Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av wernerisaksen
#1408041
Jag har läst den långa tråden om Volvos eländiga låstbultar men kan inte se vilka råd som avser vilken typ av låsbult. Så om nån kan svara på hur man lyckas få bort såna jag har är jag tacksam. Knacka med nåt runt mitt i så dom går söner eller slå på en hylsa storlek 20 eller hur får jag loss dom. Hylsan är förstörd
Det är alltså den äldre modellen som fanns 2002 och framåt. Se bilderna
Tacksam för hjälp


https://imageshack.com/i/pmgPCU8vj
https://imageshack.com/i/po8fIRIWj
av Andreas12
#1408050
Är själva nyckeln sönder?
Hoppar den över brukar jag ta spärrskaft o slå inåt samtidigt jag vrider..går om dom inte sitter tokhårt.
Kör in o hör med däckahandlare ibland har dom liggande som passar.
Alt är kapa fälgen o sen låsbulten men då är hjulen skrot
Svetsa fast mutter o dra loss den, krävs rejäl svets o tålamod om den sitter hårt, kan sabba alufälg.
av glock40sw
#1408129
Bästa sett är att svetsa mutter ovanpå. Behöver inte mera än vanlig hobbysvets ,men svetsare som kan sin sak. Hade tur att ha en granne som är yrkesman ,när mina två bultar satt fast , och senare har bevittnat flera gånger när man lossar bultar. Aluminium fälgar skyddas enkelt med aluminiumtejp. Har fungerat perfekt.
av wernerisaksen
#1408327
Andreas12 skrev: mån 19 okt 2020, 17:04 Är själva nyckeln sönder?
Hoppar den över brukar jag ta spärrskaft o slå inåt samtidigt jag vrider..går om dom inte sitter tokhårt.
Kör in o hör med däckahandlare ibland har dom liggande som passar.
Alt är kapa fälgen o sen låsbulten men då är hjulen skrot
Svetsa fast mutter o dra loss den, krävs rejäl svets o tålamod om den sitter hårt, kan sabba alufälg.
Hej. Ja det är nyckeln som är lite skadad. Tack för tipsen :)
av Nilobilo
#1414508
Lyckades att med ett enkelt spännband få tillräckligt tryck med fälgkorset och nyckelhylsan mot bulten så att jag kunde dra loss. Dra det två varv och se till att najja det ordentligt tajt.
Bild
Lycka till!
Bilagor
9A37E9C7-673A-4A71-A583-A1F4D3049C8F.jpeg
9A37E9C7-673A-4A71-A583-A1F4D3049C8F.jpeg (793.48 KiB) Visad 18009 gånger

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]