inte om den har larm eller inte, men en Sv-såld bil har inte larm som standard.
Användarvisningsbild
av CarMan
#41013
Tidiga S80 kan ha röd lysdiod, fast dom inte har larm
det finns en knapp på instrumet brädan som är för reduserat skydd.

dtycker man in den så låser inte bilen i blocerat låsläge, detta för att personer i bilen ska kunna ta sig ut om nått händer.
samma knapp andvänds för bilar med larm till att desutom av aktivera rörelse sensorn & det är fr att som inte bara ska kunna ta sig ut utan också kunna rörasig utan att larmet går.
Användarvisningsbild
av G-kraft
#41018
CarMan skrev:Tidiga S80 kan ha röd lysdiod, fast dom inte har larm
det finns en knapp på instrumet brädan som är för reduserat skydd.

dtycker man in den så låser inte bilen i blocerat låsläge, detta för att personer i bilen ska kunna ta sig ut om nått händer.
samma knapp andvänds för bilar med larm till att desutom av aktivera rörelse sensorn & det är fr att som inte bara ska kunna ta sig ut utan också kunna rörasig utan att larmet går.
Detta som carman säger står också på din intruktions bok....

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]