Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av magnum_77
#39696
Hej.

Jag har fått problem med startspärren på min Volvo 850 -96. Det är den modellen med plastnyckel och ett hål i panelen.

Det började med att en plastnyckel inte fungerade. Den andra fungerade en gång så jag kom hem.

Jag misstänkte att det var "avläsaren" i panelen som hade gått sönder och det visade sig att kontakten i botten var dålig. Nu vet jag inte om det är en kombination av att en nyckel har blivit avprogramerad + en dålig kontakt.

Hur som helst, någon som har några tips var man skall börja? Jag tänkte föröka få tag i en ny "avläsare" (om den nu inte är unik för varje startspärr)

Funderade även på att sätta in en extern strömbrytare istället för kontakten i botten på avläsaren. Frågan är hur man skall kopla in den. Jag har mätt ena delen av brytaren till baksidan på avläsaren, den andra kan jag inte mäta upp (om det inte är avbrott)

Någon som har kopplingschema, manualer eller delar så kan det vara av intresse. Var jag vet så användes denna typ av startspärr fram till -96. Kan man byta hela "kitet" själv eller mpste man programmera om datorn? Kan man koppla bort startspärren?
av magnum_77
#39803
Nu har det löst sig tack vare en tråd i detta forum. Tack! Jag kopplade bort startspärren.
Skruva bort ljudvallen på förasidan titta upp under denna, vanligast är att immon sitter upp jämte rattaxeln på vänster sida (en svart dosa med vit klisterlapp på) från immon går det massor av svarta kablar följ dessa så kommer man till 3st kontaktstycken. på det ena kontaktstycket sitter det två rosa kablar, koppla ihop dessa. på det andra kontaktstycket sitter det två styck blå-röda kablar koppla ihop dessa, på samma kontaktstycke sitter det två grön-röda kablar, (grövre) koppla även ihop dessa, ev med scotchloock ( eller hur det nu stavas), det tredje kontaktstycket behöver du inte bry dig om !
Fungerade klockrent. Väldigt nöjd efterssom Volvo skulle ha minst 4500kr för att fixa till den. Hutlöst!!

Det kostade mig 10kr + en halvtimmes arbete...

Förresten... det var inte mycket till startspärr när man vet hur man gör.. :lol:

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]