Sida 1 av 2
Låsbultar eller inte
Postat: fre 04 jan 2008, 10:30
av DrEvilBoy
Borde man ha låsbultar om man har R fälgar?
I så fall vilka är bäst... har läst om slitna hylsor som har gjort att man är tvungen att lämna in till verkstad för att få bort och det har varit kostsamt.
tex om man köper på micro.... då är väl risken stor att vem som helst som har köpt låsbulter på micro kan skruva av mina?
Är tvingad av kvinnan hemma att skaffa låsbultar.... vår vännina köpte en saab 9-5 sent härom kvällen.... parkerade bilen på parkeringen... nästa dag skulle hon till jobbet... inga däck. fast idioterna som stal däcken hade varit snälla... de hade pallat upp bilen så att den inte stod på backen.
Passar på att slänga in en annan fråga.... hur ser man om man har "äkta" R fälgar.... måste man plocka av dem för att se?
Postat: fre 04 jan 2008, 18:28
av Infide
Jag har 2 uppsättningar Volvo orginal. Alltså 3 vanliga bultar och 2 av varandra oberoende låsbultsuppsatser.
Postat: fre 04 jan 2008, 18:41
av Nexus
ja det beror ju vart du bor i landet :roll: jag har alltid haft låssatts på mina alu hjul. Sen är ingen låssatts lik den andra (eller ska ej vara det)
Postat: fre 04 jan 2008, 18:58
av Fluffen
Jag kör utan låsmuttrar på min 240 med polarisfälgar.
Tycker det är snyggare utan och så har jag alltid bilen i garaget på nätterna eller inlåst i verkstaden hemma.
De jag kommer på med att skruva loss mina fälgar kommer inte att få det så roligt när jag "pratat" med dom. :twisted:
Om de är äkta ska det stå volvo med ingjutna bokstäver bak på fälgen.
Postat: fre 04 jan 2008, 19:52
av Funk
Det finns olika "mönster" på nycklarna/bultarna, lite olika många beroende på fabrikat . Men det är inte så många på originalbultarna..
Dom hjälper till en smula att försvåra för tjuven givetvis, dom är inte omöjliga att få av utan rätt nyckel, men man slipper troligen oroa sig för impulstjuvar...
Jag har personligen aldrig dragit sönder eller inte fått loss några bultar trots bokstavligt talat tusentals hjulbyten, men så drar vi dem med rätt moment, och gärna manuellt..
/Thomas
Postat: fre 04 jan 2008, 20:16
av Brainy
Jag kör saab, däckverkstaden brukar börja svära och kön bli längre och längre när dom försöker byta till vinter/sommardäck då bultarna självdrar sig så grönj*vligt att jag inte ens ger mig på att försöka byta själv. Att ha reservhjul med sig är menlöst då jag ändå inte får loss det punkterade hjulet...
Har böjt både telskopskaft och fälgkors när jag försökt så saab-bultar är nog att rekommendera ;)
mvh
Anders
Postat: fre 04 jan 2008, 23:35
av Infide
Med bara en låsbult kan man vicka loss den när de andra bultarna är lossade. Med 2 eller fler går det inte.
Re: Låsbultar eller inte
Postat: tis 08 jan 2008, 14:17
av DrEvilBoy
Det blir nog biltemas låsbultar :lol:
Re: Låsbultar eller inte
Postat: ons 09 jan 2008, 07:17
av Sirus
DrEvilBoy skrev:Det blir nog biltemas låsbultar :lol:
Har hört att biltemas bultar rostar efter ett tag. Själv kör jag med en sats som inhandlades på en däckfirma här i stan.
Rekomenderar inte volvos orginal, mycket lätt att slinta.
MVH
Paul
Re: Låsbultar eller inte
Postat: ons 16 jan 2008, 18:38
av jojjeblom
DrEvilBoy skrev:Det blir nog biltemas låsbultar :lol:
Jo Biltemas är ju ganska billiga, det är nästan lagom att köpa 5st satser och köra med bara låsbultar :D .
Då tar det nog lite tid för tjuvpacket att få av hjulen.