Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
#1382598
Om inte nyckeln är helt rökt så...
Något stadigt mothåll
En domkraft
Dragskaft typ https://stormcdn1032.azureedge.net/cf5e ... ca40fd.jpg
Låsnyckel
Ordna tryck mha domkraften
Anhåll - domkraft - dragskaft - låsnyckeln - låsmutter - bilen
Man får försöka stötta upp det hela så det alignar
Har sett det utföras med en sk kärringdomkraft, kanske kan det fungera även med en liten
https://productimages.biltema.com/v1/Im ... ge/15222/1
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1382608
Va det inte så att ett spärrhandtag glider ur själva fästet? Pröva med att trycka på plats med spännband.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1382654
Vi drar allt som inte är speciellt noga torrt när vi bygger våra maskiner där jag jobbar. Detta bara för att det är enklast för montörerna. Men det resulterar i att det är ett rent helvete att lossa något ute på fältet sen. Snacka om att få en smäll när det släpper (eller ryker av).
av Fjulle
#1390880
Nå....tog upp bilen till Forsa gummiverkstad i Hudiksvall. Konversationen löd: Kör in bilen så tar vi det direkt! En halv minut senare var bulten loss!! Kostnad: 100 kr till kaffepengar! hahahaha...Norlänningar är sköna coola typer!
#1390935
Har själv sett ett sätt hur det görs på några minuter om inte nyckeln är helt körd

En bit rundstång
Slägga
Polygrip modell stor
Två man
Mutterknack

Nyckel på bulten
Rundstång mot nyckel mha Polygrip - en man
Ett ordentlig slag med släggan på rundstången - man nr två
Mutterknack
#1391054
Så här gör jag.

1. 22mm tolvkant hylsa. slå på och slå fram och tillbaka tills du får loss den roterande hylsan. man kan även bända lite med förlängare.
2. 18mm tolvkant slå på den rejält med torshammare eller handslägga.
drag åt de andra bultarna lite. sätt en förlängare i 18mm hylsan. stöd under förlängaren med domkraften. lossa låsmuttern med spärrskaft eller annat lämpligt verktyg som passar i hylsan.

Frestas inte att återanvända hylsorna igen.
av Fjulle
#1392651
GLIZ skrev: tor 16 jul 2020, 00:17 Du kanske inte bör avslöja hur dom gjorde. Men lite nyfiken på hur det gick till är man.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
De gjorde följande: Dom satt dit min "nyckel" plus en förlängare och sedan var det storsläggan som gällde. 4-5 slag så var bulten lös. Tog ca en minut!
#1392656
Just därför jag skippar ja dessa lås, de gjorde samma på bilia när en strulade för mig på en V50. Det är för enkelt och dessutom som för tre grannar i förra BRF fick en ruta sönderslagen för att komma åt nyckeln i bagaget. Lika bra att skippa det och bara bli av med fälgarna ändå, tyvärr
Associationsleken, är ni med? ;-P

Bee Gees

OM RYSSEN KOMMER

Jag vill bara säga att det finns ungdomar som[…]

Hjälp med VIDA DiCE

När jag försöker uppdatera frå[…]

Felmeddelande på antisladd

Rattrullen sitter bakom ratten så krockkudde[…]