Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Eaze54
#1504825
Tjena,

Fick förarsidans spegel stulen häromdagen, dom tog bara glaset, och inget mera. Förra året så tog dom torkarna till rutan.
Man blir väldigt arg när det kommer till sånt här skit, och jag undrar om ni har några förslag på hur man skyddar sin bil mot sådana riktiga äckliga människor?

Har bara en parkering och inget garage, tyvärr. Kan man installera någon kamera som är på och spelar in och man kan se från telefonen, eller något liknande? Finns ju ingen säkerhet någonstans på parkeringsplatsen och det är ganska många bilar, jag och en annan har blivit drabbad så vitt jag vet. Kan säga att detta hände mitt på dagen. Kom hem vid 8 på morgonen och inte 4 timmar efter, så upptäcker jag att någon skitstövel har stulit min spegel på bilen.

Om ni har några förslag hur man kan skydda sig från detta, så skulle jag vara tacksam på förslag! Finns inga vittnen, ingen som säger något. Dom kommer i princip undan med detta varje gång, så jag skulle vilja veta bäst hur man skyddar sig från sådant smuts.

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av Koldstart
#1569291
Återupplivar det här inlägget.

Vi har larm på vår V60 MY20. ock vi ser just nu en hel del stölder av spegelglas.
Är det någon som vet om Volvons larm går, när ytterspegeln vrids från parkerat läge
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1569306
@Koldstart, Inte så troligt, då skulle de få gunga den rätt rejält tror jag.
Användarvisningsbild
av Derank
#1569327
spegelglas? varför tar man just det? lär väl inte gå att kränga spegelglas, köper ju katalysatorer, fälgar mm, men spegelglas?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1569352
@Derank, De har nog haft sönder sitt eller förlorat det. Istället för att beställa ett på Trodo.se för 150kr så tar man ett och köper Pizza på hemvägen och köper några lotter på sin iPhone 15 pro man har på avbetalning när man ändå sparat in de del pengar på sin lilla kupp :-)
Användarvisningsbild
av Koldstart
#1569364
Micce1980 skrev: lör 03 feb 2024, 23:05 @Derank, ...beställa ett på Trodo.se för 150kr ...
Om det bara vore så.
Sidospegelglas till nya Volvo är tyvärr ganska dyre.

Dom är utrustade med värmekablar BLIS-lampor och är gjutna mycket exakt. ==> Hög pris :-(
Här i Danmark ser vi vågor av stölder, tjuvarna väljer ett område där det är tyst på natten och många premiumbilar. Och sen börjar dom. Och dom har verktygen redo. 1-3 minuter per bil. Längre tid det tar det inte :ninja:

Tjuvarna går rakt mot Mercedes, BMW, Tesla och Volvo. Men om det står en VW eller Skoda på vägen tar dom också den.
På något sätt lyckas dom också med att inaktivera "sentry mode" på Tesla-bilarna. Så det verkar ganska så välorganiserat.

Många försäkringar har 0 självrisk för "serievandalism". Men här talar vi om "Serial stöld" inte "vandalism". Gissa om vem som ska betala självrisken. :x
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1569383
@Koldstart, Ja där är de säkert dyrare, till min kärra som enbart har värme i sig är de billiga i alla fall :)

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]