Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1430156
Volvorookie skrev: tis 16 feb 2021, 00:10 Hej!

Vad är skillnaden på Volvo on call och Volvo Assistans (som man får när man servar bilen) när man får problem med bilen?

Om man bara är ute efter att få hjälp med bilen om den krånglar dvs - vad är skillnaden?
Volvo on call: https://www.volvocars.com/se/support/to ... vo-on-call
Volvo assistans: https://www.volvocars.com/se/aga/servic ... -assistans

T.ex. äldre volvo bilar hade inte volvo on call(det fanns inte på den tiden tills tekniken blev mer smidigare med hjälp av mobil(när appar tillkom.

Volvo assistans är ungefär som "falck/motsvarande assistans vid punktering, bilen krånglar och du behöver bärgning m.fl.
medans Volvo on call innehåller mycket mer saker än bara assistans, med hjälp av appen kan du starta värmaren utan att behöva röra bilen, kolla körjournal, etcetc, vad det nu kan innebära (då jag inte har det själv har jag 0koll) dock kostar det efter x år. som ett abonnemang.
#1430355
Tack för svar :)

Men om man bara jämför Volvo on calls assistans - som kostar ca 390kr/år(?) och sedan Volvo assistans som man får gratis när man servar bilen hos Volvo - är det någon skillad på dessa två tjänster? :) Tänkte nämligen skaffa Volvo on calls enbart för assistans. Men onödigt om det är samma sak man får när man servar bilen tänkte jag. :)
#1430544
Volvo on call är väl aldrig assistans om jag har förstått det rätt? On Call är väl endast att den är uppkopplad och det finns ett nummer som man kan ringa eller trycka på en knapp och på så sätt få betala för assistans eller om man har Volvo Assistans genom service eller om det går att betala för?
Dessa 390kr/år är väl bara för On Call tjänsterna dvs ringknapp/Körtjournal/appuppkoppling? Så jag har uppfattat det men kan ha fel
#1430563
Volvorookie skrev: tis 16 feb 2021, 21:26 Tack för svar :)

Men om man bara jämför Volvo on calls assistans - som kostar ca 390kr/år(?) och sedan Volvo assistans som man får gratis när man servar bilen hos Volvo - är det någon skillad på dessa två tjänster? :) Tänkte nämligen skaffa Volvo on calls enbart för assistans. Men onödigt om det är samma sak man får när man servar bilen tänkte jag. :)
Jag skulle säga att det är skillnad, VoC/Volvo on call) är inprincip en tjänst som skall underlätta förare och göra det lättare för dig att kommunicera med bilen från att kunna låsa upp/låsa , starta fjärrvärme, etcetc. typ. Volvo assistans får du upp till 10år om du servar bilen hos en auktoriserad volvo verkstad. Låt säga att du köper en bil som har VoC men du inte tänkt aktivera, det funkar också. Efter 10år så försvinner Volvo assistans(tror inte du kan köpa det efterhand heller.. utan då blir det andra t.ex. falck, solid, andra som har just assistans-tjänster)
Niclas skrev: ons 17 feb 2021, 13:17 Volvo on call är väl aldrig assistans om jag har förstått det rätt? On Call är väl endast att den är uppkopplad och det finns ett nummer som man kan ringa eller trycka på en knapp och på så sätt få betala för assistans eller om man har Volvo Assistans genom service eller om det går att betala för?
Dessa 390kr/år är väl bara för On Call tjänsterna dvs ringknapp/Körtjournal/appuppkoppling? Så jag har uppfattat det men kan ha fel
VoC knappen (om vi nu bortser från SOS/ifall du råkar ut för en bilolycka och bilen kommer automatiskt koppla in via VoC för att kontakta deras kundcenter eventuellt larmar SOS att du råkat ut för en bilolycka incase du är medvetslös/svårtskadad och inte kan ringa 112.) men fungerar också som om du skulle ringa ett vanligt samtal till Volvo assistans kundcenter för punktering, batteri problem, bärgning etc.etc
*hantering av VoC: https://www.volvocars.com/se/support/to ... abonnemang"
#1437717
Jag har Volvo On Call (VOC) och har ringt via VOC-appen en enda gång för att få "hjälp". Det var när kopplingen på min nuvarade bil brann och rök bolma in i kupén så jag fick kasta mig ur bilen. Kunde förstås inte trycka på den röda Nödknappen i taket då. Men i VOC-appen när jag kommit ut bilen valde jag Support -> Begär Assistans så svara det en dam och hon såg direkt var min bil stod och fråga vad som hänt och jag förklara, sen skicka hon en bärgningsbil från Karlstad (närmaste ort) ca. 6 mil från den plats jag stod med bilen efter vägkanten i kylan, tog ca. 50 minuter innan bärgaren kom och drog upp min bil på flaket och så körde vi till närmaste Volvohandlare där de tog hand om bilen.
/Bo
#1437734
Den röda larmknappen har jag bara använt en gång, då jag blev påkörd på motorvägen.
Anledningen att den inte ringde upp själv var, som jag förstod det i efterhand, att ingen krockkudde hade smällt. Det var en stor skåpbil som brakade in i baken på min bil.
Den vanliga knappen har jag använt några gånger för att fråga om tekniska saker som inte står i boken, men jag fick aldrig svar på mina frågor, så det är väl mest en "jag ringer bärgare åt dig-knapp"...

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]