Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1528102
Har läst att en del rekommenderar att man efterdrar muttrarna efter en tids däckbyte och en del andra menar att man inte behöver det.
Jag själv testade efter en månads tid efter däckbyte men dom gick inte dra en millimeter.

Vad är eran åsikt om detta?
#1528111
Om man drar med momentnyckel till rätt nm så SKA det inte behövas. MEN jag har faktiskt vid ett tillfälle haft ett hjul som höll på att lossna trots att jag använde momentnyckel. Efter det så drar jag alltid bultarna igen med momentnyckel efter några mil trots att det inte "ska" behövas. Men onekligen behövdes ju det vid ett tillfälle och det räcker för mig.
#1528129
@HeavyMetal, Hänt mig mellan två verkstadsbesök på två veckor, de hade fel del hemma och däremellan höll ett hjul på att lossna, turligt nog kände jag att något va fel innan något hände. En gång annars har jag kanske lyckats dra åt ytters lite till efter säg 50 mil och har i princip bytt däck själv mellan säsongerna sedan 1999. Har nu med en momentnyckel som ska provas vid nästa byte till sommardäck. Kommer ändå känna på de, det finns bara ett sätt att veta att de är ok och det tar ca 2 minuter.

BTW, kände en som fälgen lossnade på motorvägen hem från verkstaden. Inte kul alls
#1528135
Micce1980 skrev: mån 23 jan 2023, 16:21 @HeavyMetal, Hänt mig mellan två verkstadsbesök på två veckor, de hade fel del hemma och däremellan höll ett hjul på att lossna, turligt nog kände jag att något va fel innan något hände. En gång annars har jag kanske lyckats dra åt ytters lite till efter säg 50 mil och har i princip bytt däck själv mellan säsongerna sedan 1999. Har nu med en momentnyckel som ska provas vid nästa byte till sommardäck. Kommer ändå känna på de, det finns bara ett sätt att veta att de är ok och det tar ca 2 minuter.

BTW, kände en som fälgen lossnade på motorvägen hem från verkstaden. Inte kul alls
Ja det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra då.
Som sagt det tar ju inte så lång tid att kolla. :-)
Så runt 50 mil är det bra att kolla då efter ett byte?
#1528176
@HeavyMetal, Det är väl ett snitt som brukar nämnas så kör på ett liknande :-)
#1528184
Jag drar med momentnyckel och brukar kolla efter nån månad, aldrig varit med om att jag behövt efterdra någon skruv trots 2 bilar på 10 år
#1528191
Loctite, momentnyckel och korsvis dragning, brukar kolla någon dag efter hjulskifte men har aldrig hittat någon lös skruv. Se upp med att lägga kopparpasta på navet, den kryper undan efter ett tag så då behöver man efterdra. Universalfett ger inte det problemet.
Saab hade problem med att nya bilar tappade hjulen då det blev mode att lacka fälgarna i bilens färg. Det låg uppenbarligen färg i bulthålen som nöttes bort efter ett tag :-/
#1528196
En gång när jag hjälpa en gubbe på en Renualt senic att hämta från verkstaden. efter 1 km körning fram vänster däcken läna oss och krocka med en mötande bil. andra gången toyota verso bilen skakar och ägaren fråga mig om jag kan kolla på bilen bara 2 mutter kvar. Verkstaden neka efter lite snällt prat fick 3 mutter gratis.
#1528230
@Solomon, Misstag sker men där finns det rum för kompensation tycker jag. De har släppt ut en trafikfarlig bil

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]