Sida 1 av 1
Stöldskydd v40 tdi 2002
Postat: mån 06 feb 2006, 23:49
av sulfido
Jag har tänkt montera en modern TDI i en planade motorbåt. nu har jag hittat en motor från V40tdi-2002.
Vet någon hur mycket prylar runt omkring jag behöver för att få igång den?
Jag vet inte mer än att allt som var monterat på motorm medföljer samt tändningslås nycklar och databox.
Vad händer om jag kliver in hos min Volvoverkstad och vill ha en nyckel nån gång i framtiden ?
Måste man ha en hel bil med sig in på verkstan som på min Citroen?
Sulfido (vill ha diesel i båten)
Postat: ons 08 mar 2006, 16:12
av sulfido
Jag har nu köpt V40-motorn (TDI 2002), försöker med några frågor till.
Fick med styrbox för motor, immobiliserbox, larmbox samt centralelektronikbox CEM.
Kan en Volvoverkstad koppla bort larmboxens signal till IMMO?
Om dom kan, gör dom det åt mig?
Enligt ritningar finns det ultraljudsenhet med glaskrosslarm.
Jag har ej denna enhet, om larmboxen ej går att avaktivera, faller projektet på denna funtion ? Man kan ju knappast ha något rörelsedetekterande larm i en båt med fladdrande kapell.
Vad gör SRS-modul (supplemental restraint system), den har jag ej heller? Måste jag skaffa denna samt lutningssensor ?
Detta är ju något udda och kanske svåra problem, men jag vill gärna prova att kämpa med detta ett tag, då en motor med denna vikt/effekt inte finns att uppbringa i marint utförande än.
Min förhoppning är att kunna skippa CEM-modulen samt larmbox.
Nån som ser en annan lösning? Kan man använda något annat styrsystem för motorn, typ för hembyggda insprut ?
Har Renault använt denna motor till något annat med mindre avacerat styrsystem, industri eller annat utförande?
Har små förhoppningar men greppar varje halmstrå.
Sulfido
Postat: ons 08 mar 2006, 16:45
av Perra N
Motorn är ju en gammal konstruktion som Renault har använt sen "urminnes" tider, och jag har för mig att Peugeot och Citröen använder sig av den i sina tidiga 90-talare. Snacka med någon som är kunnig på fransoser, så ska de nog kunna hjälpa dig.
Postat: ons 08 mar 2006, 19:30
av sulfido
Det verkar som om den här motorn är helt nykonstruerad.
Den har i varje fall ingen likhet med Peugeot Citroen 90-tal, som du nämner.
PSA verkar överhuvudtaget inte ha använt denna konstruktion. Den är ju dessutom ganska olik 2 liters HDI. Om den har något gemensamt med tidigare Renault så är det just skillnaden i bränsleförbrukning, och effekt som lockar mig.
Sulfido
Postat: tor 09 mar 2006, 07:47
av Perra N
Men är det inte den gamla 95 hk motorn vi pratar om? För jag hade en diskussion med en kund som hade något problem, och han hade köpt delen från Peugeot eller Citröen, eftersom dom kunde sälja den 30% billigare än Volvo. När kom i så fall den "nya" spisen?
Postat: tor 09 mar 2006, 15:05
av sulfido
Den här motorn är på 115hk, 265 nm 1750-2300v.
Vet ej när den dök upp i Renault men i Volvo är väl 01 första året ?.
Kanske botten är lik någon tidigare men den har längre slag än Peugeotmotorn 93-88mm. Jag har ej kört den men hört sägas att den är betydligt tystare och trevligare i gången än föregångaren. På papperet lägre bränsleförbrukning skadar ju inte heller.
Min maskin har bara gått 6000 mil, så får jag fart på den skulle det nog bli en trevlig marinmotor. Finns ju trimbox till den om jag skulle behöva mer effekt.
Det absolut intressantaste är ju vridmomentskurvan som har sin topp precis där man önskar på en planade båt, det är ju just när båten skall till att plana som det går som tyngst. Borde vara i detta varvtalsintervall. Med rätt trimbox kommer den upp i 310nm vilket är mer än många gamla tunga marindieselsexor.
Postat: fre 10 mar 2006, 10:40
av Sparkz
Tror inte det går utan CEM, det är ju centraldatorn i nätverket. Du kommer att få massor av felkoder på kommunikation saknas med diverse andra styrenheter, men det behöver ju inte betyda att motorn inte går. Men jag tror att du kommer att stöta på en del problem, så bli kompis med någon på en volvoverkstad som har VIDA på en laptop...