Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1406596
Hej detta blir mitt första inlägg på detta forum hoppas jag håller mig on topic och i rätt del utav forumet.

Jag har fått erbjudande om att få köpa en väns kollegas V50 2009 modell got 20k+ i mil för en billig peng eller så säljer han den till bilfirma för samma peng, då han inte orkar hålla på med blocket. Och detta kommer då bli min första bil.
Bilen är pedant skött med full seevicebok, blivit servad på bra verkstad och har gått igenom vad jag kunde se de besiktningar ägaren gjort. Den senaste besikning gick igenom utan anmärkningar. Ägaren nämde att vänster fram knarrarclite då man svänger ibland och han trodde det var en länkarm eller något, min polarecsom bar med och kan bilar sa att det varcinget att bekumra sig som (litar på honom + bilen har ju gått många mil) Det enda som bekymrar mig är att då detta är min första bil så vill jag ha sten koll på det mesta och vad som då inte i senaste besikningen så bra ut var en notering på sida 2 med röd text "krockskydd !" Stod ingen förklaring till vad det var eller vart, men annars så gick den igenom allt utan notering. Ingen felkod eller 2or. 1or.

Vad jag lyckats googla fram så betyder "krockskydd !" Attdet att någon airbag eller säkerhets anordning son inte fungerar 100% är detta en alvarlig sak? Kan man se "villket" krockskydd det är dom inte fungerat? Tex höger bak C stolpe airbag. Eller vönster fram passagerar bältedspännaren?
Och vad kan det kosta att reparera en sådan sak? Är det helt olika prisbild beroende vart på bilen felet är? Eller pratar vi allt över 10k klassen?

Tack på förhand för svar och hjälp! :-D
#1406606
Blev bilen godkänd eller underkänd vid sista besiktningen?
Det låter som något dom läst ut ur bilen, står där någon felkod på protokollet?
Felkoden är specifik och berättar vart felet finns.

Det skulle kunna vara en gammal felkod som legat lagrad i systemet, är det fel på airbag-systemet så lyser lampan i instrumentklustret 10/10 gånger.
Utan felkoden är det dock svårt att gissa vad det är som felar.

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]