Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av emka
#1460997
volvofantast skrev:Spelar ju ingen roll vem som kör det kan ju vara lika farligt ändå,du skrev ju att du behöver byta bromsbelägg och tar dom slut när ni kör så har ni ju ingen broms alls om det är fram det är dåligt
Nej beläggen är inte dåliga, mycket kvar av dem men jag byter de naturligtvis samtidigt som jag byter skivor. Att ratten skakar lite och vänster fram känns lite vobbligt kan jag leva med en vecka. Skivorna är inte nedslitna men nånting har gjort att de blivit skeva och frågeställningen är väl mer ifall skeva skivor kan orsaka några följder mer än skak i ratten och vobbel? Åker mest på motorväg, iaf 80% av min körning.
av Malmstroem
#1461003
Det är väldigt svårt att rekommendera någon att köra med en trasig bil.

På din beskrivning låter det som om bilen bör stå tills den kan repareras ("skakar nåt sjukt i ratten"). För mig låter det som om du nästan får problem att hålla i ratten vid hårdare inbromsning. Är det så illa så hade jag inte kört vidare.

Är det måttliga vibrationer och skivor/belägg i övrigt är i bra skick hade jag personligen kört vidare. Jag har inte alltid direkt åtgärdat bromsar som vibrerat. Däremot har jag aldrig låtit det vara så länge att jag fått rejäla vibrationer. Med lite planering brukar det gå att anpassa körstilen så att bromsarna knappt används.
av emka
#1461021
Malmstroem skrev:Det är väldigt svårt att rekommendera någon att köra med en trasig bil.

På din beskrivning låter det som om bilen bör stå tills den kan repareras ("skakar nåt sjukt i ratten"). För mig låter det som om du nästan får problem att hålla i ratten vid hårdare inbromsning. Är det så illa så hade jag inte kört vidare.

Är det måttliga vibrationer och skivor/belägg i övrigt är i bra skick hade jag personligen kört vidare. Jag har inte alltid direkt åtgärdat bromsar som vibrerat. Däremot har jag aldrig låtit det vara så länge att jag fått rejäla vibrationer. Med lite planering brukar det gå att anpassa körstilen så att bromsarna knappt används.
Antar att känslan av "skaka nåt sjukt" är subjektivt. Jag kan fortfarande hålla i ratten med ett par fingrar och verkligen inte behöva använda båda händerna. Känslan är liknande som obalanserade däck typ. Kanske aningen mer. Och det jag ska köra är 80% motorväg fram till nästa helg. Fick damen att ställa in planerade resa idag men ska klämma 30 mil imorrn till mitt resmål och tillbaka med motorväg 99,9% av vägen så bromsarna kommer knappt användas.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]