Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av IvarsVolvoV70
#1354213
Hej! Någon som har tips på hur man undviker överlast inför en bilresa där bilen ska hålla 5 pers + takbox + packning. Ska man väga varenda liten väska?

Tack på förhand!

/Ivar
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1354221
En grov överslagsräkning med 5 pers plus tonvikten på boxen är väl en bra början. Blir nog inte mycket kvar till packning sen misstänker jag om inte tre av fem är små barn.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1354243
Åk i två bilar. Det är inte skoj att sitta ihopknölade i baksätet. Kan ju funka om det är kidz som ska skjutsas inom stan.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1354246
IvarsVolvoV70 skrev:Hej! Någon som har tips på hur man undviker överlast inför en bilresa där bilen ska hålla 5 pers + takbox + packning. Ska man väga varenda liten väska?

Tack på förhand!

/Ivar
Köp eller hyr en bil som har en hög maxlast.
av IvarsVolvoV70
#1354432
Tack för svaren! Det är en Volvo V70 som ska lastas. Den har 500 kg som maxlast. Vi är två vuxna och tre barn. Så det får bli överslagsräkning + väga packning. :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1354434
Kolla däcktycket med :-)

Kul att någon tänket till lite och inte bara drar som så många andra. Har ibland fått frågan på varför jag "bara höll 120" på autobahn, jo för att bilen var fullastad, men det förstod de inte... ;-)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1354475
IvarsVolvoV70 skrev:Tack för svaren! Det är en Volvo V70 som ska lastas. Den har 500 kg som maxlast. Vi är två vuxna och tre barn. Så det får bli överslagsräkning + väga packning. :-)
Kom ihåg att 70kg förare inte inräknas i lasten. Ingår i bilens tjänstevikt. Så det blir ändå ganska mycket du får lasta. :-D
Min bil får lasta 671 kg. Bra när man kör en shoppingrunda till bordershop. :-)
av IvarsVolvoV70
#1354594
Tack för informationen! Däcktrycket ska vara 2.6 Bar. Dock tycker jag att 500kg som maxvikt är låg om man räknar med att en kombi ändå ägs av många Svenskar samt ska klara 4 passagerare + bagage. Nya Volvo V90 CC har bara 470 kg i maxvikt, alltså ännu lägre.
Användarvisningsbild
av Funk
#1355508
500 kg lastvikt är ju ändå lika med 4 st vuxna passagerar (utöver föraren) + 5 stora resväskor + 5 handbagage enligt flygstandard och på det en marginal på ytterligare drygt 50kg.... hur reser ni egentligen.. :-o

/Thomas

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]