Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1279290
Wirke skrev: ons 07 nov 2018, 13:14 Ser på Larmtjänsts hemsida att det stulits ett antal XC60 -MY17, senast 3 st försvunna i helgen. Det framgår inte om även nyckeln stulits. Var keyless och/eller larm standard på dessa årsmodeller?

https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-ob ... urers=2019
Nej, det var tillbehör alt. ingick i olika paket/utrustningsnivåer.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1279478
Jag har keyless och frågade min PST om möjligheten att avaktivera funktionen eller ändra så det enbart är keyless-go. Det gick inte. Har köpt hem olika RFID-säkra fodral att stoppa nyckeln i när man vill stoppa signalen. Inga har än så länge fungerat!!!!! Senast köpte jag från ett försäkringsbolag och deras säkerhetsbutik. Har reklamerar och försäkringsbolagets säkerhetschef har kontanktat mig. Utredningen pågår och jag står först i kön när dom kommit fram till något. Dom tog mycket allvarligt på detta. Fick lite tips som får användas så länge.
Dom påstår sig ha diskussion med samtliga bilfabrikanter om problemet. Inte många som är villiga att erkänna eller gå ut med problemet, men BMW kommer troligen att gå ut med det.

Att lägga nyckeln i en plåtask kan i stället fungera som en antenn, om den inte sluter tätt. Vill du vara säker så prova med nyckeln i burken och gå runt bilen.
Bakluckan var lättast att öppna på min bil. Jag fick ha nyckeln i två plåtburkar för att få det att fungera.

Kylskåpet skulle vara ett bra ställe att förvara nyckeln i. Annars fungerar aluminiumfolie utmärkt, till och med på min bil!

Återkommer när försäkringsbolagets säkerhetschef hört av sig till mig.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1279480
Perra83 skrev:För mig får dom hellre sno hela bilen än vandalisera den. Inte kul att ha en lagad bil.
Nu tror inte jag att pojkarna som har utrustningen för att kapa nyckelsignalen ställer sig och slår sönder "din" bil för att du spärrat signalen. Det väcker alldeles för mycket uppmärksamhet. Dom går vidare och provar på nästa i stället.
Att få bilen vandaliserad är nog andra anledningar som ligger bakom, och då spelar inte keyless någon roll.

Mina tankar och spekulationer. :-)
av Wirke
#1281987
EbbevonVolvo skrev:Jag har keyless och frågade min PST om möjligheten att avaktivera funktionen eller ändra så det enbart är keyless-go. Det gick inte. Har köpt hem olika RFID-säkra fodral att stoppa nyckeln i när man vill stoppa signalen. Inga har än så länge fungerat!!!!! Senast köpte jag från ett försäkringsbolag och deras säkerhetsbutik. Har reklamerar och försäkringsbolagets säkerhetschef har kontanktat mig. Utredningen pågår och jag står först i kön när dom kommit fram till något. Dom tog mycket allvarligt på detta. Fick lite tips som får användas så länge.
Dom påstår sig ha diskussion med samtliga bilfabrikanter om problemet. Inte många som är villiga att erkänna eller gå ut med problemet, men BMW kommer troligen att gå ut med det.

Att lägga nyckeln i en plåtask kan i stället fungera som en antenn, om den inte sluter tätt. Vill du vara säker så prova med nyckeln i burken och gå runt bilen.
Bakluckan var lättast att öppna på min bil. Jag fick ha nyckeln i två plåtburkar för att få det att fungera.

Kylskåpet skulle vara ett bra ställe att förvara nyckeln i. Annars fungerar aluminiumfolie utmärkt, till och med på min bil!

Återkommer när försäkringsbolagets säkerhetschef hört av sig till mig.
Jag har ett sådant signalblockerande nyckelfodral från IF och har fått besked att sluta använda det . Ingen bra Faraday bur det där tydligen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1281999
Wirke skrev:
EbbevonVolvo skrev:Jag har keyless och frågade min PST om möjligheten att avaktivera funktionen eller ändra så det enbart är keyless-go. Det gick inte. Har köpt hem olika RFID-säkra fodral att stoppa nyckeln i när man vill stoppa signalen. Inga har än så länge fungerat!!!!! Senast köpte jag från ett försäkringsbolag och deras säkerhetsbutik. Har reklamerar och försäkringsbolagets säkerhetschef har kontanktat mig. Utredningen pågår och jag står först i kön när dom kommit fram till något. Dom tog mycket allvarligt på detta. Fick lite tips som får användas så länge.
Dom påstår sig ha diskussion med samtliga bilfabrikanter om problemet. Inte många som är villiga att erkänna eller gå ut med problemet, men BMW kommer troligen att gå ut med det.

Att lägga nyckeln i en plåtask kan i stället fungera som en antenn, om den inte sluter tätt. Vill du vara säker så prova med nyckeln i burken och gå runt bilen.
Bakluckan var lättast att öppna på min bil. Jag fick ha nyckeln i två plåtburkar för att få det att fungera.

Kylskåpet skulle vara ett bra ställe att förvara nyckeln i. Annars fungerar aluminiumfolie utmärkt, till och med på min bil!

Återkommer när försäkringsbolagets säkerhetschef hört av sig till mig.
Jag har ett sådant signalblockerande nyckelfodral från IF och har fått besked att sluta använda det . Ingen bra Faraday bur det där tydligen.
Det var jag som upptäckte problemet.
Det är bra att dom nu vet om problemet. Dom lovade mig att alla som köpt fodralet ska få tillbaka pengarna. Jag förmodar att detta också stod i meddelandet du fått.

Senaste mailet jag fått:

"Hejsan,

Vi kan nu konstatera att vissa av våra signalskyddande nyckelfodral innehåller ett produktionsfel. Vi väljer därför att kalla tillbaka samtliga som har sålts. Parallellt med detta söker vi en ersättningsprodukt men har ännu inte hittat någon som passar för den svenska marknaden. Jag återkommer gärna till dig så snart vi har en sådan på plats. Tusen tack ännu en gång för att du uppmärksammade oss på detta.



Jag hoppas att du har fått dina pengar åter från Ifs Säkerhetsbutik. Om det är något du undrar är du välkommen att höra av dig till mig.



Vänlig hälsning / Kind regards



Josefin "
Användarvisningsbild
av Perra83
#1282059
EbbevonVolvo skrev: tor 08 nov 2018, 11:44
Perra83 skrev:För mig får dom hellre sno hela bilen än vandalisera den. Inte kul att ha en lagad bil.
Nu tror inte jag att pojkarna som har utrustningen för att kapa nyckelsignalen ställer sig och slår sönder "din" bil för att du spärrat signalen. Det väcker alldeles för mycket uppmärksamhet. Dom går vidare och provar på nästa i stället.
Att få bilen vandaliserad är nog andra anledningar som ligger bakom, och då spelar inte keyless någon roll.

Mina tankar och spekulationer. :-)
Nej jag tänker bara att jag vill inte ha tillbaka en bil där ratten och strålkastare mm är snodda ifrån. Då ser jag hellre att bilen bara försvinner och jag får pengar av försäkringsbolaget.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1282179
Perra83 skrev:
EbbevonVolvo skrev: tor 08 nov 2018, 11:44
Perra83 skrev:För mig får dom hellre sno hela bilen än vandalisera den. Inte kul att ha en lagad bil.
Nu tror inte jag att pojkarna som har utrustningen för att kapa nyckelsignalen ställer sig och slår sönder "din" bil för att du spärrat signalen. Det väcker alldeles för mycket uppmärksamhet. Dom går vidare och provar på nästa i stället.
Att få bilen vandaliserad är nog andra anledningar som ligger bakom, och då spelar inte keyless någon roll.

Mina tankar och spekulationer. :-)
Nej jag tänker bara att jag vill inte ha tillbaka en bil där ratten och strålkastare mm är snodda ifrån. Då ser jag hellre att bilen bara försvinner och jag får pengar av försäkringsbolaget.
Ja där är vi olika. :-D
Har du en aning om hur mycket pengar du förlorar om du har en bil i perfekt skick? Vår dotter fick sin V70 uppeldad i ett garage tillsammans med ett 20-tal andra bilar. Totalt utbränd!! Bilen var i enastående bra skick och försäkringsbolaget tittade på nätet vad en i mindre bra skick kostade. Det blev en stor förlust. Överklagande utan höjd ersättning. Visst dom bytte försäkringsbolag. Men du vet inte vad du får förän det har hänt. (Bara en "tanke parrantes").
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]