Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Dejan195
#1498140
Hej!
Ska i sommar åka första gången utomlands med min bil och kommer åka igenom ett fler tal länder.
Kommer övernatta, där bilen kommer stå på hotell parkering i Tyskland, Österrike och Montenegro.

Bilen och hjulen är inget speciellt attraktivt för tjuvar då jag inte har några värsting fälgar (Volvo original). Har idag inte låsbultar och funderar på att köpa till det som säkerhet, sen vill en tjuv ta dina hjul så gör de väl det ändå tillslut.

Tycker ni jag bör skaffa låsbultar, isåfall vilka för hört mycket om att Volvos är sådär, eller är det inte nödvändigt då bilen har nivå sensor och larmar så fort någon skulle försöka (har Volvo on call)

Tacksam för svar :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1498144
Hör med ditt försäkringsbolag om de kräver det. Jag har kastat mina, tänkte som hos grannarna som fick inbrott i sina bilar för att de letade efter "nycklarna" till låsbultarna. Antingen hittade de dem eller så tog de fälgarna ändå, det är inte svårt. Så för att slippa inbrott får de ta mina fälgar, de går ju snabbt att ersätta. På timmen om det skulle ske hemma då jag kan sätta dit vinter eller sommardäcken beroende på. :)

Ha en kul resa, det handlar mer om att lämna saker inte synligt och parkera nära ingång/utgång tänker jag. Städa ur så det inte ligger en massa prylar som laddare och powerbanks, alltig någon pundare som tänker att de tjänar 50kr på en bra powerbank mm :bored:
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1498159
Jag har varit med min nuvarande bil och den tidigare bilen till typ de flesta länder och platser i Europa, men aldrig upplevt att någon har försökt skruva av fälgarna.
Nu har jag för visso haft låsbultar på den bilen jag har nu, men varken "hattarna" på bultarna har rörts eller larmet har gått så min slutsats är att ingen förmodligen ens har försökt.
För denna säsong är dock inte låsen monterade, de var nära att de "runddrogs" så jag hoppade det.

Jag skulle känna mig trygg att åka utomlands utan låsbultar, men vill man har hängslen och livrem så finns det i princip nytt på Bildelsbasen för 200:-.

När jag bodde över i Montenegro på vägen hem från Grekland 2018 stod bilen som vanligt i ett övervakat garage.
Jag har även parkerat på gator utanför hotell på andra håll (bl.a. i Belgrad och Chișinău), där har bilen också fått stå ifred.

Sen ska man såklart, som Micce skriver, inte lämna föremål synligt liggande i bilen. Det är typ regel nummer 1. :-)

Trevlig resa och glöm inte beställa Grönt kort från ditt försäkringsbolag och med fördel även EU-kortet (europeiska sjukförsäkringskortet) från Försäkringskassan :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1498162
Och kom ihåg att det behövs "vignette" i Öserrike om ni ska köra på motorvägen. Lät att missa om man inte vet, gjorde det själv de två första gångerna vi bilade där, förvisso typ 2006 men ändå. Ta det lite försiktigt med om ni är ovana vid körning neråt Europa, bättre att komma fram :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1498169
Även Slovenien har Vignette-systemet, medan Kroatien har avgifter som betalas längs vägarna. Tror jag betalade några hundralappar för att köra igenom hela Kroatien på motorvägen.
Ett tips är att köpa dessa vignetter på typ bensinmackar strax innan man kör in i landet (köp i Tyskland för Österrike etc.), det finns olika giltighetstider för dessa beroende på land.
Det är inte att rekommendera att köpa en för endast några dagar, för att sedan köpa en ny på hemvägen. Orsaken är att man då får stå och försöka få bort den gamla.
Att ha två från samma land monterat samtidigt är ofta en dålig lösning, dock osäker på om det kan ge böter.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1498173
I Österriek iaf gäller den kortaste i 10 dagar för 8,5 euro, nästa steg är 2 månader för 24,8 euro man behöver inte ta bort den gamla om man köper en till. Vissa verkar samla på de kan man tro när de har ett tio-tal ;-) Finns även digitalt i app men då måste man köpa den 15 dagar innan den ska börja gälla
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?