Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av emka
#1460930
God kväll.

Jag har en V50 -11 som jag behöver byta belägg (de är okej men byte såklart samtidigt som jag byter skivor) och skivor på fram, det skakar nåt sjukt i ratten nu vid varje inbromsning och planen är att jag ska göra det nästa helg. Men nu är min bättre hälft ledig imorgon och vill ta en tur på sisådär 30 mil, och i övermorgon ska vi 30 mil till. Uppskattningsvis så kommer jag köra kanske 100 mil fram till nästa helg. Bilen drar lite lätt åt vänster och jag märkte det för några veckor sedan att det vobblade lite när jag bromsade i höga hastigheter men värre, det har det blivit. Speciellt när jag kör 80/kmh och högre hastigheter, det känns lite som om däcken är obalanserade i vanlig körning men det kan jag leva med en vecka där jag bara kör till jobbet i princip. I stadskörning är det inga direkta problem för det är liksom inga problem att få hem bilen och personligen känner jag mig okej att köra men då damen fått för sig att bränna 30+ mil imorgon och hon är en ganska oerfaren förare med ett hyfsat nytaget kort.

Min fråga då, vågar jag släppa henne med bilen? är det ett rent obehag som är enda grejen under dessa i sammanhanget ganska låga (ca 100) milantal innan byte eller kan något gå rent åt helvete och jag får be henne stanna hemma? Vad kan hända om det gått för lång tid innan byte?
av TobiasDa
#1460931
Jag kan inte svara på vad konsekvenserna skulle kunna vara med just din bil. Men jag körde 50 mil med skeva och väldigt, väldigt rostiga bakre bromsskivor utan problem. Visst skakade det och så men det hände inte så mycket annat än det. Bytte någon vecka senare :)

Men som sagt - jag vet inte exakt vad konsekvenserna skulle kunna vara med just din bil.
av KalleJ
#1460934
Har bara två saker att säga. Hyrbil, Tåg eller köp ny hjärna.

Skulle du vara så jävla idiotiskt att du kör 100mil till så kommer bussningar, spindelleder, styrleder och allt annat ta stryk.
av emka
#1460937
KalleJ skrev: tor 26 aug 2021, 22:16 Har bara två saker att säga. Hyrbil, Tåg eller köp ny hjärna.

Skulle du vara så jävla idiotiskt att du kör 100mil till så kommer bussningar, spindelleder, styrleder och allt annat ta stryk.
Det var 3 saker. I övrigt har du en rätt taskig attityd och kanske behöver ta itu med din dåliga självkänsla. Istället för att försöka trycka ner folk för att visa hur bra du är kan du alltid gå och prata med nån. Hjälp finns.

Nog om det, antingen så håller vi en god ton till varandra eller så ber jag dig vänligt men bestämt att hålla dig undan min tråd.

Tillbaka till topic: hur kan dessa saker ta så enormt mycket stryk menar du? Mer eller mindre 70 mil av dessa är på motorväg där bromsen används nästan obefintligt, resten är stadskörning fram och tillbaka till jobbet i princip.
av Erik Å
#1460943
Tillbaka till sakfrågan, kommer hela bilen i wobbling vid en nödbromsning i en kurva så kan det förmodligen bli knepigt att hålla sig kvar på vägen.
Jag skulle inte ha lånat ut en bil i det skicket till ett "blåbär", där behövs grejer i väl fungerande skick..
av KalleJ
#1460948
Oj förlåt, sätt en saftblandare på taket och kör! Eller koppla ur frambromsarna så slipper du skakningarna i ratten.
Ja det finns hjälp att få på flera håll, kan rekommendera en Bilverkstad, Blocket eller Bilprovningen så du får körförbud (eller tror du den går igenom en besiktning?) :-D
av emka
#1460974
kebabpizza skrev: fre 27 aug 2021, 06:05 Lite vobbel kan man leva med, men vad värre är om bromskivorna börjar bli riktigt tunna så kan dom ha spruckit och det ska man absolut inte köra med.
Ja men lite så tänker jag med. Märks ju inte av så mkt när jag kör i lägre hastigheter än 80, framförallt märker jag av det vid avfart från motorväg eller så. Tror inte de är tunna eller spruckna för då hade jag väl märkt det innan då vobblandet och skakandet kommit smygande och blivit värre. De ska bytas nästa vecka så gör så att jag kör själv och min käresta får vänta tills allt är bytt.
av volvofantast
#1460987
Spelar ju ingen roll vem som kör det kan ju vara lika farligt ändå,du skrev ju att du behöver byta bromsbelägg och tar dom slut när ni kör så har ni ju ingen broms alls om det är fram det är dåligt
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]